Dtsch Med Wochenschr 2002; 127(42 Schwerpunkt Haematol/Onkol): 2186-2192
DOI: 10.1055/s-2002-34946
Originalien
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Dosisreduzierte Konditionierung vor allogener Stammzelltransplantation

Grundprinzipien, klinische Protokolle und erste Ergebnisse Dose-reduced conditioning before allogeneic stem cell transplantationPrinciples, clinical protocols and preliminary resultsC. Schmid, M. Weisser, G. Ledderose, O. Stötzer, M. Schleuning, H.-J Kolb
  • 1Klinische Kooperationsgruppe „Hämatopoetische Transplantation”, José-Carreras-Einheit für hämatopoetische Transplantation, Medizinische Klinik III, Klinikum der Ludwig-Maximilians-Universität München und Hämatologikum der Gesellschaft für Strahlenforschung und Umwelt (GSF), München
Further Information

Publication History

eingereicht: 16.7.2002

akzeptiert: 23.9.2002

Publication Date:
18 October 2002 (online)

Hintergrund und Fragestellung: In der Leukämiebehandlung mit Stammzelltransplantation spielt der immunologische Effekt der allogenen T-Lymphozyten vermutlich eine größere Rolle als die hochdosierte Ganzkörperbestrahlung und Chemotherapie. Unter Ausnützung dieses Immuneffektes wird gegenwärtig versucht, die Dosis stammzell-toxischer Vorbehandlung wie der Ganzkörperbestrahlung zu reduzieren und damit die Transplantation einem größeren Kreis von Patienten mit hohem Transplantationsrisiko zugänglich zu machen. In der vorliegenden Arbeit werden drei laufende Studien zu diesem Ansatz bei verschiedenen Krankheitsentitäten vorgestellt.

Patienten und Methodik: Ältere Patienten mit chronischer myeloischer Leukämie haben ein erhöhtes Transplantationsrisiko und werden mit einer stufenweise reduzierten Ganzkörperbestrahlung konditioniert (n = 27). Fortgeschrittene und therapierefraktäre myeloische Leukämien werden mit Chemotherapie und dosisreduzierter Bestrahlung konditioniert (FLAMSA-Protokoll: n = 54); beim multiplen Myelom ermöglicht die autologe Transplantation mit hochdosierter Chemotherapie die spätere allogene Transplantation nach reduzierter Vorbehandlung (Tandem-Protokoll, n = 6).

Ergebnisse: Die Reduktion der Ganzkörperbestrahlung war bei allen drei Protokollen im historischen Vergleich nicht nachteilig. Bei der CML traten keine gehäuften Rezidive auf. Das FLAMSA-Protokoll erbrachte bei AML mit hohem Risiko ein günstiges Überleben. Die autolog-allogene Tandem-Transplantation wurde vergleichsweise gut vertragen und erbrachte ein Ansprechen bei allen Patienten.

Folgerung: Die allogene Transplantation nach dosisreduzierter Konditionierung eröffnet neue Möglichkeiten sowohl bezüglich der Ausweitung der Transplantationsindikation als auch bezüglich der Therapie bislang nur unbefriedigend zu behandelnder Erkrankungen.

Background and objective: In the treatment of leukemia by stem cell transplantation, the immunological effects of allogeneic T-lymphocytes presumably play a greater part than high-dosage total-body irradiation (TBI) and chemotherapy. Using this immunological effect, attempts are currently being made to reduce the dosage of pre-treatment that is toxic to stem cell, such as TBI, thereby making transplantation available for a larger group of patients at high risk for transplantation. This study presents preliminary results of three current studies of this approach.

Patients and methods: Elderly patients with chronic myeloid leukemia (CML) have an increased transplantation risk. They were conditioned with TBI that was reduced stepwise (n = 27). Patients with advanced and refractory myeloid leukemia were treated with chemotherapy and dose-reduced TBI (FLAMSA protocol; n = 54). In patients with multiple myeloma, autologous transplantation with high-dose chemotherapy preceded allogeneic transplantation possible after dose-reduced conditioning (Tandem protocol; n = 6).

Results: All three protocols of TBI gave results that were not worse than those of previous studies. Relapse ocurred not more frequently in patients with CML. In patients with high-risk AML the FLAMSA protocol gave better results. Autologous-allogeneic tandem transplantation was well tolerated and led to a good response in all patients.

Conclusion: Allogeneic transplantation after dose-reduced conditioning opens up new possibilities with respect to widening indications for transplantation and improving results in hematological diseases with previously unsatisfactory treatment.

Literatur

  • 1 Anasetti C. Transplantation of Hematopoietic Stem Cells From Alternate Donors in Acute Myelogenous Leukemia.  Leukemia. 2000;  14 502-504
  • 2 Biggs J C, Horowitz M M, Gale R P. et al . Bone Marrow Transplants May Cure Patients With Acute Leukemia Never Achieving Remission With Chemotherapy.  Blood. 1992;  80 1090-1093
  • 3 Bjorkstrand B B, Ljungman P, Svensson H. et al . Allogeneic Bone Marrow Transplantation Versus Autologous Stem Cell Transplantation in Multiple Myeloma: a Retrospective Case-Matched Study From the European Group for Blood and Marrow Transplantation.  Blood. 1996;  88 4711-4718
  • 4 Bornhauser M, Kiehl M, Siegert W. et al . Dose-Reduced Conditioning for Allografting in 44 Patients With Chronic Myeloid Leukaemia: a Retrospective Analysis.  Br J Haematol. 2001;  115 119-124
  • 5 Busca A, Anaseti C, Anderson F. et al . Unrelated donor or autologous marrow transplantation for treatment of acute leukemia.  Blood. 1994;  83 3077-3084
  • 6 Clift R, Buckner C, Appelbaum C. et al . Allogeneic marrow transplantation during untreated first relapse of acute myeloid leukemia.  J Clin Oncol. 1992;  10 1723-1729
  • 7 Chakraverty R, Peggs K, Chopra R. et al . Limiting Transplantation-Related Mortality Following Unrelated Donor Stem Cell Transplantation by Using a Nonmyeloablative Conditioning Regimen.  Blood. 2002;  99 1071-1078
  • 8 Champlin R. Chemotherapy based nonmyeloablative preparative regimens for allogeneic hematopietic transplantation. Hematology 2001. Washington DC: The American Society of Hematology 2001: 379-383
  • 9 Champlin R, Khouri I, Shimoni A. et al . Harnessing Graft-Versus-Malignancy: Non-Myeloablative Preparative Regimens for Allogeneic Haematopoietic Transplantation, an Evolving Strategy for Adoptive Immunotherapy.  Br J Haematol. 2000;  111 18-29
  • 10 Clift R A, Buckner C D, Thomas E D. et al . Marrow Transplantation for Chronic Myeloid Leukemia: a Randomized Study Comparing Cyclophosphamide and Total Body Irradiation With Busulfan and Cyclophosphamide.  Blood. 1994;  84 2036-2043
  • 11 Corradini P, Tarella C, Olivieri A. et al . Reduced-Intensity Conditioning Followed by Allografting of Hematopoietic Cells Can Produce Clinical and Molecular Remissions in Patients With Poor-Risk Hematologic Malignancies.  Blood. 2002;  99 75-82
  • 12 Ferrant A, Labopin M, Frassoni F. et al . Karyotype in Acute Myeloblastic Leukemia: Prognostic Significance for Bone Marrow Transplantation in First Remission: a European Group for Blood and Marrow Transplantation Study. Acute Leukemia Working Party of the European Group for Blood and Marrow Transplantation (EBMT).  Blood. 1997;  90 2931-2938
  • 13 Forman S J, Schmidt G M, Nademanee A P. et al . Allogeneic Bone Marrow Transplantation As Therapy for Primary Induction Failure for Patients With Acute Leukemia.  J Clin Oncol. 1991;  9 1570-1574
  • 14 Giralt S, Thall P F, Khouri I, Wang X. et al . Melphalan and Purine Analog-Containing Preparative Regimens: Reduced- Intensity Conditioning for Patients With Hematologic Malignancies Undergoing Allogeneic Progenitor Cell Transplantation.  Blood. 2001;  97 631-637
  • 15 Gratwohl A, Hermans J, Niederwieser D. et al . Bone Marrow Transplantation for Chronic Myeloid Leukemia: Long-Term Results. Chronic Leukemia Working Party of the European Group for Bone Marrow Transplantation.  Bone Marrow Transplant. 1993;  12 509-516
  • 16 Grever M R. Treatment of Patients With Acute Nonlymphocytic Leukemia Not in Remission.  Semin Oncol. 1987;  14 416-424
  • 17 Grimwade D, Walker H, Oliver F. et al . The Importance of Diagnostic Cytogenetics on Outcome in AML: Analysis of 1,612 Patients Entered into the MRC AML 10 Trial. The Medical Research Council Adult and Children’s Leukaemia Working Parties.  Blood. 1998;  92 2322-2333
  • 18 Hegenbart U, Sandmeier B, Lange T. et al . Related and unrelated allogeneic hematopoietic stem cell transplanta (HSCT) in patients with acute myeloid leukemia (AML) following minimla conditioning (Abstract).  Bone Marrow Transplant. 2002;  IBMT Abstract Book S56
  • 19 Horowitz M M, Gale R P, Sondel P M. et al . Graft-Versus-Leukemia Reactions After Bone Marrow Transplantation.  Blood. 1990;  75 555-562
  • 20 Kern W, Schoch C, Haferlach T. et al . Multivariate Analysis of Prognostic Factors in Patients With Refractory and Relapsed Acute Myeloid Leukemia Undergoing Sequential High-Dose Cytosine Arabinoside and Mitoxantrone (S-HAM) Salvage Therapy: Relevance of Cytogenetic Abnormalities.  Leukemia. 2000;  14 226-231
  • 21 Khouri I F, Keating M, Korbling M. et al . Transplant-Lite: Induction of Graft-Versus-Malignancy Using Fludarabine- Based Nonablative Chemotherapy and Allogeneic Blood Progenitor-Cell Transplantation As Treatment for Lymphoid Malignancies.  J Clin Oncol. 1998;  16 2817-2824
  • 22 Kolb H -J. Managment of relapse after hematopoietic cell transplantation. In Thomas, Blume, Forman (eds; 2nd ed) Hematopoietic Cell Transplantation 1998 2: 929-936
  • 23 Kolb H J, Mittermuller J, Clemm C. et al . Donor Leukocyte Transfusions for Treatment of Recurrent Chronic Myelogenous Leukemia in Marrow Transplant Patients.  Blood. 1990;  76 2462-2465
  • 24 Lokhorst H M, Schattenberg A, Cornelissen J J, Thomas L L, Verdonck L F. Donor Leukocyte Infusions Are Effective in Relapsed Multiple Myeloma After Allogeneic Bone Marrow Transplantation.  Blood. 1997;  90 4206-4211
  • 25 Majolino I, Corradini P, Scime R. et al . Allogeneic Transplantation of Unmanipulate Peripheral Blood Stem Cells in Patients With Multiple Myeloma.  Bone Marrow Transplant. 1998;  22 449-455
  • 26 Martino R, Caballero M D, Canals C. et al . Allogeneic Peripheral Blood Stem Cell Transplantation With Reduced-Intensity Conditioning: Results of a Prospective Multicentre Study.  Br J Haematol. 2001;  115 653-659
  • 27 McSweeney P A, Niederwieser D, Shizuru J A. et al . Hematopoietic Cell Transplantation in Older Patients With Hematologic Malignancies: Replacing High-Dose Cytotoxic Therapy With Graft-Versus-Tumor Effects.  Blood. 2001;  97 3390-3400
  • 28 Mehta J, Tricot G, Jagannath S. et al . Autologous or Allogeneic Transplantation for Multiple Myeloma Refractory to or Relapsing After a First-Line Autograft?.  Bone Marrow Transplant. 1998;  21 887-892
  • 29 Raanani P, Dazzi F, Sohal J. et al . The Rate and Kinetics of Molecular Response to Donor Leucocyte Transfusions in Chronic Myeloid Leukaemia Patients Treated for Relapse After Allogeneic Bone Marrow Transplantation.  Br J Haematol. 1997;  99 945-950
  • 30 Sawywers C, Hochhaus A, Feldmann E. et al. . Imatinib induces hematological and cytogenetic responses in patients witz chronic myelogenous leukemia in blast crisis:Results of a phase II trial.  Blood. 2002;  99 3530-3539
  • 31 Schmid C, Alessandrino E. et al . Treatment of relapsed AML and MDS after allogeneic stem cell transplantation with donor lymphocyte transfusion - a retrospective analysis aof EBMT results (Abstract).  Blood. 2000;  96 (Suppl 1) 477a
  • 32 Storb R. Nonmyeloablative Preparative Regimens: How Relevant for Acute Myelogenous Leukemia?.  Leukemia. 2001;  15 662-663
  • 33 Stötzer O J, SchleuningM, Ledderose G, Hiddemann W, Kolb H J. Allogene Transplantation maligner Lymphome (Abstract).  Deut Med Wochenschr. 2001;  126 1062-1069
  • 34 Sullivan K M, Storb R, Buckner C D. et al . Graft-Versus-Host Disease As Adoptive Immunotherapy in Patients With Advanced Hematologic Neoplasms.  N Engl J Med. 1989;  320 828-834
  • 35 Talpaz M, Sawywers C L, Kantarjian H. Activity of an ABL specific tyrosine kinase inhibitor in patients with BCR-ABL positive acute leukemias including chronic myelogenous leukemia in blast crisis (Abstract).  Proc ASCO. 2000;  19 4a
  • 36 Weissinger F, Sandmaier B M, Maloney D G, Bensinger W I, Gooley T, Storb R. Decreased Transfusion Requirements for Patients Receiving Nonmyeloablative Compared With Conventional Peripheral Blood Stem Cell Transplants From HLA-Identical Siblings.  Blood. 2001;  98 3584-3588

Dr. med. Christoph Schmid

KMT-Ambulanz M 21, Klinikum Großhadern

Marchioninistraße 15

81377 München

Phone: 089/70954241

Fax: 089/70954242

Email: Christoph.Schmid@med3.med.uni-muenchen.de