Abstract
Purpose: To evaluate whether RDC and 3DC help clarifying anatomic details in biliary duct
disease and is useful for guidance of drainage procedures. Materials and Methods: RDC was conducted in 11 consecutive patients (8 male, 3 female, mean age 63 years).
Nine patients underwent PTBD for malignant biliary duct stenosis, one patient because
of ischemic stenosis after hepaticojejunostomy and one patient presented with an infected
biloma. Images were obtained after initial bile duct puncture during single breath
hold from 120 projection angles using a rotating C-arm. These images were immediately
available and evaluated in order to facilitate the definitive drainage procedure.
For additional 3D reconstruction, data were sent to a dedicated workstation and judged
by a blinded observer. Results: The availability of a rotating data set of images was judged to be helpful in three
patients with complex anatomical situations. Additionally, RDC holds the potential
to reduce fluoroscopy time. 3DC allowed analysis of the hepatic bifurcation from different
viewing angles in 10 cases with high spatial resolution (mean voxel size 480 µµm3 ). This may allow a better classification of hilar obstructions according to our preliminary
observations. Conclusion: Images from RDC and 3DC are helpful in guiding PTBD procedures and for better diagnosis
in selected patients with hilar biliary duct stenoses.
Zusammenfassung
Zielsetzung: Den Wert der RDC und 3DC zur Darstellung anatomischer Strukturen und zur Steuerung
von biliären Eingriffen zu bestimmen. Methoden: Bei 11 konsekutiven Patienten (8 Männer, 3 Frauen, mittleres Alter 63 Jahre), die
sich einer PTC unterzogen, wurde die RDC durchgeführt. Nach der initialen Gallengangspunktion
wurden in 7 Sekunden mittels eines rotierenden C-Arm Systems 120 Projektionsradiogramme
aus unterschiedlichen Winkeln akquiriert. Diese Bilder waren sofort auf dem Monitor
verfügbar und wurden hinsichtlich ihres Wertes zur Lenkung des Eingriffes beurteilt.
Zusätzlich wurden 3D Datensätze auf einer dedizierten Workstation angefertigt und
von einem geblindeten Untersucher bewertet. Ergebnisse: Bei drei Patienten mit komplexen anatomischen Verhältnissen bot die RDC wertvolle
Zusatzinformationen zur Planung des Eingriffes. Bei den anderen 8 Patienten lagen
keine therapierelevanten neuen Informationen vor; die RDC hat aber das Potential die
Untersuchungs- und Durchleuchtungszeiten zu senken. Die 3DC erlaubte bei 10 Patienten
eine komplette Visualisierung der Hepatikusgabel aus unterschiedlichen Blickwinkeln
mit hoher Auflösung (mittlere Voxelgröße 480 µm3 ). Diese Informationen könnten geeignet sein um hiläre Läsionen besser klassifizieren
zu können wie unsere vorläufigen Daten nahelegen. Schlussfolgerung: Die Bildinformationen der RDC und der 3DC sind in ausgewählten Fällen zur Steuerung
der Intervention nützlich und erlauben eine genaue Beurteilung der hilären Situation.
Key words
Interventional procedures - bile ducts - bile duct radiography - fluoroscopy, technology
- technology assessment
Schlüsselwörter
Interventionsradiologie - Gallenwege - Cholangiographie, Fluoroskopie - Technik -
Technikbeurteilung
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Priv.-Doz. Dr. med. Heiko Alfke
Klinikum der Philipps-Universität Marburg, Medizinisches Zentrum für Radiologie, Klinik
für Strahlendiagnostik
Baldingerstraße
35043 Marburg