Ziel der vorliegenden retrospektiven Untersuchung ist die Analyse von vaskulären Begleitverletzungen nach Extremitätentraumata. Von 1973-2000 wurden an der Chirurgischen Universitätsklinik am Klinikum Mannheim 78 Patienten mit traumatischen peripheren Gefäßverletzungen behandelt. Diagnostisch wurde neben der klinischen Untersuchung eine Doppler-Duplexsonographie (primär cw-Doppler) routinemäßig durchgeführt. Eine präoperative/intraoperative Angiographie kam bei speziellen Fragestellungen zum Einsatz. Alternativ wurde in einem ausgewählten Fall eine Magnetresonanzangiographie durchgeführt. Bei 46,2 % (n = 36) der Patienten zeigte sich eine Gefäßverletzung im Bereich der oberen Extremität und bei 53,8 % (n = 42) der Patienten der unteren Extremität. Die A. Poplitea zeigte mit 28,2 % die höchste Beteiligung vor der A. Brachialis mit 23,1 %. Therapeutisch kam in 52,6 % der Fälle eine Veneninterposition als rekonstruktive Maßnahme zur Anwendung und nur bei 7,7 % der Patienten musste ein alloplastischer Gefäßersatz durchgeführt werden. Als operative Strategie hat sich die schnelle Frakturstabilisierung (Fixateure Externe) vor der gefäßchirurgischen Versorgung bewährt. Zügige Diagnostik und Therapie durch interdisziplinäres Schockraummanagement hielten die Amputationsrate mit 2,6 % (n = 2) niedrig.
Abstract
The aim of the present examination was to analyse extremity trauma with additional vascular injuries. Between 1973-2000 78 patients with traumatic peripheral vascular injuries have been treated at the Surgical Department of the University Hospital of Mannheim. In addition to clinical examination Doppler-Duplex ultrasonography (cw-Doppler) was routinely performed. In selected cases either conventional or magnetic resonance angiography completed the diagnostic procedure. Vascular injuries to the upper extremities were found in 46.2 % (n = 36) whereas 53.8 % (n = 42) of the patients suffered from trauma of the lower extremities. The popliteal artery was affected in 28.2 % followed by the brachial artery with 23.1 %. 52.6 % of the patients had interposition of autologous vein for reconstruction. Only 7.7 % of the cases needed interposition of alloplastic material. In general the injured extremity was immobilised by external fixation, followed by secondary vascular reconstruction. An efficient trauma management reduced amputation rate as low as 2.6 %.
1
Amgwer M G, Trentz O, Schütz K, Meyer V.
Versorgungskonzept kombinierter Knochen-Weichteil-Defekte an der unteren Extremität.
Swiss Surg.
1995;
2
90-95
4 Bühren V. Gefäße. In: Rüter A, Trentz O, Wagner M (Hrsg). Unfallchirurgie. Urban & Schwarzenberg, München, Wien, Baltimore 1995; 383-396
5
Bynoe R P, Miles W S, Bell R M, Greenwold D R, Sessions G, Haynes J L, Rush D S.
Noninvasive diagnosis of vascular trauma by duplex ultrasonography.
J Vasc Surg.
1991;
14
346-352
7
Dennis J W, Frykberg E R, Veldenz H C, Huffman S, Menawatt S S.
Validation of non-operative management of occult vascular injuries and accuracy of physical examination alone in penetrating extremity trauma: 5-10 year follow-up.
J Trauma.
1998;
44
243-252
8
Dennis J W, Jagger C, Butcher J L, Menawatt S S, Neel M, Frykberg E R.
Reassesing the role of arteriograms in the management of posterior knee dislocations.
J Trauma.
1993;
35
692-695
9
Francis H, Thal E R, Weigelt J A, Redman H C.
Vascular proximity: is it a valid indication for arteryography in asymptomatic patients.
J Trauma.
1991;
31
512-514
10
Fry W R, Smith R S, Sayer D V. et al .
The success of duplex ultrasonographic scanning in diagnosis of extremity vascular proximity trauma.
Arch Surg.
1993;
128
1368-1372
11
Frykberg E R, Dennis J W, Bishop K, Laneve L, Alexander R H.
The reliability of physical examination in the evaluation of penetrating extremity trauma for vascular injuries: results at one year.
J Trauma.
1991;
31
502-511
12
Lazarides M K, Arvanitis D P, Kopadis G C, Tsoupanos S S, Dayantas J N.
Popliteal artery and trifurcation injuries: Is it possible to predict the outcome?.
Eur J Vasc Surg.
1994;
8
226-230
16 Oestern H J. Mehrfachverletzungen. In: Heberer G, Köle W, Tscherne H (Hrsg). Mehrfachverletzungen. Springer, Berlin, Heidelberg, New York 1993; 969-974
17
Paetz B, Allenberg J R.
Behandlung des Reperfusionsschadens nach akuter Extremitätenischämie.
Chirurg.
1992;
63
90-99
21 Vollmar J. Rekonstruktive Chirurgie der Arterien. 4. Aufl. Thieme, Stuttgart, New York 1996
22
Wright J G, Belkin M, Hobson R W.
Hypothermia and controlled reperfusion: Two non pharmacologic methods which diminish ischemia reperfusion injury in skeletal muscle.
Microcirc Endothelium Lymphatics.
1989;
5
315