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DOI: 10.1055/s-0043-118809
Verhindert eine höhere Raumtemperatur im Erstversorgungsraum die Auskühlung von Frühgeborenen unter 1500 g?
Does a Higher Ambient Temperature in the Delivery Room Prevent Hypothermia in Preterm Infants <1500 g?Publication History
eingereicht 08 March 2017
akzeptiert 13 August 2017
Publication Date:
26 October 2017 (online)
Zusammenfassung
Ziel Die Prävention der Hypothermie ist eine der wichtigsten Maßnahmen bei der Erstversorgung kleiner Frühgeborener. Es existiert eine umfassende Datenlage zu diversen Präventionsmaßnahmen (z. B. Anwärmen der Atemluft, sterile Folien, Wärmestrahler, Gelmatratzen etc.), jedoch gibt es bislang keine Empfehlungen bzw. Vergleichsstudien zu dem Teilaspekt der optimalen Raumtemperatur im Erstversorgungsraum.
Methoden Vergleich der rektalen Aufnahmetemperaturen von Frühgeborenen unter 1500 g nach postnataler Versorgung in zwei unterschiedlich warmen Erstversorgungsräumen (28°C vs. 34°C) als retrospektive Kohortenstudie.
Ergebnisse Es zeigte sich, dass eine höhere Temperatur im Erstversorgungsraum signifikant weniger hypotherme Frühgeborene (Aufnahmetemperatur <36,5°C), jedoch auch mehr Frühgeborene mit Körpertemperatur >37,5°C zur Folge hatte.
Fazit Die Auskühlung von Frühgeborenen könnte durch eine höhere Temperatur im Erstversorgungsraum mit verhindert werden. Weitere Studien sollten diesen Teilaspekt untermauern, wodurch eventuell eine Aussage zur optimalen Temperatur im Erstversorgungsraum gegeben werden könnte.
Abstract
Aim Because hypothermia in the preterm infant immediately after delivery can cause an increase in morbidity and mortality in the newborn period, one of the most important goals is preventing hypothermia in preterm infants. There is sufficient data on prevention methods such as warming respirator gas, radiant heat sources, warmed blankets, sterile polyethylene bags, etc. However no general recommendation of the optimal environmental temperature in the delivery room exists.
Methods We compared the rectal body temperature of VLBW infants on admission to the NICU, born in delivery rooms with an ambient temperature of 28°C vs. 34°C. Study design: retrospective cohort study.
Results The higher ambient temperature in the delivery room results in a lower number of VLBW infants with hypothermia on admission (body temperature <36.5°C), but also an increase in hyperthermic (body temperature >37.5°C) preterm babies.
Conclusion A higher ambient temperature in the delivery room may also prevent hypothermia in preterm infants in addition to the above-mentioned methods to stabilize body temperature in VLBW infants. Further studies are essential to confirm these results and hence recommend an ideal temperature in the delivery room.
Schlüsselwörter
Erstversorgung - Frühgeborene - Körpertemperatur - Kreißsaaltemperatur - Neonatologie - AuskühlungKey words
initial stabilization of the preterm - preterm infants - body temperature - ambient temperature in the delivery room - neonatology - hypothermia-
Literatur
- 1 Wilson E. et al. Admission Hypothermia in Very Preterm Infants and Neonatal Mortality and Morbidity. Journal of Pediatrics 2016; 175: 61-65
- 2 Perlman JM. Hyperthermia in the Delivery: Potential Impact on neonatal Mortality and Morbidity. Clin Perinatol 2006; 33: 55-63
- 3 Mc Call E, Alderdice F, Halliday HL et al. Interventions to prevent hypothermia at birth in preterm and/or low birthweight infants. Cochrane. 2010
- 4 Wyllie J, Bruinenberg J, Roehr C. et al. Notfall Rettungsmed 2015; 18: 964
- 5 Chang HY, Sung JH, Wang SM et al. Short- and Long-Term Outcomes in Very Low Birth Weight Infants with Admission Hypothermia. Plos One 2015
- 6 Lyon AJ, Freer Y. Goals and options in keeping preterm babies warm. Arch Dis Child Fetal neonatal Ed 2011; 96: F71-F74
- 7 Vento M, Lista G. Managing Preterm Infants in the First Minutes of Life. Pediatric Respiratory Reviews 2015; 16: 151-156
- 8 Watkinson M. Temperature Control of Premature Infants in the Delivery Room. Clin Perinatol 2006; 33: 43-53
- 9 Perlman JM, Wyllie J, Kattwinkel J. et al. Neonatal Resuscitation. American Heart Association; 2015. Part 7
- 10 persönliche Mitteilung (Auskunft verschiedener Level 1 Neonatologien in Deutschland)
- 11 Sacks E, Moss WJ, Winch PJ et al. Skin, thermal and umbilical cord care practices for neonates in southern, rural Zambia. BMC Pregnancy and Childbirth 2015
- 12 Lunze K, Bloom DE, Jamison DT. et al. The global burden of neonatal hypothermia: systematic review of a major challenge for newborn survival. BMC Medicine 2013; 11: 24
- 13 Wilson E, Maier R. et al. Admission Hypothermia in Very Preterm Infants and Neonatal Mortality and Morbidity. The Journal of Pediatrics 2016; 175: 61-67
- 14 Laptook AR, Salhab W, Bhaskar B. Admission Temperature of Low Birth Weight Infants: Predictors and Associated Morbidities. Pediatrics 2007; 119
- 15 Wyckoff MH, Aziz K, Escobedo MB. et al. Neonatal Resuscitation. American Heart Association; 2015. Part 13
- 16 Power G, Blood A. Thermoregulation. Fetal and Neonatal Physiology. Philadelphia: Elsevier; 2011: 615-624
- 17 Smith CL, Quine D, McCrosson F. et al. Changes in body temperature after birth in preterm infants stabilized in polythene bags. Arch Dis Child fetal Neonatal Ed 2005; 90: F444-F446