Psychother Psychosom Med Psychol 2017; 67(06): 245-251
DOI: 10.1055/s-0043-104768
Aktuelle psychosomatische und psychotherapeutische Behandlungsansätze
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Psychotherapie bei Schwindelerkrankungen – Eine störungsorientierte Gruppenbehandlung für angst-, depressions- und somatoform betonten Schwindel

Tailored Care for Functional Vertigo/Dizziness – An Integrative Group Psychotherapy Approach
Katharina Radziej
1   Klinik für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, München
,
Gabriele Schmid-Mühlbauer
1   Klinik für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, München
,
Karina Limburg
1   Klinik für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, München
,
Claas Lahmann
1   Klinik für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, München
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 19 October 2016

akzeptiert 21 February 2017

Publication Date:
22 June 2017 (online)

Zusammenfassung

Funktionelle Schwindelbeschwerden zeigen eine hohe Prävalenz und gehen nicht selten mit einer deutlichen Beeinträchtigung im Alltags- und Berufsleben einher. Oft sind sie mit einer Reihe anderer psychischer Störungen, insbesondere phobischen und weiteren Angststörungen, depressiven Störungen oder somatoformen Störungen im engeren Sinne assoziiert. Trotz der klinischen Relevanz ist die Datenlage zur Evidenzbasierung psychotherapeutischer Behandlungsansätze in dieser Patientengruppe nach wie vor dünn. Vor diesem Hintergrund wurde ein Manual zur ambulanten Gruppenpsychotherapie für Patienten mit funktionellen Schwindelerkrankungen entwickelt. Dieses zielt darauf ab, ein besseres Verständnis für die Wechselwirkungen zwischen Körper und psychosozialen Faktoren zu entwickeln und so von einer Symptomfokussierung wegzuführen. Neben regelmäßigen Gleichgewichtsübungen beinhaltet das Programm unter anderem störungsorientierte Module zu Angst- bzw. Panikstörung, Depression und Somatisierung. Das phasendefinierte, 16 wöchentliche Sitzungen umfassende integrativ-psychotherapeutische Behandlungskonzept wird an dieser Stelle inhaltlich vorgestellt und ist Gegenstand einer aktuell laufenden randomisierten, kontrollierten Effektivitätsstudie. Diese soll der Evaluation der kurz- und langfristigen Wirksamkeit im Hinblick auf Schwindelcharakteristika und weitere Körperbeschwerden, die durch den Schwindel erlebten Beeinträchtigungen sozialer und physischer Aktivitäten sowie der schwindelassoziierten Angst und depressiven Beschwerden dienen. In einer Pilotstudie zeigten sich kleine bis große Prä-Follow-up-Effekte auf den primären und sekundären Ergebnismaßen. Aus der Pilotstudie ergeben sich zudem Hinweise auf die Akzeptanz und Durchführbarkeit des Gruppentherapiekonzeptes.

Abstract

Functional vertigo and dizziness (VD) symptoms are highly prevalent and usually accompanied by a strong impairment of quality in everyday and working life. The complaints are often associated with various psychiatric disorders, particularly phobic and other anxiety disorders, depressive or somatoform disorders. Despite this clinical relevance of VD symptoms, studies towards psychotherapeutic treatment options for patients with functional VD are still rare. Thus, the present study outlines a manual for outpatient group therapy for patients with functional VD symptoms. Our approach aims to assist patients in developing an understanding of the interaction between bodily complaints and psychosocial factors while detracting from a purely symptom based focus. The integrative-psychotherapeutic treatment program consists of 16 weekly sessions and includes a regular vestibular rehabilitation training as well as disorder-oriented modules towards anxiety and panic disorder, depression, and somatisation. We are currently conducting a randomised controlled trial in order to evaluate the short- and long-term effectiveness of the program in reducing VD and further bodily symptoms, vertigo-related social and physical handicap as well as anxiety and depressive complaints. A previously completed pilot trial has led to small to large pre-follow-up-effects on primary and secondary outcome measures. Conclusions regarding acceptance and feasibility of the therapy concept are discussed.

 
  • Literatur

  • 1 Eckhardt-Henn A, Breuer P, Thomalske C. et al. Anxiety disorders and other psychiatric subgroups in patients complaining of dizziness. J. Anxiety Disord. 2003; 17: 369-388
  • 2 Lahmann C, Henningsen P, Brandt T. et al. Psychiatric comorbidity and psychosocial impairment among patients with vertigo and dizziness. J. Neurol. Neurosurg. Psychiatry. 2015; 86: 302-308
  • 3 Weidt S, Bruehl AB, Straumann D. et al. Health-related quality of life and emotional distress in patients with dizziness: a cross-sectional approach to disentangle their relationship. BMC. Health Serv. Res. 2014; 14: 317
  • 4 Barsky AJ, Orav EJ, Bates DW. Somatization increases medical utilization and costs independent of psychiatric and medical comorbidity. Arch. Gen. Psychiatry. 2005; 62: 903-910
  • 5 Wiltink J, Tschan R, Michal M et al. Dizziness: anxiety, health care utilization and health behavior–results from a representative German community survey. J. Psychosom. Res. Elsevier Inc; 2009: 66: 417–424
  • 6 Ronel J, Lahmann C. Vertigo und Psyche. Nervenheilkunde 2008; 9: 846-852
  • 7 Eckhardt-Henn A, Tschan R, Best C. et al. Somatoform vertigo syndrome. Nervenarzt 2009; 80: 909-917
  • 8 American Psychiatric Association . Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5th. 2013. Arlington, VA: American Psychiatric Publishing; 2013
  • 9 Best C, Eckhardt-Henn A, Diener G. et al. Interaction of somatoform and vestibular disorders. J. Neurol. Neurosurg. Psychiatry. 2006; 77: 658-664
  • 10 Radziej K, Schmid G, Dinkel A. et al. Psychological traumatization and adverse life events in patients with organic and functional vestibular symptoms. J. Psychosom. Res. 2015; 79: 123-129
  • 11 Piker EG, Jacobson GP, McCaslin DL. et al. Psychological comorbidities and their relationship to self-reported handicap in samples of dizzy patients. J. Am. Acad. Audiol. 2008; 19: 337-347
  • 12 Yardley L, Redfern MS. Psychological factors influencing recovery from balance disorders. J. Anxiety Disord. 2001; 15: 107-119
  • 13 Yardley L. Prediction of handicap and emotional distress in patients with recurrent vertigo: symptoms, coping strategies, control beliefs and reciprocal causation. Soc. Sci. Med. 1994; 39: 573-581
  • 14 Godemann F, Koffroth C, Neu P. et al. Why does vertigo become chronic after neuropathia vestibularis? Psychosom. Med 2004; 66: 783-787
  • 15 Kroenke K. Efficacy of treatment for somatoform disorders: a review of randomized controlled trials. Psychosom. Med. 2007; 69: 881-888
  • 16 Rief W, Bleichhardt G, Timmer B. Gruppentherapie für somatoforme Störungen - Behandlungsleitfaden, Akzeptanz und Prozessqualität. Verhaltenstherapie 2002; 12: 183-191
  • 17 Schmid G, Henningsen P, Dieterich MS. et al. Psychotherapy in dizziness: a systematic review. J. Neurol. Neurosurg. Psychiatry. 2011; 82: 601-606
  • 18 Mahoney A, Edelman S, Cremer DP. Cognitive behavior therapy for chronic subjective dizziness: longer-term gains and predictors of disability. Am. J. Otolaryngol. Elsevier Inc. 2013; 34: 115-120
  • 19 Holmberg J, Karlberg M, Harlacher U. et al. One-year follow-up of cognitive behavioral therapy for phobic postural vertigo. J. Neurol. 2007; 254: 1189-1192
  • 20 Tschan R, Eckhardt-Henn A, Scheurich V. et al. Steadfast – effectiveness of a cognitive-behavioral self-management program for patients with somatoform vertigo and dizziness. Psychother Psych Med 2012; 62: 111-119
  • 21 Schaaf H, Hesse G. Patients with long-lasting dizziness: A follow-up after neurotological and psychotherapeutic inpatient treatment after a period of at least 1 year. Eur. Arch. Oto-Rhino-Laryngology. Springer Berlin Heidelberg 2015; 272: 1529-1535
  • 22 Lahmann C, Henningsen P, Noll-Hussong M. et al. Somatoforme Störungen. PPmP - Psychother. • Psychosom. • Medizinische Psychol 2010; 60: 227-236
  • 23 MacKenzie KR. Time managed group psychotherapy: Effective clinical applications. Washington: American Psychiatric Press; 2005
  • 24 Meli A, Zimatore G, Badaracco C. et al. Effects of vestibular rehabilitation therapy on emotional aspects in chronic vestibular patients. J. Psychosom. Res. 2007; 63: 185-190
  • 25 Schniepp R, Wuehr M, Huth S. et al. Gait characteristics of patients with phobic postural vertigo: effects of fear of falling, attention, and visual input. J. Neurol. 2014; 261: 738-746
  • 26 Staab JP. Behavioral aspects of vestibular rehabilitation. NeuroRehabilitation 2011; 29: 179-183
  • 27 Rief W, Hiller W. Somatisierungsstörung (Fortschritte der Psychotherapie Band 1). Göttingen: Hogrefe; 2011
  • 28 Lahmann C, Henningsen P, Dieterich M. et al. Tailored care for somatoform vertigo/dizziness: study protocol for a randomised controlled trial evaluating integrative group psychotherapy. J. Neurol. 2015; 262: 1867-1875
  • 29 Tschuschke V. Kurzgruppenpsychotherapie - Wirksamkeit und Wirkfaktoren TT - Short-term group therapy - Efficacy and effective factors. Zeitschrift für Individ 2004; 29: 6-19