Zusammenfassung
Umfangreiche pathoanatomische Untersuchungen zeigen, dass es bereits im Frühstadium
der multiplen Sklerose zu einer irreversiblen Schädigung im ZNS kommt. Somit erscheinen
therapeutische Maßnahmen, die so früh wie möglich nach Diagnosesicherung eingeleitet
werden, sinnvoll. Den Nutzen eines frühen Einsatzes des Interferon β-1a Avonex® dokumentieren
eindrücklich die Ergebnisse der nordamerikanischen CHAMPS-Studie. Hier konnte bei
Patienten mit einem ersten demyelinisierenden Ereignis unter der Therapie mit dem
rekombinanten Interferon-β-1a der Zeitpunkt für das Auftreten eines neuerlichen neurologischen
Ereignisses signifikant hinausgezögert werden. Diese Daten haben zur Zulassung von
Avonex® für die Behandlung nach dem ersten Schub geführt.
Abstract
Extensive patho-anatomical investigations show an irreversible damage in the brains
of MS patients even early in the disease course. Therefore therapeutical strategies
seem to be reasonable as soon as possible after diagnosis. The results of CHAMPS,
a north-American study with interferon β-1a Avonex®, clearly demonstrate the benefit
of an early treatment in MS. In this study occurrence of a new neurological event
was significant retard under the treatment with interferon β-1a in patients with a
first clinical demyelinating event. These results lead to the approval of Avonex®
for treatment after the first onset of a neurological event.
Literatur
- 1
Barkhof F, Filippi M, Miller D H. et al .
Comparison of MRI criteria at first presentation to predict conversion to clinically
definite multiple sclerosis.
Brain.
1997;
120
2059-2069
- 2
Trapp B D, Peterson J, Ransohoff R M. et al .
Axonal transection in the lesions of multiple sclerosis.
N Eng J Med.
1998;
338
278-285
- 3
Brex P A, Jenkins R, Fox N C. et al .
Detection of ventricular enlargement in patients at the earliest clinical stage of
MS.
Neurology.
2000;
54
1689-1691
- 4
Brex P A, Miszkiel K A, O'Riordan J L. et al .
Assessing the risk of early multiple sclerosis in patients with clinically isolated
syndromes: the role of a follow-up in MRI.
J Neurol Neurosurg Psychiatry.
2001;
70
544-547
- 5
O'Riordan J I, Thompson A J, Kingsley D P. et al .
The prognostic value of brain MRI in clinically isolated syndromes of the CNS. A 10-year
follow-up.
Brain.
1998;
121
495-503
- 6
Brex P A, Ciccarelli O, O'Riordan J I. et al .
A longitudinal study of abnormalities on MRI and disability from multiple sclerosis.
N Engl J Med.
2002;
346
158-164
- 7
Jacobs L D, Beck R W, Simon J H. et al and the CHAMPS Study Group .
Intramuscular interferon β-1a therapy initiated during a first demyelinating event
in multiple sclerosis.
N Engl J Med.
2000;
343
898-904
- 8
Beck R W, Chandler D L, Cole S R. et al for the CHAMPS Study Group .
Interferon β-1a for early multiple sclerosis: CHAMPS trial subgroup analyses.
Ann Neurol.
2002;
51
481-490
- 9
Comi G, Filippi M, Barkhof F. et al and the Early Treatment Study Multiple Sclerosis
Study Group .
Effect of early interferon treatment on conversion to definite multiple sclerosis:
a randomised study.
Lancet.
2001;
357
1576-1582
- 10
Kinkel R. Cleveland clinic on behalf of the CHAMPS Study Group .
The effect of Avonex® in patients with single demyelinating event and MRI evidence
of high lesion burden and active inflammation.
J Neurol.
2002;
Suppl 1, I/61
249
- 11
McDonald W I, Compston A, Edan G.
Recommended diagnostic criteria for multiple sclerosis: guidelines from the international
panel on the diagnosis of multiple sclerosis.
Ann Neurol.
2001;
50
121-127
- 12
Multiple-Sklerose-Therapie-Konsensus-Gruppe .
Immunmodulatorische Stufentheraie der Multiplen Sklerose. Neue Aspekte und praktische
Umsetzung.
Nervenarzt.
2002;
6
556-563
Prof. Dr. med. Hans-Peter Hartung
Neurologische Klinik · Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
Moorenstraße 5
40225 Düsseldorf