Abstract
The clinical course of patients suffering from chronic thromboembolic pulmonary hypertension
(CTEPH) depends on the distribution pattern of the thromboembolic material. In patients
with thromboembolic findings in the central pulmonary segments pulmonary thrombendarterectomy
(PTE) has excellent results and acceptable operative risk. This paper presents two
surgically inaccessable cases that were successfully treated with balloon pulmonary
angioplasty. Balloon angioplasty improved parenchymal perfusion, increased cardiac
index (ΔCI + 19.2 % [Case 1], and + 15.4 % [2]), reduced pulmonary vascular resistance
during follow-up (ΔPVRI - 25.0 % [1] and - 15.9 % [2]), and is discussed as an alternative
treatment option for cases not suited for surgery.
Zusammenfassung
Die Behandlung der chronischen thromboembolischen pulmonalen Hypertonie (CTEPH) ist
vom Verteilungsmuster der thromboembolischen Auflagerungen in der Lungenarterie abhängig.
Bei zentraler Lokalisation bis in den Bereich der Segmentarterien hat die chirurgische
Thrombendarterektomie (PTE) exzellente Langzeitergebnisse gezeigt. Die vorliegende
Arbeit beschreibt zwei Fallbeispiele mit peripherem Verteilungsmuster, die mit einer
Ballondilatation erfolgreich behandelt wurden. Die PTA führte zu einer verbesserten
Parenchymperfusion, einem Anstieg des Cardiac Index (ΔCI + 19,2 % [Fall 1] und + 15,4
% [2]), einer Reduktion des pulmonalen Gefäßwiderstandes (APVRI - 25,0 % [1], und
- 15,9 % [2]) und wird als alternative Behandlungsoption für nicht chirurgisch behandelbare
Fälle diskutiert.
Key words
Chronic thromboembolic pulmonary hypertension (CTEPH) - hemodynamics - pulmonary balloon
angioplasty
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Priv. Doz. Dr. Michael B. Pitton
Department of Radiology, University Hospital of Mainz
Langenbeckstr. 1
55131 Mainz
Phone: 06131/17-2019
Fax: 06131/17-6633
Email: pitton@radiologie.klinik.uni-mainz.de