Vorwort1.Organisation und Struktur der Erstversorgung1.1Wege zum Krankenhaus1.2Schockraum1.3Organisatorische Voraussetzungen1.3.1Alarmierung des Krankenhauses1.3.2Räumliche und apparative Voraussetzungen1.3.3Grundausstattung des Schockraums1.3.3.1Ausstattung Anästhesiologie1.3.3.2Ausstattung chirurgische Fächer1.3.4Schockraum-Team2.Übergabe des Patienten durch den Notarzt3.Erstversorgung3.1Reanimationsphase3.2Operative Phase I3.3Stabilisierungsphase3.4Operative Phase II3.5Weitere operative Phasen3.6Zugänge, Blutabnahmen, Diagnostik3.6.1Zugänge, Blutabnahmen3.6.2Diagnostik3.6.2.1lntrakranieller Druck3.6.2.1.1Indikationen zur Messung3.6.2.1.2Verfahren3.6.2.1.3Behandlung4.Transport und Überwachung im Krankenhaus5.Literatur
Literatur
1
Andrews P JD, Piper I R, Dearden N M. et al .
Secondary insults during intrahospital Transport of head-injured patients.
Lancet.
1990;
335
327-330
2 Arbeitsgemeinschaft Intensivmedizin und Neurotraumatologie der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie und Wissenschaftlicher Arbeitskreis Neuroanästhesie der Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie und lntensivmedizin .Leitlinien zur Primärversorgung von Patienten mit Schädel-Hirn-Trauma. (a) Anästh Intensivmed 1997; 38: 89 - 93 (b) Zbl Neurochir 1997; 58: 13 - 17
3
Bickell W H, Wall M J, Pepe P E. et al .
Immediate versus delayed fluid resuscitation for hypotensive patients with penetrating torso injuries.
N Engl J Med.
1994;
331
1105-1109
4
Brandt M, Schwab R, Eck J. et al .
Eine neue Beatmungs- und Oberwachungseinheit für innerklinische Transporte von Notfallpatienten.
Notfallmed.
1987;
13
575-577
12
Gutman M B, Moulton R J, Sullivan I. et al .
Relative incidence of intracranial mass lesions and severe torso injury after accidential injury: implications for triage and management.
J Trauma.
1991;
31
974-977
15
Huneidi A H, Afsahar F.
Delayed intracerebral haematomas in moderate to severe head injuries in young adults.
Ann R Coll Surg Engl.
1992;
74
345-349
16
Hurst J M, Davis K, Branson R D. et al .
Comparison of blood gases during transport using two methods of ventilatory support.
J Trauma.
1989;
29
1637-1640
19
Lehr D, Baethmann A, Reulen HJ. et al .
Management of patients with severe head injuries in the preclinical phase: a prospective analysis.
J Trauma.
1997;
42
S71-S75
21
Murray C, Lopez A D.
Alternative projections of mortality and disability by cause 1990 - 2020: global burden of disease study.
Lancet.
1997;
349
1498-1505
24
O'Sullivan M G, Statham P F, Jones P A. et al .
Role of intracranial pressure monitoring in severely head-injured patients without signs of intracranial hypertension on initial tomography.
J Neurosurg.
1994;
80
46-50
26
Prall J A, Nichols J S, Brennan R. et al .
Early definitive evaluation in the triage of unconscious normotensive blunt trauma patients.
J Trauma.
1994;
37
792-797
28
Regel G, Lobenhoffer P, Grotz M. et al .
Treatment results of patients with multiple trauma: an analysis of 3406 cases treated between 1972 and 1991 at a German level I trauma center.
J Trauma.
1995;
38
70-78
30
Saul T G, Tucker T B.
Effect of intracranial pressure monitoring and aggressive treatment on mortality in severe head injury.
J Neurosurg.
1982;
56
498-503
33
Thomason M, Messick J, Rutledge R. et al .
Head CT scanning versus urgent exploration in the hypotensive blunt trauma patient.
J Trauma.
1993;
34
40-45
1 Anzahl und Altersgruppen der Verletzten, Transportart, Art des Unfalls, Verletzungsmuster, Zustand der Vitalfunktionen, Maßnahmen (Intubation), voraussichtliche Eintreffzeit