Summary: Background:
Previous studies suggested impaired pancreatic exocrine function in type I
diabetes patients, but have been limited by small or highly selected samples.
Fecal elastase-1 has facilitated evaluation of pancreatic dysfunction in
population-based studies.
Methods: 112 type I diabetic patients
(age ± SD: 37 ± 11 years;
47 % males; diabetes duration: 12.5 ± 10.5
years) were consecutively selected from main regional diabetes centers in
Essen, West-Germany. 116 non-diabetic control subjects, similar with respect to
age and sex, were recruited from the same geographical region. Elastase-1
measurement was performed centrally by ELISA (ScheboTech, Germany).
Results: Elastase-1 concentrations in type
I diabetic patients were significantly lower than in control subjects (median;
inter-quartile range: diabetic patients: 227, 98-386 µg/g
stool; non-diabetic subjects: 544, 377-702 µg/g stool)
(p < 0.01). Elastase-1 < 100 µg/g stool
(E1 < 100) was found in 25.9 % of diabetic and
5.2 % of non-diabetic subjects, yielding an age-sex-adjusted
prevalence Odds ratio (POR; 95 % CI) for diabetes and E1
< 100 of 6.9 (2.8-19.6). After adjusting for potential
confounders (history of gastrointestinal diseases, smoking, alcohol
consumption) the strong association remained (POR: 6.7; 2.7-19.2). Among
patients with diabetes, E1 < 100 was associated with quality of
glycemic control (HbA1c, change per 1 %: POR 1.5; 1.1-2.0),
diabetes duration (per year: POR 1.1; 1.03-1.2), and age at diabetes
onset (per age year: POR 1.1; 1.02-1.1). No association was found with
history of gastrointestinal diseases, smoking, or alcohol consumption (current,
life-time).
Conclusions: Fecal elastase-1
concentrations were lower in type I diabetes patients compared to control
subjects, indicating impaired pancreatic exocrine function. Low elastase-1 was
associated with poor metabolic control and longer diabetes duration.
Niedrige Konzentrationen fäkaler Elastase-1 bei
Typ-1-Diabetes
Hintergrund: Eine gestörte exokrine
Pankreasfunktion bei Typ-I-Diabetes wurde mehrfach beschrieben, jedoch wurden
nur kleine oder hoch selektierte Kollektive untersucht. Die Bestimmung der
fäkalen Elastase-1 ermöglicht die Untersuchung der veränderten
Pankreasfunktion in populationsbasierten Studien.
Methoden: 112 Patienten mit Typ-I-Diabetes
(Alter ± SD: 37 ± 11 Jahre;
47 % männlich; Diabetesdauer:
12,5 ± 10,5 Jahre) wurden konsekutiv in den wesentlichen
regionalen Diabeteszentren in Essen, Westdeutschland, einbezogen. 116
nichtdiabetische Kontrollpersonen gleichen Alters und Geschlechts wurden aus
derselben geographischen Region rekrutiert. Die Elastase-1-Bestimmung erfolgte
zentral mittels ELISA (ScheboTech, Deutschland).
Ergebnisse: Elastase-1-Konzentrationen bei
Patienten mit Typ-I-Diabetes waren signifikant niedriger als bei
Kontrollpersonen (Median; Inter-quartile-Range: Diabetespatienten: 227,
98-386 µg/g Stuhl; Kontrollen: 544,
377-702 µg/g Stuhl) (p < 0,01). Elastase-1
< 100 µg/g Stuhl (E1 < 100) fand sich bei
25,9 % der diabetischen und 5,2 % der
nichtdiabetischen Personen, entsprechend einer alters-geschlechts-adjustierten
Prävalenz-Odds-Ratio (POR; 95 % CI) für Diabetes und E1
< 100 von 6,9 (2,8-19,6). Nach Adjustierung für
potenzielle Confounder (Anamnese gastrointestinaler Erkrankungen, Rauchen,
Alkoholkonsum) blieb der starke Zusammenhang bestehen (POR: 6,7;
2,7-19,2). Bei Patienten mit Diabetes fand sich ein Zusammenhang zwischen
E1 < 100 und Güte der Stoffwechseleinstellung (HbA1c, pro
1 %: POR 1,5; 1,1-2,0), Diabetesdauer (pro Jahr: POR 1,1;
1,03-1,2) und Alter bei Diabetesbeginn (pro Lebensjahr: POR 1,1;
1,02-1,1), jedoch nicht für Anamnese gastrointestinaler
Erkrankungen, Rauchen und Alkoholkonsum (aktuell, Lebenszeit).
Diskussion: Die Konzentration der
fäkalen Elastase-1 ist bei Patienten mit Typ-I-Diabetes niedriger als bei
Kontrollpersonen, was auf eine gestörte exokrine Pankreasfunktion
hinweist. Niedrige Elastase-1-Konzentrationen waren mit schlechter
Stoffwechseleinstellung sowie langer Diabetesdauer assoziiert.
Key words
Type I Diabetes
mellitus - Pancreatic Exocrine Function - Fecal Elastase-1
Measurement
Schlüsselwörter
Typ-1-Diabetes
mellitus - exokrine Pankreasfunktion - fäkale
Elastase-1