Regional based rectal cancer management and inter-hospital variations
Summary
Background: Different approaches for an effective quality management are funded by the Ministry
of health to verify, and if necessary to optimize, the quality of health care using
the tracer diagnosis breast, rectal and lung cancer in 8 regions in Germany. The aim
of the study is to develop a model for description and support of high quality health
care for cancer patients. The conception, initial findings and inter-hospital variations
are shown for some aspects of the primary therapy of rectal cancer in the region of
Munich (population 2.3 million).Patients and Methods: The field study is a population based cohort study. The recruitment phase started
in April 1996 and finished March 1998. Established documentation sheets of the tumor
registry along with original reports (reports of the doctors, pathologists etc.) are
used for documentation.Results: 26 surgical departments, 12 pathology departments, 9 radiotherapy departments and
about 300 general practitioners have documented for this study. So far a sample of
809 have been analyzed. After an almost complete documentation the crude incidence
will be about 23/100.000. 57 % of all patients were men and 43 % were women. 765 patients
have been operated, 44 not. PT-categories (for the operated patients) are distributed
as follows: pTis and pT1 10.7 %, pT2 25 %, pT3 54.5 %, pT4 9.8 %. Distribution of
tumor localization: < 4 cm 6.7 %, 4 bis < 8 cm 36.2 %, 8 bis < 12 cm 30.8 %, ≥ 12
cm 26.3 %. Local excision was performed in 4 %, sphincter conserving therapy (SCT)
in 71.5 % (protective stoma: 23.7 %), not sphincter conserving therapy (nSCT) in 18.4
% and a palliative operation in 6 %. The large surgical departments (> 25 patients
per year) treated 53.8 % of all patients. The proportion of older patients is significant
higher in the smaller departments (< 10 patients per year). There are no differences
in pTNM-distribution. No variations exist in the operation method between the department
groups. More or less varying inter-hospital differences exist between the individual
departments for all epidemiological and therapeutical parameters.Conclusions: Variations of medical care exist more between the individual hospitals than between
department groups, divided by workload. To support the quality of health care a feedback
of the results has to be available for each physician and each department.
Zusammenfassung
Hintergrund: Als Modellprogramm für ein effektives Qualitätsmanagement werden anhand der Tracerdiagnosen
Mamma-, Rektum- und Lungenkarzinom in 8 Regionen in Deutschland sog. Feldstudien vom
BMG gefördert, um die Qualität der Versorgung zu belegen und ggf. zu optimieren. Das
Ziel der Studie ist, zur Beschreibung und Unterstützung einer hohen Versorgungsqualität
von Tumorpatienten ein Modell zu entwickeln und zu erproben. Erste Ergebnisse und
Klinikvariationen - in der vorliegenden Arbeit für ausgewählte Aspekte der Primärversorgung
des Rektumkarzinoms - in der Region München (2,3 Millionen Einwohner) werden vorgestellt.Patienten und Methodik: Die Feldstudie München ist eine bevölkerungsbezogene Kohortenstudie. Rekrutiert wurde
vom 1. 4. 1996-31. 3. 1998. Als Erfassungsinstrumente dienten die etablierten Erhebungsbögen
des Tumorregisters München und Originaldokumente (Arztbriefe, Pathologiebefunde etc.).Ergebnisse: 26 chirurgische Kliniken, 12 pathologische und 9 radiotherapeutische Einrichtungen,
sowie ca. 300 Niedergelassene haben sich bislang an der Dokumentation beteiligt. In
der Zwischenauswertung wurden 809 Patienten mit Rektumkarzinom berücksichtigt. Nach
vollständiger Dokumentation wird die rohe Inzidenz bei ca. 23/100 000 liegen. 57 %
aller Patienten sind Männer und 43 % Frauen. 765 Patienten wurden operiert, 44 nicht.
Die pT-Kategorien der operierten Patienten waren wie folgt verteilt: pTis und pT1
10,7 %, pT2 25 %, pT3 54,5 %, pT4 9,8 %. Verteilung der Tumorlokalisation: < 4 cm
6,7 %, 4 bis < 8 cm 36,2 %, 8 bis < 12 cm 30,8 %, ≥ 12 cm 26,3 %. Eine lokale Exzision
wurde in 4 % durchgeführt, eine sphinkterrhaltende Operationsmethode (OP) in 71,5
% (Anteil protektives Stoma: 23,7 %), eine nicht sphinktererhaltende OP in 18,4 %
und eine palliative OP in 6 %. Die drei großen operativen Einrichtungen (> 25 Patienten
im Jahr) behandelten 53,8 % aller Patienten. Der Anteil älterer Patienten war signifikant
höher in den kleineren Abteilungen (< 10 Patienten im Jahr). Es gab keine unterschiedlichen
Verteilungen der pTNM-Stadien oder der Operationsmethoden zwischen den Klinikgruppen.
Variationen bestanden jedoch zwischen den einzelnen Abteilungen bezüglich aller epidemiologischen
und therapeutischen Parameter.Schlußfolgerungen: Variationen in der medizinischen Versorgung bestehen v. a. zwischen einzelnen Kliniken,
weniger zwischen Klinikgruppen gruppiert nach Patientenaufkommen. Für eine sinnvolle
Versorgungsunterstützung muß ein Rückfluß der Ergebnisse für jeden Arzt und jede Klinik
erfolgen.
Key words
Rectal cancer - population based data - quality management - cancer registry - quality
of life
Schlüsselwörter
Rektumkarzinom - bevölkerungsbezogene Daten - Qualitätsmanagement - Tumorregister
- Lebensqualität