Ernährung & Medizin 2003; 18(4): 195-198
DOI: 10.1055/s-2003-45548
Studie

© Hippokrates Verlag in MVS Medizinverlage Stuttgart GmbH & Co. KG

Adipositas und Herzfunktionsstörungen

Obesity and cardiac dysfunctionElke Parsi
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
04. Dezember 2006 (online)

Zusammenfassung

Anhand einer echokardiographischen Studie bei 455 Patienten (212 Männer; 243 Frauen) konnte gezeigt werden, dass mit steigendem BMI die Parameter der systolischen und diastolischen linksventrikulären Funktion sowie des rechtsventrikulären Ausflusstrakts vergrößert werden und die Auswurffraktion abnimmt. Das Alter der Patienten in den einzelnen Gruppen ist nicht signifikant unterschiedlich. Auch andere die Herzfunktion negativ beeinflussende Faktoren sind in diesen Gruppen etwa gleich verteilt. Deshalb scheinen unsere Ergebnisse die Meinung zu unterstützen, dass die Adipositas auch als eigenständiger Risikofaktor bei der Entwicklung der Herzinsuffizienz zu betrachten ist.

Summary

In an echocardiographic study in 455 patients (212 men, 243 women) it could be shown that an increasing body mass index (BMI) leads to an increasing of systolic and diastolic diameters of the left ventricle, and diameter of the right ventricular outflow tract as well as a decreasing of left ventricular ejection fraction. The age of patients in the different groups did not differ significantly. Other the cardiac function negative influencing parameters were not different, too. Based on this findings it can be concluded, that obesity is to be considered as an independent factor in the development of cardiac failure.

Literatur

  • 1 Alpert MA, Hashimi MW. Obesity and the heart.  Am J Sci. 1993;  306 117-123
  • 2 Chan JM, Rimm EB, Colditz GA, Stampfer MJ, Willett WC. Obesity, fat distribution, and weight gain as risk factors for clinical diabetes in men.  Diabetes Care. 1994;  17 961-969
  • 3 Colditz GA, Willett WC, Rotnitzky A, Manson JE. Weight gain as a risk factor for clinical diabetes mellitus in women.  Ann Intern Med. 1995;  122 481-486
  • 4 Haapanen-Niemi N, Miilinpalo S, Pasanen M, Vuori I, Oja P, Malmberg J. Body mass index, physical inactivity and low level of physical fitness as determinants of all-cause and cardiovascular disease mortality - 16 y follow up of middle-aged and elderly men and women.  Int J Obes Relat Metab Disord. 2000;  24 1465-1474
  • 5 Hoppe UC, Erdmann E. Leitlinien zur Therapie der Herzinsuffizienz.  Z Kardiol. 1998;  87 645-661
  • 6 Jonsson S, Hedblad B, Engstrom G, Nilsson P, Berglund G, Janzon L. Influence of obesity on cardiovascular risk. Twenty-three-year follow up of 22,025 men from an urban Swedish population.  Int J Obes Relat Metab Disord. 2002;  26 1046-1053
  • 7 Kannel WB, Belanger AJ. Epidemiology of heart failure.  Am Heart J. 1991;  121 951-957
  • 8 Kenchaiah S, Evans JC, Levy D. et al. . Obesity and the risk of heart failure.  N Engl J Med. 2002;  347 305-313
  • 9 Lamon-Fava S, Wilson PW, Schaefer EJ. Impact of body mass index in coronary heart disease risk factor in men and women. The Framingham Offspring Study.  Arterioscler Thromb Vasc Biol. 1996;  16 1509-1515
  • 10 Manson JE, Colditz GA, Stampfer MJ. et al. . A prospective study of obesity and risk of coronary heart disease in women.  N Engl J Med. 1990;  322 882-889
  • 11 Parsi RA, Parsi E. Kardiologie - Angiologie.  München, Jena: Urban & Fischer. 2001;  484
  • 12 Rich-Edwards JW, Manson JE, Hennekens CH, Buring JE. The primary prevention of coronary heart disease in women.  N Engl J Med. 1995;  332 1758-1766
  • 13 Stamler J. Epidemiologic findings on body mass and blood pressure in adults.  Ann Epidemiol. 1991;  1 347-362
  • 14 Wofford MR, Davis MM, Harkins KG. et al. . Therapeutic considerations in the treatment of obesity hypertension.  J Clin Hypertens (Greenwich). 2002;  4 189-196

PD Dr. med. Elke Parsi

FA für Innere Medizin/Kardiologie

Suermondtstr. 13

13053 Berlin

    >