RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-2003-812546
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Musik als begleitende Therapie bei koronarer Herzkrankheit
Therapeutische Musik verringert Angst, Stress und β-Endorphinkonzentrationen bei Patienten einer HerzsportgruppeMusic accompanying treatment of coronary heart diseaseTherapeutic music lowers anxiety, stress and b-endorphin concentration in patients of a coronary sport unitPublikationsverlauf
eingereicht: 17.3.2003
akzeptiert: 4.8.2003
Publikationsdatum:
17. Dezember 2003 (online)

Hintergrund und Fragestellung: Bei einer Studie in einer Herzsportgruppe wurde als Hypothese angenommen, dass Musik Stress und Angst vermindern kann und zur Entspannung unter körperlicher Belastung beiträgt.
Patienten und Methodik: 15 Patienten (13 Männer, zwei Frauen, mittleres Alter: 62,2 ± 7,6 Jahre) einer Koronarsportgruppe hörten neben dem üblichen herzfrequenzadaptierten Ausdauertraining eine speziell komponierte Entspannungsmusik. Vor und nach den Übungen unter Musikeinfluss wurden Blutproben zur Bestimmung von β-Endorphin gewonnen und Blutdruckmessungen durchgeführt. Parallel zu den Blutentnahmen wurden der „stress-experience”-Fragebogen von Levenstein (PSQ) als Ausmaß des subjektiv erlebten Stresses und der „state-anxiety” Fragebogen von Spielberger (STAI) als Indikator der Stressverarbeitungsleistung erhoben. Zur Einübung des Versuchsablaufs („Übungstag”) wurde das gesamte Protokoll eine Woche vor dem eigentlichen Versuchstag ohne Musikeinfluss, Blutdruckmessungen und Blutentnahmen durchgeführt.
Ergebnisse: Am Übungstag kam es zu keiner signifikanten Änderung der PSQ-Werte, während es am Versuchstag mit Musik im Themenbereich „Sorgen” zu einer Abnahme der Werte als Ausdruck eines geringeren Besorgtheitsgrades kam (26,6 versus 27,6; p = 0,039). Die β-Endorphinkonzentrationen (10,91 µg/l versus 15,96 µg/l, p = 0,044), der systolische Blutdruck (130mmHg versus 140mmHg; p = 0,007) und die STAI-Werte (31 versus 34; p = 0,045) als Ausdruck eines geringeren Angstempfindens waren nach Musik signifikant niedriger.
Folgerung: Die Patienten schienen von der Musikintervention hinsichtlich einer geringeren Besorgtheit und Ängstlichkeit sowie niedrigeren β-Endorphinkonzentrationen und einem niedrigeren systolischen Blutdruck trotz körperlicher Aktivität profitiert zu haben.
Background: In a study with coronary patients it was estimated that music is able to lower stress and fear and contributing to relaxation in spite of physical exercise.
Patients and methods: 15 patients (13male, two female, mean age 62,2 ± 7,6 years) of a coronary sport unit were listening to an especially composed relaxation music while training their common heart-frequency adapted exercises. Before the exercises and after listening to music blood pressures were measured and blood was collected for determination of β-endorphin. Simultaneous to blood collection the participants had to perform two psychometric test: the perceived stress experience questionnaire (PSQ) of Levenstein to measure the graduation of subjective perceived stress and the state-anxiety inquiry (STAI) of Spielberger as an indicator of coping. To practice the trial („test trial”), the whole protocol was performed one week prior to the mean trial, but without listening to music and without blood collections and blood pressure measurements.
Results: In the test trial without music there were no significant changes in PSQ-data. In the mean trial, under the influence of music, values in the section „worries” decreased as a sign of lower worries (26,6 versus 27,6; p = 0,039). STAI-values were significantly lower as a sign of reduced fear after listening to music (31 versus 34; p = 0,045). β-endorphin concentration (10,91 µg/l versus 15,96 µg/l, p = 0,044) and systolic blood pressure (130mmHg versus 140mmHg; p = 0,007) decreased significantly after listening to music.
Conclusions: Regarding worries and fear, patients seemed to benefit by the intervention of music. β-endorphin was lowered significantly after music despite physical activity.
Literatur
- 1 Appels A. Behavioral observations in cardiovascular research. 1. Auflage Amsterdam, Swets and Zeitlinger 1991: 12-29
MissingFormLabel
- 2
Barchas J D, Akil H, Elliott G R, Holman R B, Watson S J.
Behavioral Neurochemistry: neuroregulators and behavioral states.
Science.
1978;
200
964-973
MissingFormLabel
- 3
Bernardi P, Fontana F, Pich E M. et al .
Plasma endogenous opioid levels in acute myocardial infarction patients, with
and without pain.
Eur Heart J.
1992;
13
1074-1079
MissingFormLabel
- 4
Constantopoulos A, Papadaki-Papandreou U, Papaconstantinou E.
Increased β-endorphin but not eu-enkephalin in plasma due to preoperative
stress.
Experientia.
1995;
51
16-18
MissingFormLabel
- 5 David E. Wirkungsmechanismen der Musiktherapie. 1. Auflage Münster, Ferdinand Hettgen Verlag In: Hörmann G (ed.). Musiktherapie aus medizinischer Sicht 1988: 57-74
MissingFormLabel
- 6
Geden E A, Lower M, Beattie S, Beck N.
Effects of music and imagery on physiologic and self-report of analogued labor
pain.
Nursing Research.
1989;
38
37-41
MissingFormLabel
- 7
Fliege H, Rose M, Arck P, Levenstein S, Klapp B F.
Validation of the „Perceived Stress Questionnaire” (PSQ) in a German sample.
Diagnostica.
2001;
47
142-152
MissingFormLabel
- 8 Frankenhaeuser M. A psychological framework for research on human stress and coping. 1. Auflage London, Plenum In: Appley MH, Trumpbull R (eds.). Dynamics of stress 1986: 101-116
MissingFormLabel
- 9 Ganong W F. Review of medical physiology. 16. Auflage East Norwalk Connecticut, Appleton Lange 1993: 240
MissingFormLabel
- 10
Gembris H.
Forschungsprobleme der Musiktherapie.
Musiktherapeutische Umschau.
1987;
4
300-309
MissingFormLabel
- 11 Harrer G. Das Musikerlebnis im Griff des naturwissenschaftlichen Experiments. 2. Auflage Stuttgart, Fischer In: Harrer G (ed.). Grundlagen der Musiktherapie und Musikpsychologie 1982: 3-53
MissingFormLabel
- 12
Jerusalem M.
Temporal patterns of stress: appraisal for high- and low anxious individuals.
Anxiety Research.
1990;
3
113-129
MissingFormLabel
- 13 Krohne H W. Stress und Stressbewältigung. 1. Auflage Göttingen, Hogrefe In: Schwarzer R (ed.). Gesundheitspsychologie 1990: 263-277
MissingFormLabel
- 14 Laux L, Glanzmann P, Schaffner P, Spielberger C D. Das Stait-Trait-Angstinventar. Weinheim, Beltz Testgesellschaft 1981
MissingFormLabel
- 15 Lazarus R S, Folkman S. Cognitive theories of stress and the issue of circularity. 1. Auflage London, Plenum In: Appley MH, Trumpbull R (eds.). Dynamics of stress 1986: 63-80
MissingFormLabel
- 16 Lazarus R S, Folkman S.
MissingFormLabel
- 17
Lazarus R S.
Theory based stress measurement.
Psychological Inquiry.
1990;
1
3-13
MissingFormLabel
- 18
Levenstein S, Prantera C, Varvo V. et al .
Development of the Perceived Stress Questionnaire: a new tool for psychosomatic
research.
J Psychosom Res.
1993;
37
19-32
MissingFormLabel
- 19
Miller F P, Light K C, Bragdon E E. et al .
Beta-endorphin response to exercise and mental stress in patients with ischemic
heart disease.
J Psychosom Res.
1993;
37
455-465
MissingFormLabel
- 20
Möckel M, Röcker L, Störk T. et al .
Immediate physiological responses of healthy volunteers to different types of
music: cardiovascular, hormonal and mental changes.
Eur J Appl Physiol.
1994;
68
451-459
MissingFormLabel
- 21
Möckel M, Störk T, Vollert J, Klapp B F, Frei U.
Stressreduktion als therapeutisches Ziel auf internistischen Intensivstationen:
Ist rezeptive Musiktherapie ein geeignetes Mittel?.
Intensivmed.
1995;
32
124-128
MissingFormLabel
- 22
Möckel M, Störk T, Vollert J. et al .
Stressreduktion durch Musikhören bei Patienten mit arterieller Hypertonie und
Gesunden: Veränderungen von Stresshormonen, Hämodynamik und psychischem Befinden.
Dtsch Med Wochenschr.
1995;
120
745-752
MissingFormLabel
- 23
Mornhinweg G C.
Effects of music preference and selection on stress reduction.
J Holist Nurs.
1992;
10
101-109
MissingFormLabel
- 24 Pratt P P, Jones R W. Music and medicine: a partnership in history. 2.Auflage Berlin-Heidelberg-New York-Tokio, Springer In: Spintge R, Droh R (eds.). Musik in der Medizin 1987: 377-388
MissingFormLabel
- 25
Schedlowski M, Flüge T, Richter S. et al .
β-endorphin, but not substance-P, is increased by acute stress in humans.
Psychoneuroendocrinology.
1995;
20
103-110
MissingFormLabel
- 26 Schwarzer R. Psychologie des Gesundheitsverhaltens. 1. Auflage Göttingen, Hogrefe 1992: 128-160
MissingFormLabel
- 27
Selye H.
Die Entwicklung des Stresskonzeptes.
Med Welt.
1969;
16
915-932
MissingFormLabel
- 28 Spilker B. Guide to clinical trials. 1. Auflage New York, Raven Press 1991: 498
MissingFormLabel
- 29 Spintge R, Droh R. Musik Medizin. 1. Auflage Stuttgart, Fischer 1992: 157-226
MissingFormLabel
- 30
Stratton V N, Zalanowski A N.
The relationship between music, degree of liking, and self-reported relaxation.
J Music Ther.
1984;
21
184-192S
MissingFormLabel
- 31
Updike P A, Charles D M.
Music Rx: Physiological and emotional responses to taped music programs of preoperative
patients awaiting plastic surgery.
Annals of Plastic Surgery.
1987;
19
29-33
MissingFormLabel
- 32
Vollert J, Möckel M, Störk T, Röcker L, Klapp B F, Frei U.
Stressreduktion als therapeutisches Ziel bei Gesunden und Patienten mit kardiovaskulären
Erkrankungen.
Musik-, Tanz-, und Kunsttherapie.
1995;
6
129-136
MissingFormLabel
- 33 Vollert J O, Störk T, Möckel M. A communicative music approach in receptive music therapy and music medicine
based on physiological studies. 1.Auflage Melbourne Australia, Melbourne University Press In: Pratt R, Grocke DE (eds.). Music medicine and music therapy: Expanding
horizons 1999: 20-32
MissingFormLabel
- 34
Vollert J O, Möckel M.
Die Entwicklung therapeutischer Musik für herz- und kreislaufkranke Patienten
auf der Basis physiologischer Studien.
Erfahrungsheilkunde.
1999;
12
729-738
MissingFormLabel
- 35
Vollert J O, Störk T, Rose M. et al .
Reception of music in patients with systemic arterial hypertension and coronary
artery disease: endocrine changes, hemodynamics and actual mood.
Perfusion.
2002;
15
142-152
MissingFormLabel
Dr. Jörn Ole Vollert
Charité-Universitätsmedizin Berlin, Campus Virchow-Klinikum, Medizinische Klinik
mit Schwerpunkt Kardiologie
Augustenburger Platz 1
13353 Berlin
Telefon: +49/30/450553037
Fax: +49/30/450553913
eMail: joern.vollert@charite.de