Abstract
Aim
To assess the impact on maternal anxiety of a multidisciplinary approach in prenatal
management of fetal surgical anomalies.
Design
A case-control study was undertaken: Group A (cases) consisted of 16 couples receiving
a prenatal multidisciplinary counselling, Group B (controls) was represented by 16
couples, who received diagnosis of the fetal anomaly and the relevant counselling
by an obstetrician only. The fetuses were affected by the following gastrointestinal
anomalies: gastroschisis, omphalocele, intestinal atresia.
Methods
The Italian version of the Spielberger State-Trait Anxiety Inventory was utilized
to assess maternal anxiety. In Group A maternal anxiety level was assessed after the
first antenatal counselling and at birth, whereas in Group B only at birth.
Results
At birth, Group A presented STAI-S scores significantly lower than after the first
antenatal consultation with the team (Mean ± SD = 39.87 ± 6.46 versus 68.93 ± 5.81;
p < 0.01). At the end of the first day spent with the baby in the Neonatal Surgery
Unit, Group A presented STAI-S scores significantly lower than Group B (Mean ± SD
= 39.87 ± 6.46 versus 70.62 ± 4.12; p < 0.01).
Conclusions
This study provides evidence of the positive impact on maternal anxiety of a multidisciplinary
approach in prenatal management of fetal surgical anomalies.
Résumé
But
Apprécier l'impact sur l'anxiété maternelle lors d'une approche multidisciplinaire
du diagnostic anténatal des malformations congénitales.
Matérial
Group A: 16 couples recevant un conseil par un groupe multidisciplinaire. Groupe B
contrôle: 16 couples qui reçoivent le diagnostic d'anomalie fœtale et le conseil correspondant
par l'accoucheur seulement. Les fœtus présentaient les anomalies gastrointestinales
suivantes: gastroschisis, omphalocèle, atrésie intestinale.
Méthodes
La version Italienne du Spielberger State-Trait Anxiety Inventory était utilisée pour
apprécier l'anxiété maternelle. Dans le Groupe A, le niveau de l'anxiété maternelle
était apprécié après le premier conseil anténatal et à la naissance, alors que dans
le Groupe B, celui-ci était seulement fait à la naissance.
Résultat
A la naissance, le Groupe A présentait un score STAI-S significativement plus bas
qu'après la première consultation anténatale avec l'équipe (moyenne ± SD = 39,87 ±
6,46 versus 69,93 ± 5,81; p < 0,01). A la fin du premier jour passé avec le bébé dans
l'unité néonatale, le Groupe A présentait un score STAI-S significativement plus bas
que dans le Groupe B (moyenne ± SD = 39,87 ± 6,46 versus 70,62 ± 4,12; p < 0,01).
Conclusions
Cette étude prouve l'apport positif sur l'anxiété maternelle d'une approche multidisciplinaire
dans le management prénatal des anomalies fœtales chirurgicales.
Resumen
Objetivo
Evaluar el impacto sobre la ansiedad materna de un abordaje multidisciplinario del
tratamiento prenatal de las anomalías quirúrgicas fetales.
Diseño
Se realizó un estudio caso-control: Grupo A (casos) consistente en 16 parejas que
recibieron consejo multidisciplinario prenatal. Grupo B (controles) representado por
16 parejas con diagnóstico de anomalía fetal y consejo por el obstetra solamente.
Los fetos estaban afectados por las siguientes animalías gastrointestinales: gastrosquisis,
onfalocele, o atresia intestinal.
Métodos
Se utilizó la versión italiana del Spielberger State-Trait Anxiety Inventory (STAI-S)
para medir la ansiedad materna. En el Grupo A se midió tras el primer consejo antenatal
y en el momento del nacimiento, mientras que en el Grupo B solamente tras el nacimiento.
Resultados
Al nacimiento, el Grupo A presentaba una puntuación de STAI-S, significativamente
menor que tras la primera consulta con el equipo (media ± SD = 39,87 ± 6,46 vs 68,93
± 5,81, p < 0,01). Al final del primer día pasado en la unidad neonatal el Grupo A
presentaba STAI-S significativamente menores que el Grupo B 39,87 ± 6,46 vs 70,62
± 4,12 p < 0,01).
Conclusiones
Este estudio demuestra el impacto positivo sobre la ansiedad materna del abordaje
multidisciplinario tras el diagnóstico prenatal de anomalias quirúrgicas fetales.
Zusammenfassung
Ziel der Arbeit war es, die Auswirkungen eines multidisziplinären pränatalen Behandlungsprogrammes
angeborener fetaler Fehlbildungen auf das Angst- oder Stressverhalten der Mutter zu
überprüfen.
Es wurde eine fallkontrollierte Studie durchgeführt, wobei zwei Gruppen unterschieden
wurden:
Gruppe A bestand aus 16 Paaren, die multidisziplinär beraten wurden.
Gruppe B (Kontrollgruppe) setzte sich aus weiteren 16 Paaren zusammen, die nach der
Diagnose einer fetalen Anomalie lediglich vom Geburtshelfer weiter betreut wurden.
Die Fehlbildungen der Feten bestanden aus gastrointestinalen Missbildungen wie Gastroschisis,
Omphalozele und Darmatresie.
Methodik
Die italienische Version des Spiegelbergers State Trait Anxiety Inventory Tests ([9]) wurde zur Überprüfung des mütterlichen Stresses angewandt. Dieser Stressindex wurde
in Gruppe A nach der ersten pränatalen Beratung und bei der Geburt festgelegt, in
Gruppe B nur nach der Geburt.
Ergebnisse
Bei der Geburt zeigte Gruppe A einen signifikant niedrigeren STAI-S-Index als bei
der ersten pränatalen Beratung im Team (Durchschnitt ± SD = 39,87 ± 6,46 vs. 68,93
± 5,81; p < 0,01). Am Ende des ersten Lebenstages, den die Mutter mit dem Baby in
der Neugeboreneneinheit verbrachte, zeigte Gruppe A ebenfalls einen signifikant niedrigeren
STAI-S-Index als Gruppe B (Durchschnitt ± SD = 39,87 ± 6,46 vs. 70,62 ± 4,12; p <
0,01).
Zusammenfassung
Die Studie zeigt, wie wichtig eine pränatale Beratung als multidisziplinäres Gespräch
zur Senkung des mütterlichen Stresses bei Vorliegen einer fetalen chirurgischen Fehlbildung
ist.
Key words
Prenatal diagnosis - Gastrointestinal anomalies - Multidisciplinary approach - Maternal
anxiety
Mots-clés
Diagnostic pré-natal - Anomalies gastro-intestinales - Approche multidisciplinaire
- Anxiété maternelle -
Palabras clave
Diagnóstico prenatal - Anomalías gastrointestinales - Abordaje multidisciplinario
- Ansiedad materna
Schlüsselwörter
Pränatale Diagnose - Gastrointestinale Fehlbildungen - Psychologische Beratung - Multidisziplinäre
Beratung - Elterlicher Stress