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DOI: 10.1055/s-2000-9606
Georg Thieme Verlag Stuttgart ·New York
Zerebrale Perfusion bei Neugeborenen unter Hochfrequenz-Oszillations-Beatmung
Effects of high frequency oscillatory ventilation on cerebral hemodynamics in neonatesPublication History
Publication Date:
31 December 2000 (online)
Zusammenfassung.
Hintergrund: Der Einfluss unterschiedlicher Beatmungsformen auf die Hämodynamik, insbesondere die zerebrale Perfusion, wurde mit den unterschiedlichsten Methoden untersucht. Wir interessierten uns für die Effekte der Hochfrequenz-Oszillationsbeatmung (HFOV) und nutzten neben der dopplersonographischen Untersuchung die Nah-Infrarotspektroskopie (NIRS). Patienten und Methode: Bei 18 beatmeten Neugeborenen unterschiedlicher Reife und Lebensalters wurden 19 Untersuchungen durchgeführt. Vor, während und nach Umstellung der Beatmung von HFOV auf eine konventionelle Positivdruckbeatmung (CMV) wurden in der Entwöhnungsphase von der maschinellen Beatmung die Flussgeschwindigkeiten in der A. cerebri anterior, oxygeniertes Hämoglobin (HbO), reduziertes Hämoglobin (HbR) und totales Hämoglobin (HbT) gemessen. Ergebnisse: Systolische und enddiastolische Flussgeschwindigkeiten änderten sich nach Umstellung der Beatmung nicht, ebenso wie die Resistenzindizes. Bei der kontinuierlichen Messung der NIRS-Parameter kam es nur in Korrelation mit akzidentellen Veränderungen des pCO2 in fünf Fällen zu einem Abfall, in zwei zu einem Anstieg des HbO. Schlussfolgerung: Bei der Umstellung von HFOV auf eine konventionelle Beatmung konnte keine Beeinflussung der zerebralen Hämodynamik durch NIRS oder Dopplerflussuntersuchung nachgewiesen werden.
Effects of high frequency oscillatory ventilation on cerebral hemodynamics in neonates.
Background: The effects of highfrequency oscillatory ventilation (HFOV) on hemodynamic parameters have been shown in animal as well as in clinical studies. In a further study we could demonstrate, that after change of a conventionel positive pressure ventilation (CMV) to HFOV flow velocities in cerebral arteries decreased. In the following we added to the dopplerflow method the continuous examination of cerebral oxygenation with near infrared spectroscopy (NIRS). Patients: 19 measurements were prospectively conducted in 18 neonates. The infants were mechanically ventilated with HFOV and were in a stable condition. Methods: Before change from HFOV to CMV doppler signals of the anterior cerebral artery were measured. We repeated this at the end of the study in each patient. NIRS-optodes were placed on the front and the os parietale of each infant. After stabilisation of the system we changed from HFOV to CMV without disconnection of the patient from the machine. PCO2 was registred continously via a transcutaneous probe, as well as oxygen saturation via pulse oxymetry. Statistical analysis was performed with Wilcoxon test. Results: There were no significant changes of dopplersignals during the study (median vs. 25 cm/s (± 6) during HFOV, 28 cm/s (± /) during CMV). The parameter of NIRS, oxygenated hemoglobin HbO [- 1.5 U (± 22.78)] at 15 minutes after change), reduced hemoglobin HbR [- 1.17 U (± 5.26)] and total hemoglobin HbT [- 2.68 U (± 18.7)] remained stable during the change from HFOV to CMV, too. In five infants there was a decrease and in two an increase of HbO 15 minutes after change, which correlated with decrease or increase of pCO2. Conclusion: In a combined measurement of dopplerflow and NIRS we found no special effect of HFOV on cerebral hemodynamics comparing with CMV. Changes of cerebral oxygenation in NIRS correlated with pCO2.
Schlüsselwörter:
Neugeborene - NIRS - HFOV-Doppler
Key words:
Newborn - NIRS - dopplerflow velocity - cerebral hemodynamics
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Dr. R. L. Schlösser
Zentrum für Kinderheilkunde und
Jugendmedizin Abteilung für Neonatologie
Theodor-Stern-Kai 7
60590 Frankfurt am Main
Phone: Tel.
0 69/63 01 51 20
Email: E-mail:
rschloesser@zki.uni-frankfurt.de