Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2001-18019
Thermoablation primärer und sekundärer Lebertumoren
im offenen MRT[∗]
Thermoablation of malignant liver tumours in an open MRI
Publication History
Publication Date:
26 October 2001 (online)
Zusammenfassung.
Die laserinduzierte Thermotherapie hat sich in verschiedenen Bereichen unter kernspintomographischer Kontrolle als effektives Verfahren etabliert. Die Thermoablation von HCC, nicht-kolorektalen und kolorektalen Lebermetastasen erfordert ein bildgesteuertes Verfahren (Ultraschall oder CT) zur Platzierung der Laserapplikatoren. In dieser Studie wurde ein offenes interventionelles 0,5-T-MRT genutzt, in dem die Punktion und die Überwachung der Therapie durch die Thermometrie an einem Ort erfolgen konnte. Für die Therapie wurden ein Nd:YAG-Dauerstrichlaser und gekühlte Lichtleiter verwendet. Insgesamt wurden 72 Patienten mit 182 Lebertumoren behandelt. Eine vollständige Tumornekrose wurde bei 75 % (n = 137) der behandelten Tumoren erreicht, eine subtotale bzw. partielle Nekrose in 17 % (n = 32) bzw. 7 % (n = 13 %). In der vorliegenden Studie erwies sich die Thermoablation im offenen MRT als sichere und präzise Methode. Die Ergebnisse verlangen eine aggressive Therapie insbesondere größerer Tumoren.
Thermoablation of malignant liver tumours in an open MRI.
Laser-induced interstitial thermotherapy (LITT) surveyed by MR imaging has been shown to be effective in various applications. The laser treatment of hepatocellular carcinoma, noncolorectal and colorectal liver metastases usually requires a separate device (e. g. Ultrasound or CT) to replace the laser applicator. In this study, we used an interventional 0.5 T MRI system allowing both the navigation to the target tissue and online thermometry. Laser irradiation was performed using a near infrared laser source combined with a cooled laser lightguide. We treated 72 patients exhibiting a total of 182 liver tumors. No residual tumor was observed after laser irradiation in 75 % (n = 137) of all metastases, a subtotal or partial necrosis in 17 % (n = 32) and 7 % (n = 13), respectively. We conclude that LITT guided by the employed interventional MRI system is feasible and safe. The results suggest a more aggressive treatment especially for larger metastases.
Schlüsselwörter:
Interventionelles MR - Laser-induzierte interstitielle Thermotherapie - nicht-kolorektale und kolorektale
Key words:
Interventional MRI - Laser-induced interstitial thermotherapy - noncolorectal and colorectal liver metastases
Literatur
- 1 Bown S G. Phototherapy of tumors. World J Surg. 1983; 7 700-709
- 2 Kahn T h, Bettag M, Ulrich F. et al . MRI-guided laser-induced interstitial thermotherapy of cerebral neoplasms. J Comput Assist Tomogr. 1994; 18 (4) 519-532
- 3 Black P M, Moriarty T, Alexander III E. et al . Development and implementation of intraoperative magnetic resonance imaging and its neurosurgical applications. Neurosurgery. 1997; 41 (4) 831-842
- 4 Castro D J, Lufkin R B, Saxton R E. et al . Metastatic head and neck malignancies treated using MRI guided interstitial phototherapy: An initial case report. Laryngoscope. 1992; 102 26-32
- 5 Wacker F K, Cholewa D, Roggan A. et al . Vascular lesions in children: Percutaneous MRI Imaging-guided interstitial Nd:YAG laser therapy - preliminary experience. Radiology. 1998; 20 789-794
- 6 Parker D L. Applications of NMR imaging in hyperthermia: An evaluation of the potential for localized tissue heating and non- invasive temperature monitoring. IEEE Trans Biomed Eng. 1984; BME-31 161-167
- 7 Le Bihan D, Delannoy J, Levin R. Temperature mapping with MR imaging of molecular diffusion: application to hyperthermia. Radiology. 1989; 171 853-857
- 8 Scheele J, Altendorf-Hofmann A, Stangl R, Schmidt K. Surgical resection of colorectal liver metastases: gold standard for solitary and completely resectable lesions. Swiss Surg 1996 Suppl:: 4-17
- 9 Fong Y, Cohen A M, Fortner J G. et al . Liver resection for colorectal metastases. J Clin Oncol. 1997; 15 938-946
- 10 Ardalan B, Chua L, Tian E, Reddy R. et al . A phase II study of weekly 24-hour infusion with high-dose fluorouracil with leucovorin in colorectal carcinoma. J Clin Qncol. 1994; 9 625-630
- 11 Stangl R, Mendor-Hofmann A, Charnley R M, Scheel J. Factors influencing the natural history of colorectal liver metastases. Lancet . 1994; 343 1405-1410
- 12 Vogl T, Mack M. et al . Internally cooled power laser for MR-guided interstitial laser- induced thermotherapy of liver lesions: initial clinical results. Radiology. 1998; 209 381-385
- 13 Müller F P, Delmes E, Fiedler V. et al .Perspektiven der virtuellen Kontrolle viszeralchirurgischer Eingriffe im offenen MRT. Langenbecks Arch Chir 1998 suppl II: 1481-1484
- 14 Jolesz F A, Bleier A R, Jakob P, Ruetzel W. MR-imaging of laser tissue interaction. Radiology. 1988; 168 249-253
-
15 Schwarzmaier H J, Kaufmann R, Kahn T h, Ulrich F.
Applicators for the laser-induced thermotherapy- basic considerations and new developments . In: Mueller GJ, Roggan A eds Laser-induced interstitial thermotherapy. Washington; DC: SPIE Press 1995: 114-156 - 16 Fiedler V U, Schwarzmaier H -J, Eickmeyer F, Müller F P, Schoepp C h. Verreet PR. Laser-induced interstitial Thermotherapy of liver metastases in an interventional 0.5 Tesla MRI system: Technique and first clinical experiences. J. Magn. Reson. Imaging. 2001; 13 729-737
- 17 Black P M, Moriarty T, Alexander E I II. et al . Development and implementation of introperative magnetic resonance imaging and its neurosurgical applications. Neurosurgery. 1997; 41 (4) 831-840
- 18 Scheele J, Altendorf-Hofmann A, Grube T, Hohenberger W, Stangl R, Schmidt K. Resektion colorektaler Lebermetastasen. Welche Prognosefaktoren bestimmen die Patientenselektion. Chirurg. 2001; 72 (5) 547-560
- 19 Vogl T J, Mack M, Straub R. et al . Perkutane interstitielle Thermotherapie maligner Lebertumoren. Fortschr Röntgenstr. 2000; 172 12-19
- 20 Schwarzmaier H J, Yaroslavsky I V, Yaroslavsky A N. et al . Treatment planning for MRI-guided laser-induced interstitial thermotherapy of brain tumors - the role of blood perfusion. J Magn Reson Imag. 1998; 8 (1) 115-120
1 Herrn Prof. H.-D. Röher zum 65. Geburtstag gewidmet.
Dr. med. F. P. Müller
Klinik für Allgemein- und Viszeralchirurgie
Klinikum Krefeld
Lutherplatz 40
47805 Krefeld
Phone: +49-2151-32-2601
Fax: +49-2151-32-2070
Email: dr.mueller1@klinikum-krefeld.de