Zusammenfassung
Ziel: Ziel dieser Studie war es, die Treffsicherheit von Häkchen- und Farbstoffmarkierungen bei stereotaktisch lokalisierter offener Brustbiopsie zu vergleichen. Patienten und Methode: Von 6/95 bis 12/97 wurden bei 698 Patientinnen 725 stereotaktisch gezielte Häkchen- bzw. Kohlefarbstoffmarkierungen durchgeführt und retrospektiv analysiert. Die Treffsicherheit der Markierungen wurde entweder durch ein malignes histopathologisches Ergebnis oder durch eine mammographische Verlaufskontrolle evaluiert. Verfehlte Läsionen definierten sich als jene Fälle, bei denen Läsionen auf den postoperativen Mammographien weiterhin nachweisbar waren. Resultate: Bei 703 von 725 Fällen konnte der Erfolg der Markierung evaluiert werden. Davon wurden 427 (61 %) Läsionen mit einem Häkchen und 276 (39 %) Läsionen mit Kohlefarbstoff markiert. In 7 (1 %) Fällen wurde die Zielläsion vollkommen verfehlt. Davon waren 4 mit einem Häkchen und 3 mit Farbstoff markiert worden. Die jeweilige Fehlerrate betrug 0,9 % und 1,1 % respektive (p = 1,0). Schlussfolgerung: Die vorliegenden Ergebnisse bestätigen eine vergleichbare und hohe Treffsicherheit sowohl der Häkchen- als auch der Kohlefarbstoffmarkierung. Bei Abwägung von Effizienz und Kosten scheint der Einsatz der Farbstoffmarkierung einen vielversprechenden Kompromiss darzustellen.
Abstract
Purpose: To compare the accuracy of wire and carbon localization in stereotactically localized open breast biopsy. Patients and Methods: From June 1995 to December 1997, a total of 725 stereotactic wire or carbon dye localizations were performed in 698 female patients. Success of localization was evaluated either by a malignant histopathological diagnosis or by mammographic follow-up. A lesion was considered to be missed if it could be still seen on follow-up mammography. Results: In 703 of 725 cases, the success of localization could be evaluated with 427 (61 %) lesions localized with a wire and 276 (39 %) with carbon. Seven (1 %) out of 703 lesions were missed at open biopsy. Three lesions of these had been localized with wire and three lesions with carbon. The miss rates were 0.9 % and 1.1 %, respectively (p = 1.0). Conclusion: Both wire and carbon localization are reliable and accurate in the localization of non-palpable breast lesions. Concerning efficiency and costs, carbon dye seems to offer a promising compromise.
Schlüsselwörter
Brusttumore - Lokalisationsverfahren - Stereotaxie - Vergleichende Studien
Key words
Breast neoplasms diagnosis - breast neoplasms localization - stereotaxis - comparative studies
Literatur
1 Heywang-Köbrunner S H, Dershav D D, Schreer I. Diagnostic Breast Imaging. Mammography, Sonography, Magnetic Resonance Imaging, and Interventional Procedures. Stuttgart; Thieme 2001
2
Simon J, Lesnick G J, Lerer W N.
Roentgenographic localization of small lesions of the Breast by the spot method.
Surg Gynecol Obstet.
1972;
134
572-579
3
Reid S E, Scanlon E F, Bernstein J R, Paige M L, Matsumura J, Bailey L.
An alternative approach to nonpalpable breast biopsies.
J Surg Oncol.
1990;
44
93-96
4
Svane G.
A stereotaxic technique for preoperative marking of non- palpable breast lesions.
Acta Radiol Diagn.
1983;
24
145-151
5
Frank H A, Hall F M, Steer M L.
Preoperative localization of nonpalpable breast lesions demonstrated by mammography.
N Engl J Med.
1976;
295
259-260
6
Homer M J, Pile Spellmann E R.
Needle localization of occult breast lesions with a curved-end retractable wire: Technique & Pitfalls.
Radiology.
1986;
161
547-548
7
Reidy J F.
Preoperative localization of impalpable breast lesions.
Bristol Med Chir J.
1989;
104
43-45
8
Reynolds H E, Jackson V P, Musick B S.
A Survey of interventional mammography practices.
Radiology.
1993;
187
71-73
9
Weyant M, Carroccio A, Tartter P I, Hermann G, Levykh R, Robenzadeh A, Adawale A.
Determinants of success with spot localization biopsy of the breast.
Am Coll Surg.
1995;
181
521-524
10
Delporte P, Laurent J C, Cambier L.
Preoperative localization of non-palpable breast lesions using stereotaxic wire localization and a stereotaxic “tattooing”.
J Gynaecol Obstet Biol Reprod.
1994;
23
259-263
11
Bolmgren J, Jacobson B, Nordenstrom B.
Stereotaxic instrument for a needle biopsy of the mamma.
Am J Roentgenol.
1977;
129
121-125
12
Helbich T H, Mostbeck G H, Zontsich T, Heinz-Peer G, Cervenka P, Wohlschlager H, Fitzal P, Wolf G.
Erfahrungen einer radiologischen Spitalsabteilung mit auswärtigen Zuweisungen zur präoperativen Markierung suspekter Mammaläsionen.
Fortschr Röntgenstr.
1995;
162
492-496
13
Langen H J, Kugel H, Grewe S, Landwehr P, Schmidt T, Schäfe R, Mallmann P, Lackner K.
MR-gesteuerte präoperative Drahtmarkierung unklarer Mammaläsionen.
Fortschr Röntgenstr.
2000;
172
764-769
14
Perry N M.
Quality assurance in the diagnosis of brest disease. EUSOMA Working Party.
Eur J Cancer.
2001;
37
159-172
15
Lee C H, Philpotts L E, Horvath L J, Tocino I.
Follow-up of breast lesions diagnosed as benign with stereotactic core-needle biopsy: Frequency of mammographic change and false-nagative rate.
Radiology.
1999;
212
189-194
16
Verkooijen H M, Peeters P H, Pijnappel R M, Koot V C, Schipper M E, Rinkes I H.
Diagnostic accuracy of needle-localized open breast biopsy for impalpable breast disease.
Br J Surg.
2000;
87
344-347
17 American College of Radiology (ACR) .Breast imaging reporting and data System (BI-RADS™). Reston; American College of Radiology 1998
18 Zöfel M. Statistik in der Praxis. Stuttgart; Gustav Fischer 1992: 194-196
19
Jackman R J, Marzoni F A.
Needle-localized breast biopsy: why do we fail?.
Radiology.
1997;
204
677-684
20
Langlois S, Carter M L.
Carbon localization of impalpable mammographic abnormalities.
Australas Radiol.
1991;
35
237-241
21
Rosen E L, Thuy T V.
Metallic clip deployment during stereotactic breast biopsy: retrospectiv analysis.
Radiology.
2001;
218
510-516
22
Wayne R W, Darby R E.
Injection mammography.
J Am Med Ass.
1977;
237
2219-2220
23
Alexander H R, Candela F C, Dershaw D D, Kinne D W.
Needle-localized mammographic lesions. Results and evolving treatment strategy.
Arch Surg.
1990;
125
1441-1444
24
Dufrane P, Mazy G, Vanhoudenaerde C.
Prebiopsy localization of non-palpable breast cancer.
JBR-BTR.
1990;
73
401-404
25
Diekmann F, Grebe S, Bick U, Winzer K J, Paepke S, Hamm B.
Digitale intraoperative Präparateradiographie bei diagnostischen Exzisionen nicht palpabler Läsionen der Brust.
Fortschr Röntgenstr.
2000;
172
969-971
26
Grunert J H, Flemming P, Borchert B, Farber A, Gmelin E.
Vergrößerungspräparatradiographie als Qualitätskontrolle der Mikrokalkerfassung im Rahmen der histopathologischen Aufarbeitung von Mammabiopsiegewebe.
Fortschr Röntgenstr.
2000;
172
68-72
27
Mullen D M, Eisen R N, Newman R D, Perrone P M, Wilsey J C.
The use of carbon marking after stereotactic large-core-needle breast biopsy.
Radiology.
2001;
218
255-260
28
Homer M J.
Transection of the localization hook wire during breast biopsy.
Am J Roentgenol.
1983;
141
929-930
29
Owen A W, Kumar E N.
Migration of localizing wires and used in guided biopsy of the breast.
Clin Radiol.
1991;
43
251
30
Potchen J E, Sierra A, Mackenzie C, Osuch J.
Svane Localization of non-palpable breast lesions.
Lancet.
1991;
338
816 (Letter)
31
Helbich T H, Mayr W, Schick S, Youssefzadeh S, Rudas M, Taucher S, Wagner T, Promat K, Wolf G, Thurnher M, Mostbeck G H.
Coaxial Technique: Approach to breast core biopsies.
Radiology.
1997;
203
684-690
32
Pfarl G, Helbich T H, Riedl C C.
Stereotaktische Nadelbiopsie der Brust: Diagnosesicherheit verschiedener Biopsie-Systeme und Nadelkaliber.
Fortschr Röntgenstr.
2002;
174
614-619
33
Sittek H, Kessler M, Muller-Lisse U, Untch M, Bohmert H, Reiser M.
Technics for the preoperative marking of nonpalpable breast lesions in MRT.
Fortschr Röntgenstr.
1996;
165
84-87
34
Müller-Schimphle M, Stoll P, Stern W, Huppert P E, Claussen C D.
Präzise MR-gestützte präoperative Markierung von Mammaläsionen mit einer Embolisationsspirale unter Verwendung einer Standard-MR-Spule.
Fortschr Röntgenstr.
1998;
168
195-199
35
Arman A, Kilicoglu G, Guner H H, Celik L.
Marking of nonpalpable breast lesions using a custom carbon suspension.
Acta Radiol.
2001;
42
599-601
36
Recanati L, Renoldi L, Sfondrini M S, Di Nubila B, Marzano L, Poma S, Landini A.
Nonpalpable breast lesions: preoperative localization with vegetable charcoal.
Radiol Med.
1998;
95
445-448
37
Canavese G, Catturich A, Vecchio C, Tomei D, Estienne M, Moresco L, Imperiale A, Parodi G C, Massa T, Badellino F.
Preoperative localization of nonpalpable lesions in breast cancer by charcoal suspension.
Eur J Surg Oncol.
1995;
21
47-49
38
Rappaport W, Thompson S, Wong R, Leong S, Villar H.
Complications associated with needle localization biopsy of the breast.
Surg Gynecol Obstet.
1991;
172
303-306
Dr. Christopher Riedl
Universitätsklinik für Radiodiagnostik, AKH-Wien
Währinger Gürtel 18 - 20
1090 Wien
Österreich
Phone: + 43-1-404004819
Fax: + 43-1-404004898
Email: christopher.riedl@univie.ac.at