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DOI: 10.1055/s-2002-23620
Chronisch-entzündliche Darmerkrankungen - Neue Therapien: Tumornekrosefaktor-Antikörper und Cytokine
Chronic Inflammatory Bowel Disease - New Therapies: Tumor Necrosis Factor-Antibodies and CytokinesPublication History
Publication Date:
04 April 2002 (online)
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Zusammenfassung
Der chimäre Antikörper gegen Tumornekrosefaktor-α (TNF α) Infliximab (Remicade) ist wirksam bei der Therapie des Morbus Crohn. Dies ist eigentlich überraschend, da es bei der Komplexität und Redundanz des Cytokinsystems in der Mukosa nicht wahrscheinlich war, dass die Elimination eines einzelnen Faktors einen wesentlichen klinischen Effekt haben sollte. Aus Sicherheits- und Kostengründen sollte die Indikation allerdings zurückhaltend gestellt werden.
Abstract
The chimeric antibody directed against tumor necrosis factor- α (TNF α) Infliximab (Remicade) is effective in the therapy of Crohn's disease. This is rather surprising since it was unlikely that single factor should be effective, considering the complexity and redundance of the mucosal cytokine system. Because of safety reasons and high cost the indication should be restrictive.
Schlüsselwörter
Morbus Crohn - Therapie - TNF-Antikörper - Cytokine
Key words
Crohns Disease - Therapy - TNF-antibody - Cytokines
Literatur
- 1 Woywodt A, Ludwig D, Neustock P. et al . Mucosal cytokine expression, cellular markers and adhesion molecules in inflammatory bowel disease. Europ J Gastroenterol Hepatol. 1999; 11 267-276
- 2 Schallon B J, Moore M A, Trinh H. et al . Chimeric anti-TNF- α monoclonal anti-body cA2 binds recombinant transmembrane TNF- α and activates immune effector functions. Cytokine. 1995; 3 251-259
- 3 Targan S R, Hanauer S B, Sander J H. et al . A short-term study of chimeric monoclonal antibody c2A to tumor necrosis factor α for Crohn’s disease. N Engl J Med. 1997; 337 1029-1035
- 4 Rutgeerts P, D’Haens G, Targan S T. et al . Efficacy and safety of retreatment with anti-tumor necrosis factor antibody (Infliximab) to maintain remission in Crohn’s disease. Gastroenterology. 1999; 117 761-769
- 5 Present D, Rutgeerts P, Targan S T. et al . Infliximab for the treatment of fistulas in patients with Crohn’s disease. N Engl J Med. 1999; 6 1398-1405
- 6 Bickstone S J, Lichtenstein G R, Arseneau K O. The relationship between Infliximab treatment and lymphoma in Crohn’s disease. Gastroenterology. 1999; 117 1433-1437
- 7 Hanauer S B. Review article: safety of infliximab in clinical trials. Aliment Pharmacol Ther. 1999; 13 16-22 (Suppl. 4)
- 8 Sandborn W, Sutherland L, Pearson D. et al . Azathioprine or 6-Mercaptopurine for inducing remission of Crohn’s disease. The Cochrane Library. 1999; Issue 1
- 9 Stange E F, Schreiber S, Raedler A. et al . Therapie des M. Crohn - Ergebnisse einer Konsensuskonferenz der Deutschen Gesellschaft für Verdauungs- und Stoffwechselkrankheiten. Z Gastroenterol. 1997; 35 541-554
- 10 Neurath M F, Stange E F. Evidenzbasierte Immunsuppression bei chronisch entzündlichen Darmerkrankungen. Dt Ärzteblatt. 97 A 1977-1983
Prof. Dr. Eduard F. Stange
Bereich Gastroenterologie, Med. Klinik I, Universität
Lübeck
Ratzeburger Allee 160
23538 Lübeck
Fax: 04 51/5 00 36 45
Email: eduard.stange@rbk.de