Summary
Based on epidemiological and animal studies asbestos fibers are
under discussion as carcinogen for colon cancer. In addition to occupational
asbestos exposure, there is an every day exposure to asbestos by air, food and
water. Thus the role of asbestos as a carcinogen for colon cancer is of
importance for the population as a whole. Therefore we investigated asbestos
fiber contents of colonic tissues of patients with and without colon cancer by
scanning electron microscopy and energy dispersive X-ray microanalysis.
Large bowel resections of 31 patients with colon cancer with
(n = 8) and without (n = 23) exposure
to asbestos fibers and of 30 patients with inflammatory bowel diseases with
asbestos exposure (n = 4) and without
(n = 26) were analyzed.
In all specimens we found a considerable number of organic and
inorganic fibers, however, no asbestos fibers, not even in specimens from
patients with confirmed asbestos exposure. Concerning the other mineral fibers
found, there were no differences found neither with regard to elemental
composition, nor with regard to localization (tumorous, tumor-free respectively
inflamed colonic tissue) or asbestos exposure. Therefore we would like to
contradict the hypothesis of asbestos fibers causing colon cancer in
individuals with every day non-excessive occupational asbestos exposure.
Furthermore, this analysis demonstrates a relatively high number not
only of organic but also of other mineral fibers in colonic tissue for the
first time. Since there were no differences found between tissues from colon
cancer and tumor free colonic tissue, these fibers do not seem to possess
carcinogenic potential.
Zum Zusammenhang zwischen Asbestfasern und Kolonkarzinom: eine
elektronenmikroskopische Untersuchung von Mineralfaserkonzentrationen im
Darmgewebe von asbest- und nichtasbestexponierten Patienten mit und ohne
Kolonkarzinom
Aufgrund epidemiologischer und tierexperimenteller Untersuchungen
wird Asbest als Karzinogen von Kolonkarzinomen diskutiert. Da neben der
beruflichen Asbestexposition auch eine alltäglich Exposition durch Luft,
Nahrung und Wasser besteht, betrifft diese Frage die gesamte Bevölkerung.
Daher untersuchten wir mittels Rasterelektronenmikroskop (REM) und dispersiver
Röntgenmikroanalyse (EDX) den Asbestfasergehalt im Darmgewebe von
Patienten mit und ohne Dickdarmkarzinom. Dabei handelte es sich um
Dickdarmresektate von 31 Patienten mit Kolonkarzinom (8 mit/23 ohne
Asbestexposition) und von 30 Patienten (4 mit/26 ohne Asbestexposition) mit
entzündlichen Darmerkrankungen.
In allen Proben fanden wir eine erhebliche Anzahl von organischen
und anorganischen Fasern, jedoch keine Asbestfaser, insbesondere nicht in
Proben von Patienten mit Asbestexposition. Bezüglich der gefundenen
Mineralfasern fanden sich keine Unterschiede in der Elementzusammensetzung, der
Lokalisation (Tumor, tumorfreie oder entzündlich veränderte Darmwand)
oder Asbestexposition. Daher möchten wir der Hypothese, dass Asbestfasern
Kolonkarzinome verursachen, für Patienten ohne exzessive Asbestexposition
widersprechen.
Des Weiteren konnte mit dieser Studie zum ersten Mal der erhebliche
Anteil von organischen und sonstigen anorganischen Fasern in der Dickdarmwand
nachgewiesen werden. Da sich keine Unterschiede zwischen Tumorgewebe und
tumorfreiem Darmgewebe fanden, kann diesen anorganischen Fasern keine
karzinogene Wirkung zugesprochen werden.
Key words
Asbestos - Colon
Cancer - Energy Dispersive X-ray Microanalysis - Fiber
Analysis - Electron Microscopy - Scanning Microscopy
Schlüsselwörter
Asbestose - Kolonkarzinom - Energiedispersive
Röntgenmikroanalyse - Faseranalyse - Elektronenmikroskopie - Rasterelektronenmikroskopie
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Address for correspondence
Dr. Annette M. Müller
Berufsgenossenschaftliche Kliniken Bergmannsheil -
Universitätsklinik
Bürkle-de-la-Camp-Platz 1
44789 Bochum
eMail: annette.mueller@ruhr-uni-bochum.de