Klin Monbl Augenheilkd 2004; 221(7): 539-545
DOI: 10.1055/s-2004-813317
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Antiinfektive medikamentöse Therapie in der Augenheilkunde - Teil 1: Bakterielle Infektionen

Anti-infective Drug Therapy in Ophthalmology - Part 1: Bacterial InfectionsW. Behrens-Baumann1
  • 1Universitäts-Augenklinik Magdeburg, Magdeburg, Germany
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Publication History

Eingegangen: 26.4.2004

Angenommen: 12.5.2004

Publication Date:
26 July 2004 (online)

Zusammenfassung

In diesem Übersichtsartikel wird eine rationale antibakterielle Therapie präsentiert. Zunächst wird die systemische der topischen Applikationsform gegenübergestellt und es werden jeweils Substanzen dafür vorgeschlagen. Anschließend werden die ophthalmologischen Krankheiten behandelt, die eine systemische Therapie erfordern, danach diejenigen, die für eine topische Gabe geeignet sind. Schließlich werden die Vor- und Nachteile einer kombinierten Antibiotika-Steroid-Therapie diskutiert und dafür Beispiele genannt.

Abstract

This review presents a rational antibacterial therapy. First, systemic versus topical administration of the drugs is discussed including substances specific for the respective routes. Secondly, ocular diseases requiring systemic therapy are presented followed by a discussion of infections suitable for topical administration. Finally, the pros and cons of a combined antibiotic-steroid therapy are discussed and examples described.

Literatur

  • 1 Allan B DS, Dart J KG. Strategies for the management of microbial keratitis.  Br J Ophthalmol. 1995;  79 777-786
  • 2 American Academy of Ophthalmology . Preferred Practice Pattern.  Bacterial Keratitis,. 1995; 
  • 3 Assil K K, Zarnegar S R, Schanzlin D J. Visual outcome after penetrating keratoplasty with double continuous or combined interrupted and continuous suture wound closure.  Am J Ophthalmol. 1992;  114 114-163
  • 4 Behrens-Baumann W, Paul H H, Ansorg R. Der Einfluss von Cortison bei der Behandlung der Pseudomonas-aeruginosa-Keratitits. Eine tierexperimentelle Studie.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 1981;  178 200-202
  • 5 Behrens-Baumann W, Küster M. Der Einfluss von Kortikosteroiden bei der antimykotischen Therapie der Candida-Keratitis.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 1987;  191 222-225
  • 6 Behrens-Baumann W. Antibiotika und Antiseptika aus der Sicht des Ophthalmologen. Merté HJ Augenärztliche Fortbildung 1991 14: 27-31
  • 7 Behrens-Baumann W. Ist die fixe Kombination Kortikosteroid/Antibiotikum am Auge indiziert?.  Z prakt Augenheilkd. 1995;  16 361-366
  • 8 Behrens-Baumann W. Magdeburger Dreistufenplan. www.med.uni-magdeburg.de/augenklinik.  1991/2004 (wird ständig aktualisiert); 
  • 9 Behrens-Baumann W. Antiinfektiva bei Augenverletzungen.  Klin Monatsbl Augenheilkd. (im Druck); 
  • 10 Bosscha M I, van Dissel J T, Kuijper E J. et al . The efficacy and safety of topical polymyxin B., neomycin and gramicidin for treatment of presumed bacterial corneal ulceration.  Br J Ophthalmol. 2004;  88 25-28
  • 11 Ciulla T A. Update on acute and chronic endophthalmitis.  Ophthalmology. 1999;  106 (12) 2237-2238
  • 12 Das T, Jalali S, Gothwal V K. et al . Intravitreal dexamethasone in exogenous bacterial endophthalmitis: results of a prospective randomized study.  Br J Ophthalmol. 1999;  83 1050-1055
  • 13 Durand M L. The post-endophthalmitis vitrectomy study era.  Arch Ophthalmol. 2002;  120 233-234
  • 14 El-Massry A, Meredith T A, Aguilar H E. et al . Aminoglycoside levels in the rabbit vitreous cavity after intravenous administration.  Am J Ophthalmol. 1996;  122 684-689
  • 15 Endophthalmitis Vitrectomy Study Group . Results of the Endophthalmitis Vitrectomy Study. A randomized trial of immediate vitrectomy and of intravenous antibiotics for the treatment of postoperative bacterial endophthalmitis.  Arch Ophthalmol. 1995;  113 1479-1496
  • 16 Fraunfelder F T. Extraocular fluid dynamics: How best to apply topical ocular medication.  Trans Am Ophthalmol Soc. 1976;  74 457-487
  • 17 Friedlander M H. Ocular allergy and immunology.  J Allergy Clin Immunol. 1979;  63 51
  • 18 Galloway G, Ramsay A, Jordan K. et al . Macular infarction after intravitreal amikacin: mounting evidence against amikacin.  Br J Ophthalmol. 2002;  86 359-360
  • 19 Glasser D B, Gardner S, Ellis J G. et al . Loading doses and extended dosing intervals in topical gentamicin therapy.  Am J Ophthalmol. 1985;  99 329-332
  • 20 Goldberg D B, Schanzlin D J, Mondino B J. et al . Graft edema after suture removal.  Am J Ophthalmol. 1979;  88 88-165
  • 21 Hahn H, Falke D, Klein P. Medizinische Mikrobiologie. Berlin; Springer 1991: 490-496
  • 22 Haider S A, Hassett P, Bron A J. Intraocular vancomycin levels after intravitreal injection in post cataract extraction endophthalmitis.  Retina. 2001;  21 210-213
  • 23 Höfling G. Lidrandkrusten: Öl hilft besser als Wasser.  Z prakt Augenheilkd. 1990;  11 158
  • 24 Hyndiuk R A, Eiferman R A, Caldwell D R. et al. the Ciprofloxacin Bacterial Keratitis Study Group. . Comparison of Ciprofloxacin ophthalmic solution 0.3 % to fortified Tobramycin - Cefazolin in treating bacterial corneal ulcers.  Ophthalmology. 1996;  103 1854-1863
  • 25 Irvine W D, Flynn J r HW, Miller D. et al . Endophthalmitis caused by gramnegative organisms.  Arch Ophthalmol. 1992;  110 1450-1454
  • 26 Isenberg S J, Apt L, Valenton M. et al . A controlled trial of povidone-iodine to treat infections conjunctivitis in children.  Am J Ophthalmol. 2002;  134 681-688
  • 27 Jackson T L, Williamson T H. Amikacin retinal toxicity.  Br J Ophthalmol. 1999;  83 1199-1200
  • 28 Kain H. Prinzipien bei der Behandlung der Endophthalmitis.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 1997;  210 274-288
  • 29 Leibowitz H M, Kupferman A. Drug interaction in the eye.  Arch Ophthalmol. 1977;  95 682-685
  • 30 Leibowitz H M, Kupferman A. Topically administered corticosteroids. Effect on antibiotic-treated bacterial keratitis.  Arch Ophthalmol. 1980;  98 1287-1290
  • 31 Levey S B, Katz H R, Abrams D A. et al . The role of cultures in the management of ulcerative keratitis.  Cornea. 1997;  16 383-386
  • 32 Mamalis N, Kearsley L, Brinton E. Postoperative endophthalmitis.  Curr Opin Ophthalmol. 2002;  13 14-18
  • 33 McCulley J P, Dougherty J M, Deneau D G. Classification of chronic blepharitis.  Ophthalmology. 1982;  89 1172-1180
  • 34 McCulley J P, Shine W E. Changing concepts in the diagnosis and management of blepharitis.  Cornea. 2000;  19 650-658
  • 35 Mondino B J, Kowalski H V. Phlyctenulae and catarrhal infiltrates.  Arch Ophthalmol. 1982;  100 1988
  • 36 O’Brien T P, Maguire M G, Fink N E. et al., and the Bacterial Keratitis Study Research Group . Efficacy of ofloxacin vs cefazolin and tobramycin in the therapy for bacterial keratitis.  Arch Ophthalmol. 1995;  113 1257-1265
  • 37 O’Day D M, Moore T E, Aronson S B. Deep fungal corneal abscess. Combined corticosteroid therapy.  Arch Ophthalmol. 1971;  86 414-419
  • 38 Okhravi N, Towler H MA, Hykin P. et al . Assessment of a standard treatment protocol on visual outcome following presumed bacterial endophthalmitis.  Br J Ophthalmol. 1997;  81 719-725
  • 39 Pavan P R, Oteiza E E, Hughes B A. et al . Exogenous endophthalmitis initially treated without systemic antibiotics.  Ophthalmology. 1994;  101 1289-1296, discussion 1296 - 1297
  • 40 Reim M, Schmidt-Martens F W, Hörster B. et al . Morphologische und biochemische Befunde bei experimentellen Verätzungen mit Alkali.  Ber Dtsch Ophthalmol Ges. 1980;  77 749-759
  • 41 Rodman R C, Spisak S, Sugar A. et al . The utility of culturing corneal ulcers in a tertiary referral center versus a general ophthalmology clinic.  Ophthalmology. 1997;  104 1897-1901
  • 42 Schreiber W, Olbrisch A, Vorwerk C K. et al . Combined topical fluconazole and corticosteroid treatment for experimental candida albicans keratomycosis.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 2003;  44  2634-2643
  • 43 Shah P M. Persönliche Mitteilung,.  2003; 
  • 44 Simon C, Stille W. Antibiotika-Therapie in Klinik und Praxis. Stuttgart, New York; Schattauer 2000
  • 45 Sternberg P. Management of endophthalmitis in the post-endophthalmitis vitrectomy study era.  Arch Ophthalmol. 2001;  119 754-755
  • 46 Völcker H E, Haas K, Meythaler F H. Mykotische Endophthalmitis. Signal für eine Candidasepsis.  Dtsch Ärztebl. 1984;  81 1785-1790
  • 47 Wilhelmus K R, Schlech B A. Clinical and epidemiological advantages of culturing bacterial keratitis.  Cornea. 2004;  23 38-42

Prof. Dr. med. W. Behrens-Baumann

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