Klin Monbl Augenheilkd 2018; 235(04): 392-397
DOI: 10.1055/s-0043-122672
Klinische Studie
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Long-term Follow-up of Canaliculotomies after Canaliculitis

Langzeitverlaufsstudie von Kanalikulotomien nach Kanalikulitis
Vera C. Stucki
1   Department of Ophthalmology, University Hospital Zürich, Zürich, Switzerland
2   TAZZ, Talacker Augen Zentrum Zürich, Zürich, Switzerland
,
Pashija Demolli
1   Department of Ophthalmology, University Hospital Zürich, Zürich, Switzerland
,
Christoph Kniestedt
1   Department of Ophthalmology, University Hospital Zürich, Zürich, Switzerland
2   TAZZ, Talacker Augen Zentrum Zürich, Zürich, Switzerland
,
Sonja Frimmel
1   Department of Ophthalmology, University Hospital Zürich, Zürich, Switzerland
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Publikationsverlauf

received 20. September 2017

accepted 08. November 2017

Publikationsdatum:
28. Februar 2018 (online)

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Abstract

Background Canaliculitis is often misdiagnosed. There are several conservative and surgical treatment options.

Patients and Methods Retrospective analysis of 14 canaliculotomies in 10 patients with canaliculitis. The overall length of the surgically induced opening was measured and compared to the corresponding untreated lacrimal punctae. Lacrimal duct concrements were liberated and sent for microbiological and histological analysis. Patient satisfaction and relief of symptoms were documented as well as clinical findings.

Results Mean age was 59 ± 10 years (36 – 73 years) with balanced gender distribution. Mean follow-up time was 13 ± 8 months (4 – 27 months). Canaliculotomy was performed on 12 out of 14 inflamed canaliculi; in 2 cases, 3-snip punctoplasty was sufficient. The surgically induced length of the cuts was 1.7 ± 0.9 mm (0.4 – 3.7 mm). In 13 out of 14 cases, macroscopic concrements were found intraoperatively and actinomyces was verified histologically. Nine patients were free of symptoms postoperatively, and one patient manifested markedly less epiphora.

Conclusions The canaliculi remained open within the long-term follow-up period without any drawbacks to the lacrimal outflow. No recurrent infections were seen.

Zusammenfassung

Hintergrund Einerseits werden Kanalikulitiden sehr häufig übersehen, andererseits, bei korrekter Diagnosestellung, finden verschiedene konservative und chirurgische Behandlungsstrategien Anwendung.

Patienten und Methoden Retrospektive Studie von 14 Kanalikulotomien bei 10 Patienten mit Kanalikulitis. Die Eröffnungslänge der chirurgisch behandelten Canaliculi wurde gemessen und mit den unbehandelten, korrespondierenden Tränenpünktchen verglichen. Die aus den Tränenkanälchen geborgenen Konkremente wurden mikrobiologisch und histologisch untersucht. Die subjektiven wie objektiven Befunde der Patienten wurden erhoben.

Ergebnisse Das Durchschnittsalter der 5 Frauen und 5 Männer betrug 59 ± 10 Jahre (36 – 73 Jahre). Die durchschnittliche Follow-up-Zeit betrug 13 ± 8 Monate (4 – 27 Monate). Eine Kanalikulotomie wurde bei 12 der 14 entzündeten Tränenkanälchen durchgeführt; bei 2 Canaliculi war eine „3-Snip Punctoplasty“ ausreichend. Durchschnittlich wurden die Canaliculi 1,7 ± 0,9 mm (0,4 – 3,7 mm) chirurgisch erweitert. In 13 von 14 Fällen fanden sich intraoperativ Konkremente. Actinomyces konnte nur histologisch nachgewiesen werden. Neun Patienten waren postoperativ beschwerdefrei, 1 Patient litt unter verminderter Epiphora.

Schlussfolgerungen Die Canaliculi blieben postoperativ im Langzeitverlauf nach Kanalikulotomie offen. Der normale Tränenabfluss wurde nicht negativ beeinflusst. Es kam zu keinem Entzündungsrezidiv.