ZFA (Stuttgart) 2003; 79(11): 547-552
DOI: 10.1055/s-2003-44772
Integrierte Versorgung

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Müssen wir messen, um (noch) besser werden zu können? Die Bedeutung von Qualitätsindikatoren in strukturierten Behandlungsprogrammen und Qualitätsmanagement

Antonius Schneider, Björn Broge, Joachim Szecsenyi
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 November 2003 (online)

Zusammenfassung

Die Qualitätsförderung in der Medizin bekommt eine zunehmende Bedeutung, um medizinische Leistungen systematisch zu verbessern und vorhandene Ressourcen effizienter nutzen zu können. Um Qualität beschreibbar und messbar machen zu können, werden so genannte Qualitätsindikatoren eingesetzt, die die Versorgungsrealität abbilden sollen. Dieser Beitrag soll zeigen, welche Bedeutung Indikatoren für die Qualitätsförderung haben und wie sie entwickelt werden. Unter Bezugnahme auf internationale Erfahrungen werden Einsatzmöglichkeiten und Potenziale dargestellt.

Summary

Do we need to measure in order to improve? Importance of quality indicators for disease management programmes and quality management There is a growing importance of quality improvement in medicine to increase medical performance systematically and to use ressources more effective. Indicators, which should reflect the health care reality, are used to make quality measurable and transparent. This article shows the importance of indicators for quality improvement and how they are developed. Usefulness and potentials of this method of quality measurement are shown taking into account the international experiences.

Literatur

  • 1 Quality indicators for general practice.  London: Royal Society of Medicine Press Ltd. 2002; 
  • 2 AQUA-Institut und Mitautoren . Qualitätsindikatoren der AOK für Arztnetze.  www.aqua-institut.de. 2002; 
  • 3 Bahrs O, Gerlach FM, Szecsenyi J, Andres E. Ärztliche Qualitätszirkel. Leitfaden für den Arzt in Praxis und Klinik.  Köln: Dt. Ärzteverlag. 2001; 
  • 4 Bell HM, McElnay JC, Hughes CM. Changing Profile in the Use of Anti-asthma drugs.  Pharmacoepidemiology and Drug Safety. 1999;  8 385-394
  • 5 Campbell SM, Roland MO, Buetow SA. Defining quality of care.  Soc Sci Med. 2000;  51 1611-1625
  • 6 Conway AC, Keller RB, Wennberg DE. Partnering with physicians to achieve quality improvement.  Jt Comm J Qual Improv. 1995;  21 619-626
  • 7 Donabedian A. Explorations in quality assessment and monitoring 1. The definition of quality and approaches to its assessment.  Ann Arbor: Health Administration Press. 1980; 
  • 8 Feachem RG, Sekhri NK, White KL. Getting more for their dollar: a comparison of the NHS with California's Kaiser Permanente.  BMJ. 2002;  324 135-141
  • 9 Gibson PG, Coughlan J, Wilson AJ, Abramson M, Bauman A, Hensley MJ. et al. . Self-management education and regular practitioner review for adults with asthma.  Cochrane Database Syst Rev. 2000; 
  • 10 Gribben B, Coster G, Pringle M, Simon J. Quality of care indicators for population-based primary care in New Zealand.  N Z Med J. 2002;  115 163-166
  • 11 Hibbard JH. Use of outcome data by purchasers and consumers: new strategies and new dilemmas.  Int J Qual Health Care. 1998;  10 503-508
  • 12 Kiefe CI, Allison JJ, Williams OD, Person SD, Weaver MT, Weissman NW. Improving quality improvement using achievable benchmarks for physician feedback: a randomized controlled trial.  JAMA. 2001;  285 2871-2879
  • 13 King J. Giving feedback.  BMJ. 1999;  318
  • 14 Leatherman S, McCarthy D. Public disclosure of health care performance reports: experience, evidence and issues for policy.  Int J Qual Health Care. 1999;  11 93-98
  • 15 Marshall M, Campbell SM. Introduction to quality assessment in general practice.  In: Marshall M, Campbell SM, Hacker J, Roland MO, editors. Quality indicators for general practice.  London: Royal Society of Medicine Press Ltd. 2002; 
  • 16 McLoughlin V, Leatherman S, Fletcher M, Owen JW. Improving performance using indicators. Recent experiences in the United States, the United Kingdom, and Australia.  Int J Qual Health Care. 2001;  13 455-462
  • 17 National Institute of Health . Global Initiative for Asthma - Global Strategy for Asthma Management and Prevention.  www.ginasthma.com. 2002; 
  • 18 Roski J, Gregory R. Performance measurement for ambulatory care: moving towards a new agenda.  Int J Qual Health Care. 2001;  13 447-453
  • 19 Sheldon T. Promoting health care quality: what role performance indicators?.  Qual Health Care. 1998;  7 45-50
  • 20 Siroux V, Pin I, Oryszczyn MP, Le Moual N, Kauffmann F. Relationships of active smoking to asthma and asthma severity in the EGEA study. Epidemiological study on the Genetics and Environment of Asthma.  Eur Respir J. 2000;  15 470-477
  • 21 Suissa S, Ernst P, Kezouh A. Regular use of inhaled corticosteroids and the long term prevention of hospitalisation for asthma.  Thorax. 2002;  57 880-884
  • 22 Szecsenyi J, Magdeburg K, Kluthe B, Weber C, Schindler H, Bausch. Ein Praxisnetz erfolgreich gestalten. Erfahrungen und Ergebnisse aus zwei Jahren Ärztliche Qualitätsgemeinschaft Ried. AQUA-Materialien, Band VII.  Göttingen: Institut für angewandte Qualitätsförderung und Forschung im Gesundheitswesen. 1999; 
  • 23 Tausch BD, Harter MC. Perceived effectiveness of diagnostic and therapeutic guidelines in primary care quality circles.  Int J Qual Health Care. 2001;  13 239-246
  • 24 Thomson MA O'Brien, Oxman AD, Davis DA, Haynes RB, Freemantle N, Harvey EL. Audit and feedback: effects on professional practice and health care outcomes.  Cochrane Database Syst Rev. 2000; 

1 www.doh.gov.uk/nhsperformanceindicators/2002/ha.html

Dr. med. Antonius Schneider

Universitätsklinikum Heidelberg, Medizinische Klinik und Poliklinik, Sektion Allgemeinmedizin und Versorgungsforschung

Im Neuenheimer Feld 347, 69120 Heidelberg

Phone: 06221/564819

Fax: 06221/564177

Email: antonius_schneider@med.uni-heidelberg.de

Zur Person

Dr. med. Antonius Schneider

befindet sich in Weiterbildung zum Facharzt für Allgemeinmedizin in einer städtischen Praxis in Ladenburg und ist seit 2002 wissenschaftlicher Mitarbeiter der Sektion Allgemeinmedizin und Versorgungsforschung der Universität Heidelberg. Forschungsschwerpunkte: Versorgung von chronisch kranken Patienten in der Hausarztpraxis und Diagnostik in der Primärversorgung. Promotionspreis 2001 des Deutschen Kollegiums für Psychosomatische Medizin.

Dipl.-Kfm. Björn Broge

AQUA-Institut für angewandte Qualitätsförderung und Forschung im Gesundheitswesen

Weender Landstraße 11-13, 37073 Göttingen

Email: b.broge@aqua-institut.de

Prof. Dr. med. Dipl.-Soz. Joachim Szecsenyi

Universitätsklinikum Heidelberg, Medizinische Klinik und Poliklinik, Sektion Allgemeinmedizin und Versorgungsforschung

Im Neuenheimer Feld 347, 69120 Heidelberg

Email: joachim_szecsenyi@med.uni-heidelberg.de