Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2001-16561
J.A.Barth Verlag in Medizinverlage Heidelberg GmbH & Co.KG
Spontane Milzruptur bei metastasierendem malignem Melanom
KurzberichtSpontaneous splenic rupture in metastatic malignant melanomaPublication History
Publication Date:
23 August 2001 (online)
Spontaneous splenic rupture in metastatic malignant melanoma
Summary
Spontaneous splenic rupture is a rare cause of non-traumatic haemorrhage and is of infectious origin in most instances. We present a patient under treatment for abdominal manifestations of metastatic malignant melanoma who developed signs of haemorrhagic shock and where, upon emergency laparotomy, metastases were found to have caused rupture of the spleen. The patient recovered after splenectomy and was continued on systemic chemoimmunotherapy. One year after the incident he died of cerebral metastases.
Zusammenfassung
Spontane Milzrupturen sind zumeist infektiöser Genese. Wir berichten von einer seltenen Ursache einer nichttraumatischen Milzruptur, die unter zytostatischer Behandlung bei kutaner und abdomineller Manifestation eines metastasierenden malignen Melanoms mit dem Leitsymptom des hämorrhagischen Schocks klinisch in Erscheinung trat. Nach der durchgeführten Notfall-Splenektomie erholte sich der Patient rasch, so daß die systemische Chemoimmuntherapie fortgesetzt werden konnte. Der Patient war für weitere 6 Monate beschwerdefrei, ein Jahr nach dem Vorfall verstarb er an zwischenzeitlich aufgetretenen Hirnmetastasen.
Key words
Malignant melanoma - chemotherapy - splenic metastasis - haemorrhagic shock
Schlüsselwörter
Malignes Melanom - Milzmetastasen - Chemotherapie - hämorrhagischer Schock
Literatur
- 1 Buzbee T M, Legha S S. Spontaneous rupture of spleen in a patient with splenic metastasis of melanoma. A case report. Tumori. 1992; 78 47-48
- 2 Canady M R, Welling R E, Strobel S L. Splenic rupture in leukemia. J Surg Oncol. 1989; 41 194-197
- 3 Dunn M A, Goldwein M J. Hypersplenism in advanced breast cancer: report of a patient treated with splenectomy. Cancer. 1975; 35 1449-1452
- 4 Jamada H, Nakata H, Horie A. Radiological diagnosis of splenic metastasis and its prevalence at autopsy. Nippon Acta Radiologica. 1991; 51 498-503
- 5 Klein B, Stein M, Kuten A, Steiner M, Barshalom D, Robinson E, Gal D. Splenomegaly and solitary spleen metastasis in solid tumours. Cancer. 1987; 60 100-102
-
6 Matthews M J. Problems in morphology and behaviour of bronchopulmonary
malignant disease. In: Israel L, Chahanian P (Hrsg). Lung
cancer. Natural history, prognosis and therapy. Academic press, New York 1976;
23-62
- 7 Morgenstern L, Rosenberg J, Geller S A. Tumors of the spleen. World J Surg. 1985; 9 468-476
- 8 Safran D, Bloom G P. Spontaneous splenic rupture following infectious mononucleosis. Ann Surg. 1990; 56 601-605
- 9 Stein J A, Maor M, Keiman Z, Adler A. Splenomegaly in malignant melanoma. Harefuah. 1972; 82 56-58
- 10 Stutte H, Müller P H, d'Hoedt B, Strobel W. Ultrasonographic diagnosis of melanoma metastases in liver, gallbladder and spleen. J Ultrasound Med. 1989; 8 541-547
Priv.-Doz. Dr. R. H. Richter
Unfallchirurgische Abteilung
Chirurgische Univ.-Klinik
Erlangen
Krankenhausstraße 12
D-91054 Erlangen