Zusammenfassung
Zur weiteren Klärung der in den letzten Jahren kontrovers diskutierten Frage, ob progrediente
kognitive Defizite bei Patienten mit therapierefraktärer Epilepsie mehr Folge des
natürlichen Alterungsprozesses oder eines chronisch therapierefraktären Verlaufes
sind, wurde eine retrospektive Studie durchgeführt. Es konnte auf neuropsychologische
Daten und Angaben zum Krankheitsverlauf von 146 Patienten mit therapierefraktärer
Epilepsie zurückgegriffen werden. Es zeigte sich ein signifikanter Zusammenhang zwischen
Erkrankungsalter und Schätzwert für die prämorbide Intelligenz, Krankheitsdauer und
Schätzwert für die fluide Intelligenz sowie zwischen Lebensalter und der Differenz
zwischen den Schätzwerten für prämorbide und fluide Intelligenz als Maß für den IQ-Verlust.
In einer ausführlichen Diskussion wird herausgearbeitet, dass auch der Krankheitsdauer
ein geringer Einfluss auf den IQ-Verlust zuzuschreiben ist, der möglicherweise durch
die Anzahl der Anfälle vermittelt wird. Wegen des Zusammenhangs zwischen Erkrankungsalter
und prämorbider Intelligenz wird der frühzeitige Einsatz neuropsychologischer Diagnostik
mit dem Ziel verbesserter Fördermaßnahmen empfohlen.
Abstract
This retrospective study was performed as part of the controversial discussion whether
increasing cognitive deficits in patients with refractory epilepsy are mainly an effect
of normal aging or caused by epilepsy related noxious events during the course of
an intractable epilepsy. Neuropsychological data and information about the course
of the disease from 146 patients with refractory epilepsy were available. There were
significant correlations between the age at onset and premorbid intelligence, duration
of disease and fluid intelligence and age and difference between premorbid intelligence
and fluid intelligence as a measure of cognitive deterioration. Discussing these results
we conclude that beneath a clear effect of normal aging on cognitive deterioration
there is probably a small effect of the refractory course of the epilepsy, which might
be mediated by the number of seizures. Additionally we would like to encourage early
cognitive screening and rehabilitation programmes for patients with epilepsy to minimize
the effect of the age of onset on the level of education or premorbid intelligence.
Literatur
1 Reynolds J R. Epilepsy: its symptoms, treatment and relation to other chronic convulsive
disorders. London: John Churchill 1861
2 Gowers W R. Epilepsy and other chronic convulsive diseases. London: John Churchill
1881
3
Durwen H F.
Interiktale Gedächtnisstörungen bei Epilepsiepatienten.
Krankenhauspsychiatrie.
1999;
10 (Sonderh. 1)
S41-S48
4
Lennox W G.
Brain injury, drugs and environment as causes of mental decay in epilepsy.
Am J Psychiatry.
1942;
99
174-80
5
Helmstaedter C, Elger C E.
The phantom of progressive dementia in epilepsy.
Lancet.
1999;
354
2133-2134
6
Jokeit H, Ebner A.
Long term effects of refractory temporal lobe epilepsy on cognitive abilities: a cross
sectional study.
J Neurol Neurosurg Psychiatry.
1999;
67
44-50
7
Jokeit H, Luerding R, Ebner A.
Cognitive impairment in temporal-lobe epilepsy.
Lancet.
2000;
355
1018-1019
8
Rösche J, Uhlmann C, Nüssle S, Fröscher W.
Neuropsychologisches Screening und Verhalten im Stationsalltag bei Epilepsiepatienten.
Akt Neurol.
2001;
28
455-459
9 Lehrl S. Mehrfachwahl-Wortschatz-Intelligenztest: MWT-A. Erlangen: perimed 1991
10 Lehrl S, Gallwitz A, Blaha L, Fischer B. Kurztest für allgemeine Intelligenz (KAI). Ebersberg:
Vless3
1992
11
Catell R B.
Theory of fluid and crystallized intelligence.
Journ Educ Psychol.
1963;
54
1-22
12 Shaaf S, Kessler J, Grond M, Fink G R. Memo-Test. Weinheim: Beltz 1992
13
Buschke H, Fuld P A.
Evaluation, storage, retention and retrieval in disordered memory and learning.
Neurology.
1974;
24
1019-1025
14 Benton Sivan A, Spreen O. Der Benton-Test. Bern: Huber7
1995
15 Lehrl S, Fischer B. c. I.-Test zur Frühdiagnostik von Demenzen. Ebersberg: Vless4
1992
16 Raven J C. Guide to using the Mill Hill Vocabulary Scale with the Progressive Matrices
Scale. London: Lewis & Co. 1965
17
Rösche J, Mauch E, Kornhuber H H.
Early cognitive impairment in multiple sclerosis detected by screening with a vocabulary-test.
Acta Neurol (Napoli).
1994;
16 (XLIX)
249-254
18 Dodrill C B. Psychiatrische und neuropsychologische Störungen in Beziehung zu verschiedenen
Krankheitsvariablen der Epilepsie. In: Möller AA, Fröscher W (Hrsg). Psychische Störungen
bei Epilepsie. Stuttgart, New York: Thieme 1992: 123-130
19
Farwell J, Dodrill C B, Batzel L W.
Neuropsychological abilities of children with epilepsy.
Epilepsia.
1985;
26
395-400
20
Dodrill C B.
Correlates of generalized tonic-clonic seizures with intellectual, neuropsychological,
emotional and social function in patients with epilepsy.
Epilepsia.
1986;
27
399-411
21
Fröscher W, Maier V, Laage M. et al .
Folate deficiency, anticonvulsant drugs, and psychiatric morbidity.
Clin Neuropharmacol.
1995;
18
165-182
22
Kishi T, Fujita N, Eguchi T, Ueda K.
Mechanism for reduction of serum folate by anti-epileptic drugs during prolonged therapy.
J Neurol Sci.
1997;
145
107-112
23
Rösche J, Uhlmann C, Weber R, Fröscher W.
The influence of folate serum levels on depressive mood and mental processing in patients
with epilepsy treated with enzyme-inducing anti-epileptic drugs.
Acta Neuropsychiatrica.
2003;
15
63-67
24
Paradiso S, Hermann B P, Blumer D. et al .
Impact of depressed mood on neuropsychological status in temporal lobe epilepsy.
J Neurol Neurosurg Psychiatry.
2001;
70
180-185
Dr. med. Johannes Rösche
Abteilung Neurologie und Epileptologie, Zentrum für Psychiatrie, DIE WEISSENAU (Abt.
Psychiatrie I der Universität Ulm)/Epilepsiezentrum Bodensee
Weingartshofer Str. 2
88214 Ravensburg-Weissenau