Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2002-36622
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Die Rolle der Weichteile bei der Spontankorrektur einer extrem dislozierten Daumengrundgliedfraktur im Kleinkindesalter
The Significant Role of Soft Tissues in Spontaneous Remodelling of an Extremely Dislocated Fracture of the Thumb of a Young ChildPublication History
Publication Date:
14 January 2003 (online)
Zusammenfassung
Die Kenntnisse über den Einfluss von Weichteilen auf die Frakturheilung sind gering. Neue funktionell-anatomische Strukturanalysen und experimentelle Untersuchungen der Knochenbruchheilung weisen auf die Bedeutung des durch Weichteile induzierten Steuerungspotentials bei Wiederherstellungsprozessen nach Frakturen hin. Am Beispiel einer schwer dislozierten Aitken-I-Fraktur der Daumengrundphalanx im Rahmen einer komplexen Handverletzung bei einem 1,7 Jahre alten Jungen werden Möglichkeiten solcher Vorgänge erläutert. Innerhalb von 18 Monaten kam es zu einer spontanen kompletten strukturellen und funktionellen Ausheilung der Fraktur.
Abstract
The influence of soft tissue on bone remodelling after fracture is still poorly understood. Recent functional and anatomic studies indicate the significant role of soft tissue in controlling remodelling processes. The following report addresses this role. The potential of remodelling mechanisms is exemplified in a 1.7 year old boy with a severely dislocated epiphyseal fracture of the thumb. Within 18 months spontaneous and complete structural and functional healing was observed in this patient.
Schlüsselwörter
Dislozierte Daumenepiphysenfraktur - Spontanheilung - Kleinkind - Knochenbruchheilung - Steuerungspotential der Weichteile
Key words
Dislocated epiphyseal fracture of thumb - spontaneous remodelling - young child - bone remodelling processes - role of soft tissues
Literatur
- 1 Claes L E, Heigele C A. Magnitudes of local stress and strain along bony surfaces predict the course and type fracture healing. J Biomechanics. 1999; 32 255-266
- 2 Duda G N, Kirchner H, Wilke H J, Claes L. A method to determine the D3 stiffness of fracture fixation devices and its application to predict interfragmentary movement. J Biomechanics. 1997; 32 247-252
- 3 Duda G N, Heller M, Albinger J, Schulz O, Schneider E, Claes L E. Influence of muscle forces on femoral strain distribution. J Biomechanics. 1998; 31 841-846
- 4 Fowler N K, Nicol A C, Condon B, Haedley D. Method of determination of three dimensional index finger moment arms and tendon lines of action using high resolution MRI scans. J Biomechanics. 2001; 34 791-797
- 5 Hastings H, Simmons B P. Hand fractures in children. A statistical analysis. Clin Orthop. 1984; 188 120-130
- 6 Li Z M, Zatsiorsky V M, Latash M L. The effect of finger extensor mechanism on the flexor force during isometric tasks. J Biomechanics. 2001; 34 1097-1102
- 7 Mahabir R C, Kazemi A R, Cannon W G, Courtemanche D J. Pediatric hand fractures: a review. Emerg Care. 2001; 17 153-156
- 8 Mintzer C M, Waters P M, Brown D J. Remodelling of a displaced phalangeal neck fracture. J Hand Surg. 1994; 19 B 594-596
- 9 Rajesh A, Basu A K, Vaidhyanath R, Finlay D. Hand fractures: a study of their site and type in childhood. Clin Radiol. 2001; 56 667-669
- 10 Rehbinder H, Martin C. A control theoretic model of the forearm. J Biomechanics. 2001; 34 741-748
- 11 Sancho-Bru J L, Perez-Gonzales A, Vergara-Monedero M, Giurintano D. A 3-D dynamic model of human finger for studying free movements. J Biomechanics. 2001; 34 1491-1500
- 12 Schmidt H M, Fischer G. Die Verstärkungsbänder der Sehnenscheide des M. flexor pollicis longus. Handchir Mikrochir Plast Chir. 1999; 31 362-366
- 13 Schneider E, Michel M C, Genge M, Zuber K, Ganz R, Perren S M. Loads acting in an intramedullary nail during fracture healing in the femur. J Biomechanics. 2001; 34 849-857
-
14 von Laer L. Frakturen und Luxationen im Wachstumsalter. Georg Thieme Verlag, Stuttgart, New York 1991; 161-171
- 15 von Laer L, Hasler C. Spontankorrekturen, Wachstumsstörungen und posttraumatische Deformitäten nach Frakturen im Bereich des Vorderarms am wachsenden Skelett. Handchir Mikrochir Plast Chir. 2000; 32 231-241
- 16 Worlock P H, Stower M J. The incidence and pattern of hand fractures in children. J Hand Surg. 1986; 11B 198-200
Prof. Dr. med. U. Willnow
Klinik für Kinderchirurgie · Universitätsklinikum
Moorenstraße 5
40225 Düsseldorf
Phone: 02 11-81-1 74 80
Fax: 02 11-81-1 95 03
Email: Willnow@med.uni-duesseldorf.de