Zusammenfassung
Kasuistik einer 31jährigen Frau mit einem Leiomyom der Harnblase. Der 3 × 4 × 5 cm
große, endovesikal wachsende Tumor hatte keine Beschwerden verursacht. Vom urologischen
Fachgebiet war die Geschwulst nach zystoskopischer und bildgebender Diagnostik als
„Uterusmyom“ qualifiziert und dem Gynäkologen zur Operation überwiesen worden. Lediglich
die Vaginalsonographie ließ Zweifel an dieser Diagnose aufkommen. Erst die Laparotomie
klärte die Situation. Nach Blaseneröffnung und Schlitzung der Schleimhaut konnte der
Tumor aus der Blasenwand enukleiert werden. Unter temporärer Schienung beider Harnleiter
verlief die Heilung komplikationslos. Das Leiomyom der Harnblase ist sehr selten,
trotzdem sollte bei Tumoren der Uterusvorderwand daran gedacht werden.
Summary
One case of a thirty-one year old female with a leiomyoma of the urinary bladder is
presented. The intravesical tumor measured 3 × 4 × 5 cm and grew without causing any
clinical symptoms. The urologists performed various radiologic procedures and cystoscopy.
Under the diagnosis of uterine fibroid the patient was referred to the gynaecologist
for subsequent surgery. Vaginal ultrasound already questioned previous diagnosis.
Laparotomy revealed a tumor originating from the bladder. The tumor was enucleated
from the bladder wall after advertent opening of the bladder. The patient received
transient prophylactic bilateral ureteral stents and recovered quickly without intra-
or postoperative complications. Leiomyoma of the urinary bladder is a rare entity
but still should be considered for differential diagnosis as a tumor of nonuterine
origin.
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Ellen Kratochwil
Klinik und Poliklinik für Gynäkologie Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Magdeburger Straße 24
06097 Halle/Saale
eMail: E-mail: ellen.kratochwil@medizin.uni-halle.de