Zusammenfassung
Spurenelemente und Vitamine haben vielfache Funktionen. Es scheint, dass die nicht
ernährungswirksamen antioxidativen Effekte von größter Wichtigkeit bei Traumen und
bei lebensgefährlich erkrankten Patienten sind. Das Gleichgewicht zwischen ROS (reactive
oxygen species = dem Patiententyp, der auf Sauerstoff reagiert) und den Antioxidanzien
ist der Schlüssel zum Überleben in einer sauerstoffreichen Welt. Schwerverletzte Patienten
weisen Verletzungen auf, in deren Folge ein Ischämie-Reperfusionssyndrom und erhöhter
oxidativer Stress auftreten. Die endogene antioxidative Abwehr kann infolge verschiedener
Mechanismen unzureichend werden, überwiegend jedoch bei unzulänglicher Einnahme oder
erhöhtem Verlust biologischer, Mikronährstoffe enthaltender Flüssigkeiten. Ungenügende
Zufuhr essenzieller Spurenelemente und Vitamine ist allgemein sehr häufig. Hinzu kommt,
dass lebensgefährlich erkrankte Traumapatienten eine besondere Patientengruppe darstellen,
die insbesondere hinsichtlich eines möglichen Ischämie-Reperfusionssyndroms und schwerwiegender
oxidativer Stressgefahr besonders empfindlich sind und einen erhöhten Bedarf an Nährstoffen
aufweisen. Es sind Zufuhrversuche durchgeführt worden bei lebensgefährlich Verletzten
mit Verabreichung von Selen, Zink, Vitamin C, Vitamin E und N-Azetylzystein mit Mengen,
die um das 5 - 20fache über den parenteralen Nahrungszufuhrdosierungen lagen. Obwohl
bei den meisten dieser Studien die Anzahl der beteiligten Personen zu niedrig war,
wurden dennoch deutliche klinische Besserungen festgestellt, wie z. B. bessere Wundheilung,
zahlenmäßig geringere infektiöse Komplikationen, verbesserte neurologische Ergebnisse
und weniger Organversagen. Die optimale Mikronährstoffkombination einschließlich der
Spurenelemente und die erforderlichen Dosierungen müssen noch klinisch erprobt werden.
Abstract
Trace elements and vitamins exert numerous functions. The non-nutritional antioxidant
effects now appear of utmost importance in trauma and critically ill patients. The
balance between the ROS and antioxidants is the key to survival in a world invaded
by oxygen. Patients with severe injuries are characterised by ischemia-reperfusion
injuries and by increased oxidative stress. The endogenous antioxidant defences may
become inadequate through a variety of mechanisms, but mainly through inadequate intakes,
or through increased losses of biological fluids containing micronutrients. Inadequate
intake is widespread in the general population. In addition critically ill trauma
patients are a particular subset of patients exposed to ischemia-reperfusion injury
and to severe oxidative stress, while having increased nutritional requirements. Supplementation
trials have been conducted in critically ill injured patients using selenium, zinc,
vitamin C, vitamin E and N-acetylcysteine in quantities varying between 5 and 20 times
the parenteral nutrition doses. Although most of the trials are underpowered, clear
clinical benefits have been shown such as improved wound healing, reduced infectious
complications, improved neurological outcome, and less organ failures. The optimal
antioxidant micronutrient combination, and the doses required to achieve the clinical
effect remain to be determined and further clinical trials are required to answer
these questions.
Schlüsselwörter
Zusätzliche Zufuhr - Ergebnisse - Selen - Zink - Vitamin C
Key words
Supplements - outcome - selenium - zinc - vitamin C
References
1
Flohé L, Brigelius-Flohé R, Saliou C, Traber MG, Packer L.
Redox regulation of NF-κ B activation.
Free Rad Biol Med.
1997;
22
1115-1126
2
Gutteridge J MC.
Free radicals in disease processes - A complication of cause and consequence - Invited
review.
Free Radical Res Commun.
1993;
19 (3)
141-158
3
Hercberg S, Preziosi P, Galan P, Deheeger M, Papoz L, Dupin H.
Apports nutritionnels d'un échantillon représentatif de la population du Val-de-Marne:
III. les apports en minéraux et vitamines.
Rev Epidém Santé Publ.
1991;
39
245-261
4
Rayman M P.
Dietary selenium: time to act.
Br Med J.
1997;
314
387-388
5
Hercberg S, Galan P, Preziosi P, Roussel A M, Arnaud J, Richard M J, Malvy D, Paul-Dauphin A,
Briancon S, Favier A.
Background and rationale behind the SU.VI.MAX study, A prevention trial using nutritional
doses of a combination of antioxidant vitamins and minerals to reduce cardiovascular
diseases and cancers.
Int J Vitam Nutr Res.
1998;
68
3-20
6
Fairfield K M, Fletcher R H.
Vitamins for chronic disease prevention in adults - Scientific review.
JAMA.
2002;
287
3116-3126
7
Bender D A.
Daily doses of multivitamin tablets.
BMJ.
2002;
325
173-174
8
Chandra R K.
Effect of vitamin and trace-element supplementation on immune responses and infection
in elderly subjects.
Lancet.
1992;
340
1124-1127
9
Bogden J D, Bendich A, Kemp F W, Bruening K S, Skurnick J H, Denny T, Backer H, Louria D B.
Daily micronutrient supplements enhance delayed hypersensitivity skin responses in
older people.
Am J Clin Nutr.
1994;
60
437-447
10 Berger M M, Chioléro R L.
Key vitamins and trace elements in the critically ill. In: Cynober L, Moore F (eds) Nutrition and Critical Care. Basel; Karger 2003: 99-118
11
Berger M M, Cavadini C, Bart A, Blondel A, Bartholdi I, Vandervale A, Krupp S, Chioléro R,
Freeman J, Dirren H.
Selenium losses in 10 burned patients.
Clin Nutr.
1992;
11
75-82
12
Berger M M, Cavadini C, Bart A, Mansourian R, Guinchard S, Bartholdi I, Vandervale A,
Dirren H, Krupp S, Chioléro R, Freeman J.
Cutaneous zinc and copper losses in burns.
Burns.
1992;
18
373-380
13
Berger M M, Shenkin A, Bollmann M D, Revelly J P, Cayeux M C, Schaller M D, Tappy L,
Chioléro R L.
Trace element balances during continuous venovenous hemodiafiltration (CVVHD).
Kardiovaskuläre Medizin,.
2003;
6 (suppl 5)
81S
14
Berger M M, Shenkin A.
Trace elements in trauma and burns.
Curr Opin Clin Nut Metab Care.
1998;
1
513-517
15
Long C L, Maull K I, Krishnan R S, Laws H L, Geiger J W, Borghesi L, Franks W, Lawson T C,
Sauberlich H E.
Ascorbic acid dynamics in the seriously ill and injured.
J Surg Res.
2003;
109 (2)
144-148
16
Ding H Q, Zhou B J, Liu L, Cheng S.
Oxidative stress and metallothionein expression in the liver of rats with severe thermal
injury.
Burns.
2002;
28
215-221
17
Berger M M, Chioléro R.
Relations between copper, zinc and selenium intakes and malondialdehyde excretion
after major burns.
Burns.
1995;
21
507-512
18
Berger M M, Spertini F, Shenkin A, Wardle C, Wiesner L, Schindler C, Chioléro R L.
Trace element supplementation modulates pulmonary infection rates after major burns:
a double blind, placebo controlled trial.
Am J Clin Nutr.
1998;
68
365-371
19
Tanaka H, Matsuda T, Miyagantani Y, Yukioka T, Matsuda H, Shimazaki S.
Reduction of resuscitation fluid volumes in severely burned patients using ascorbic
acid administration.
Arch Surg.
2000;
135
326-331
20
Porter J M, Ivatury R R, Azimuddin K, Swami R.
Antioxidant therapy in the prevention of organ dysfunction syndrome and infectious
complications after trauma: Early results of a prospective randomized study.
Am Surg.
1999;
65
478-483
21
Berger M M, Baines M, Wardle C C, Cayeux C, Henry H, Shenkin A, Chioléro R.
Influence of early trace element and vitamin E supplements on the plasma antioxidant
status after major trauma: a controlled trial.
Nutritional Research.
2001;
21
41-54
22
Young B, Ott L, Kasarskis E, Rapp R, Moles K, Dempsey R J, Tibbs P A, Kryscio R, McClain C.
Zinc supplementation is associated with improved neurologic recovery rate and visceral
protein levels of patients with severe closed head injury.
J Neurotrauma.
1996;
13
25-34
23
Nathens A B, Neff M J, Jurkovich G J, Klotz P, Farver K, Ruzinski J T, Radella F,
Garcia I, Maier R V.
Randomized, prospective trial of antioxidant supplementation in critically ill surgical
patients.
Ann Surg.
2002;
236
814-822
24
Berger M M, Cavadini C, Chioléro R, Guinchard S, Krupp S, Dirren H.
Influence of large intakes of trace elements on recovery after major burns.
Nutrition.
1994;
10 (4)
327-334
25
Berger M M, Baines M, Wardle C A, Cayeux M C, Chioléro R, Shenkin A.
Trace element supplements modulate tissue levels, antioxidant status and clinical
course after major burns - preliminary results.
Clin Nutr.
2002;
21 (suppl)
66
26
Berger M M, Reymond M J, Shenkin A, Rey F, Wardle C, Cayeux M, Schindler C, Chioléro R L.
Influence of selenium supplements on the post-traumatic alterations of the thyroid
axis - a prospective placebo controlled trial.
Intensive Care Med.
2001;
27
91-100
Mette M. Berger,PD, MD, PhD
Surgical Intensive Care Unit & Burns Centre
CHUV - BH 08.660
1011 Lausanne · Schweiz