Management of patients with rectal carcinoma. Classical outcomes and implementation of the quality of life concept into medical care
Summary
Quality of life (QL) assessment by means of standardised scales allows a valid representation of an individual's subjective sense of well-being in three dimensions: somatic (intensity and frequency of symptoms), psychological (anxiety, depression) and social (family life, employment, sexuality). The question, however, whether routine measurement, documentation and analysis of QL-data could lead to an improvement of patient care is still unsolved. Studies with a clearly defined practical goal in collaboration with physicians and patients should help to resolve this issue. The introduction of the QL concept into everyday clinical practice first requires that this tool is understandable and valuable to the clinician. In this respect, we propose to integrate the factor QL into a broader outcome-concept in parallel to the classical quality indicators (outcome-criteria), to demonstrate individual patient's clinical and therapeutical course in the form of QL-profiles and to correlate the patient's actual clinical and psychosocial situation with the results of QL measurement. We illustrate the feasability of a stepwise concept of implementation of the QL concept by demonstrating interim results of our field trial on regional management and care of patients with rectal carcinoma in the county of Marburg-Biedenkopf.
Zusammenfassung
Die Erfassung der Lebensqualität (LQ) mit Hilfe standardisierter Meßinstrumente ermöglicht die Abbildung der subjektiven Befindlichkeit eines Individuums auf somatischer (Intensität und Häufigkeit des Auftretens bestimmter Symptome einschließlich Schmerz, Rollenfunktion), psychologischer (Angst, Depression) und sozialer (Familien- und Berufsleben, Sexualität) Ebene. Noch ungeklärt ist die Frage, ob und wie die routinemäßige Messung, Dokumentation und Analyse von LQ-Daten tatsächlich zu einer Verbesserung der Versorgung der Patienten beitragen kann. Studien mit klar definiertem praktischen Ziel in Zusammenarbeit mit behandelnden Ärzten, sowie betroffenen Patienten können diese Frage klären. Zur Übertragung des Konzepts Lebensqualität in die Praxis muß dieses zunächst für den Kliniker verständlich und verwertbar gemacht werden. Wir schlagen hierzu die Integration des Faktors LQ in die üblichen Meßinstrumente des Behandlungsverlaufs (Outcome-Indikatoren), Darstellung des Einzelfalls und Evaluation des Krankheits- und Therapieverlaufs anhand des LQ-Profils, sowie Überprüfung der Korrelation der tatsächlichen psychosozialen und klinischen Situation mit den Ergebnissen der LQ-Messung vor. Wir illustrieren die Implementierung eines solchen Konzepts der Lebensqualität anhand von Interim-Resultaten unserer Feldstudie zur Evaluation der regionalen Versorgung von Tumorpatienten mit Rektumkarzinom im Landkreis Marburg-Biedenkopf.
Key words
Quality of life - quality indicator - rectal carcinoma - mechanistic and hermeneutic outcome-criteria
Schlüsselwörter
Lebensqualität - Qualitätsindikator - Rektumkarzinom - mechanistische und hermeneutische Outcome-Kriterien
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1 * Mitglieder des Qualitätszirkels: Ute-S. Albert; Peter Berressem; Helga Böhm; Hans Deucker; Christa Eichler; Michael Ernst; Kurt Fischer; Susanne Hainbach; Corinna Heitmann; Anna Hochgrebe; Heinrich Hofmann; Manfred Hoffmann; Annemarie Krehbiel; Günter Leiber; Gerd-Ewald von Manteuffel; Branco Marcovici; Georg Mühlberger; Klaus-Dieter Schulz; Barbara Städter; Benno Stinner; Franz-Josef Strombach; Stephan Thommes; Rosemarie Weber; Frank Weidenbach; Peter Wilke
Dr. Ina Kopp
Institut für Theoretische ChirurgieKlinikum der Philipps-Universität Marburg
Baldingerstraße
D-35033 Marburg
Phone: Tel.: 06 421/2 86 67 59
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