Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2001-17036
J.A.Barth Verlag in Medizinverlage Heidelberg GmbH & Co.KG
Gründe für eine Veränderung der HRT-Therapie aus der Sicht der Frauen
Ergebnisse der Deutschen Kohortenstudie zur FrauengesundheitReasons for the changing use of HRT from the perspective of women. Results of the German cohort study on women's healthPublication History
Publication Date:
30 August 2001 (online)
Zusammenfassung
Akzeptanz und Gründe für eine Änderung der HRT-Behandlung spielen vor dem Hintergrund der Effektivität der Therapie und der Verlängerung der Lebenserwartung eine große Rolle. In den entwickelten, industrialisierten Ländern verbringen Frauen etwa ein Drittel ihres Lebens in der peri- und postmenopausalen Phase. - Häufigkeit des Wechsels und seine Gründe wurden anhand einer Zwischenbewertung der Deutschen Kohortenstudie zur Frauengesundheit analysiert. Die historische Analyse basiert auf Beobachtungen an über 10 000 Frauen (rund 300 000 Frauenbeobachtungsjahre), wobei 2 002 Frauen (40-65 Jahre) Jemals-Nutzer von HRT waren. - Die Häufigkeit und die Anzahl der Wechsel zu anderen HRT-Präparaten ist bei Frauen über 60 Jahre nicht signifikant höher als bei 40- bis 59-Jährigen. Die Dauer der HRT-Nutzung hat für die Wechsel-/Abbruchhäufigkeit in unserer Kohorte keinen signifikanten Einfluss. Bildung und frühere OC-Nutzung zeigen keinen eindeutigen Zusammenhang mit der Häufigkeit der Wechsel. - Störende Nebenwirkungen der HRT-Therapie werden unabhängig vom Alter oder Jetzt- bzw. Ex-HRT-Nutzung am häufigsten als Wechsel- oder Abbruchgrund angegeben. Die Gründe für einen Wechsel sind in ihren Häufigkeiten altersabhängig. 40- bis 49-jährige Frauen geben häufiger Gewichtszunahme, Blutungsstörungen, Kopfschmerzen und allgemeines Unwohlsein an als ältere Frauen. Das Wiedereinsetzen der Blutung wird wesentlich häufiger von über 60-jährigen Frauen als Grund für Wechsel/Abbruch berichtet. - Die Kenntnis der Wechsel- und Abbruchgründe unterstreicht die Notwendigkeit einer engen Zusammenarbeit von Frauen mit ihrem behandelnden Gynäkologen einerseits und Forschung mit Optimierung der Produkte andererseits.
Reasons for the changing use of HRT from the perspective of
women.
Results of the German cohort study on women's
health
Summary
Acceptance and reasons for changing the HRT play an important role against the background of the efficiency of the therapy and increasing life expectancy. Women in developed, industrialized countries live about one-third of their lives in the peri- and postmenopausal phases. - The frequency of switching and the reasons were examined in an interim analysis of the German cohort study on women's health. This historical analysis was based on over 10 000 women (i. e. about 300 000 man-years of observation), of whom 2 002 women (aged 40-65) were constant users of HRT. - The prevalence of use and the frequency of switching to other HRT preparations were somewhat higher in women above 60 as compared to those aged 40-59. The duration of use had no impact on the prevalence of use or the frequency of switching or cessation. Neither education nor the past use of oral contraceptives showed a clear association with the frequency of switching. The most frequent reasons for switching or cessation were adverse events, i. e. reasons independent of age. Women aged from 40 to 49 more frequently reported weight gains, menstrual disturbances, headaches, and impaired well-being than did older women. A recurrence of menstruation was more frequently reported by women over 60 as the reason for switching or discontinuing HRT. - The knowledge of the reasons for women switching or discontinuing HRT underlines the importance of close collaboration between women and their gynaecologists, as well as that of intensified research for optimal products.
Schlüsselwörter
HRT-Wechselgründe - Kohortenstudie - Frauengesundheit
Key words
HRT - reasons for switching - cohort study - women's health
Literatur
- 1 Den Tonkelaar I, Oddens B J. Determinants of long-term hormone replacement therapy and reasons for early discontinuation. Obstet Gynecol. 2000; 95 507-512
- 2 Dören M, Schneider H P G. Long-term compliance of continuous combined estrogen and progestogen replacement in postmenopausal women. Maturitas. 1996; 25 99-105
- 3 Ettinger B, Pressmann A, Silver P. Effect of Age on Reasons for Initiation and Discontinuation of Hormon Replacement Therapy. Menopause. 1999; 6 282-289
- 4 Heinemann L A J, Garbe E, Winkler U H, Rabe T. Die Deutsche Kohortenstudie zur Frauengesundheit - Zum Nutzen von oralen Kontrazeptiva. Ausführungen zum Studienprotokoll. Zentralbl Gynäkol. 2000; 122 112-115
- 5 Karakoc B, Erenus M. Compliance Considerations with Hormone Replacement Therapy. Menopause. 1998; 5 102-106
- 6 Keating N L, Cleary P D, Rossi A S, Zaslavsky A M, Ayanian J Z. Use of Hormone Replacement Therapy by Postmenopausal Women in the United States. Ann Internal Med. 1999; 130 545-553
-
7 Lundberg V, Tolonen H, Stegmayr B, Kuulasmaa K, Asplund K. for the WHO MONICA Project .Multinational comparison of use of oral contraceptives and
hormone replacement therapy. In: Woman versus Men with Myocardial Infarction, UMEA
University Medical Dissertations, New Series No 696, ISSN 0345-6612, Umea
2000; pp 29-32
- 8 McNagny S E. Prescribing hormone replacement therapy for menopausal symptoms. Ann Intern Med. 1999; 131 605-616
- 9 Oddens B J, Boulet M J. Hormon Replacement Therapy Among Danish Women Aged 45-65 Years: Prevalence, Determinants and Compliance. Obstet Gynecol. 1997; 90 269-277
- 10 Rabin D S, Cipparrone N, Linn E S, Moen M. Why Menopausal Women Do Not Want To Take Hormone Replacement Therapy. Menopause. 1999; 6 61-67
- 11 Ringa V, Jaussent I, Guéguen R, Bréat G. Trends in the use of hormone replacement therapy in eastern France between 1986 and 1993. Europ J Publ Hlth. 1999; 3 300-305
- 12 Ryan P J, Harrison R, Blake G M, Fogelman I. Compliance with hormone replacement therapy (HRT) after screening for post menopausal osteoporosis. Brit J Obstet Gynaecol. 1992; 99 325-328
- 13 Schneider H P G. Cross-National Study of Women's Use of Hormone Replacement Therapy (HRT) in Europe. Int J Fertil. 1997; Suppl 2 365-375
- 14 Schneider H P G, Dören M. Traits for long-term acceptance of hormone replacement therapy-results of a representative german survey. Europ Menopause Journal. 1996; 3 94-98
- 15 Schneider H P, Gallagher J C. Moderation of the daily dose of HRT: benefits for patient. Maturitas. 1999; 33 (Suppl 1) 25-29
- 16 Schultz-Zehden B. Hormonersatztherapie - Erwartungen und Ängste von Frauen. Z ärztl Fortbildung. 2000; 94 180-188
- 17 Stadberg E, Mattsson L A, Milson I. Factors associated with climacteric symptoms and the use of hormone replacement therapy. Acta Obstet Gynecol Scand. 2000; 79 286-292
- 18 Van Seumeren I. Weight gain and hormone replacement therapy: are women's fears justified?. Maturitas. 2000; 34 (Suppl 1) 3-8
- 19 Vihtamäki T, Savilahti R, Tuimala R. Why do postmenopausal women discontinue hormone replacement therapy?. Maturitas. 1999; 33 99-105
- 20 Wardell D W, Engebretson J C. Womens anticipations of hormon replacement therapy. Maturitas. 1995; 22 177-183
Prof. Dr. Lothar A. J. Heinemann
ZEG Berlin
Invalidenstr. 115
D-10115 Berlin
Phone: Tel.:
+49-30-94 51-01 24
Fax: Fax:
+49-30-94 51-01 26
Email: E-Mail: heinemann@zeg-berlin.de