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DOI: 10.1055/s-2004-813473
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Direkte CT-Arthrographie versus direkte MR-Arthrographie bei chronischer Schulterinstabilität: Ein Methodenvergleich nach Einführung der Multidetektor-CT-Technik
Direct CT-arthrography versus Direct MR-arthrography in Chronic Shoulder Instability: Comparison of Modalities after the Introduction of Multidetector-CT TechnologyPublication History
Publication Date:
10 September 2004 (online)

Zusammenfassung
Ziel: Überprüft werden sollte die Wertigkeit der direkten CT-Arthrographie (CTA) im Vergleich zur direkten MR-Arthrographie (MRA) bei der chronischen Schulterinstabilität nach Einführung der Multidetektor-CT-(MD-CT-)Technik. Methode: In einer prospektiven Studie sind 29 Patienten mit chronischer Schulterinstabilität untersucht worden, nachdem eine klinische Indikation zur CTA und zur Arthroskopie gestellt wurde. Nach intraartikulärer Injektion von 10 - 20 ml einer NaCl/Isovist®/Magnevist®-Mischung (125 : 125 : 1) wurde zunächst die CTA mit axialen, semikoronaren und semisagittalen Rekonstruktionen durchgeführt. Anschließend erfolgte die MRA mit einer axialen fettgesättigten T1w-Spinecho-Sequenz und einer semikoronaren FLASH-3D-Sequenz. Die Ergebnisse wurden anhand von Arthroskopien oder Arthrotomien validiert. Ergebnisse: Beim Nachweis von Labrumeinrissen war die MRA der CTA mit einer Sensitivität von 96 % versus 76 % (p < 0,05) schwach signifikant überlegen. Die Spezifität war mit 96 % versus 92 % ohne signifikanten Unterschied. Bei Kapseldistensionen waren beide Verfahren mit einer Sensitivität von jeweils 91 % gleichwertig. Schlussfolgerung: Auch unter Verwendung der MD-CT-Technik scheint die MRA der CTA bei der Diagnostik der Schulterinstabilität überlegen zu sein.
Abstract
Purpose: To evaluate the diagnostic accuracy of direct multidetector CT arthrography (CTA) and direct MR arthrography (MRA) in patients suffering from chronic shoulder instability. Materials and Methods: Twenty-nine patients suffering from chronic shoulder instability were included into a prospective study. In all cases, the indication for direct CTA and arthroscopy was set by the orthopedic surgeon. Prior to the imaging procedures, 10 to 20 ml of a special combination of contrast media (including saline, Isovist® and Magnevist® in a relation of 125 : 125 : 1) was injected into the joint under sterile conditions. First, CTA was performed with a multidetector CT, with images reconstructed in the axial, semi-coronal and semi-sagittal planes. Thereafter, MRA was performed. Axial images were obtained using a T1-weighted, fat-saturated spin echo sequence and semi-coronal images using a T1-weighted FLASH-3D GRE sequence. The results of CTA and MTA were compared with results obtained from arthroscopy or arthrotomy. Results: MRA was superior to CTA in the detection of labral lesions. The sensitivity of MRA was 96 % and the specificity 96 %, compared to a sensitivity of 76 % (p < 0.05) and specificity of 92 % for CTA. Both methods showed the same effectiveness concerning the assessment of capsule distension (sensitivity for both techniques: 91 %). Conclusions: MRA seems to be superior to CTA in the diagnostic workup of chronic shoulder instability even when using a multidetector CT technique.
Key words
Arthrography - MRI - CT - labrum - shoulder
Literatur
- 1 Flannigan B, Kursunoglu-Brahme S, Snyder S. et al . MR arthrography of the shoulder: comparison with conventional MR imaging. Am J Roentgenol. 1990; 155 829-832
- 2 Bachmann G, Bauer T, Jürgensen I. et al . Diagnostische Sicherheit und therapeutische Relevanz von CT-Arthrographie und MR-Arthrographie der Schulter. Fortschr Röntgenstr. 1998; 168 149-156
- 3 Chandnani V P, Yeager T D, DeBerardino T. et al . Glenoid labral tears: prospective evaluation with MR imaging, MR arthrography, and CT arthrography. Am J Roentgenol. 1993; 161 1229-1235
- 4 Brown R R, Clarke D W, Daffner R H. Is a mixture of gadolinium and iodinated contrast material safe during MR arthrography?. Am J Roentgenol. 2000; 175 1087-1090
- 5 Blum A G, Simon J M, Cotton A. et al . Comparison of double-contrast CT arthrography image quality with non-ionic contrast agents. Isotonic dimeric iodixanol 270 mg I/ml and monomeric iohexol 300 mg I/ml. Invest Radiol. 2000; 35 304-310
- 6 Kopka L, Funke M, Fischer U. et al . Signalverhalten von verschiedenen Röntgenkontrastmitteln sowie deren Wechselwirkung mit Gadolinium-DTPA in der MRT. Fortschr Röntgenstr. 1994; 160 349-352
- 7 Kreitner K F, Runkel M, Grebe P. et al . MR-Tomographie versus CT-Arthrographie bei glenohumeralen Instabilitäten. Fortschr Röntgenstr. 1992; 157 37-42
- 8 Mäurer J, Rudolph J, Lorenz M. et al . Prospektive Studie zum Nachweis von Läsionen des Labrum glenoidale mit der indirekten MR-Arthrographie der Schulter. Fortschr Röntgenstr. 1999; 171 307-312
- 9 Sommer T, Vahlensieck M, Wallny T. et al . Indirekte MR-Arthrographie in der Diagnostik von Läsionen des Labrum glenoidale. Fortschr Röntgenstr. 1997; 167 46-51
- 10 Neumann C H, Petersen S A, Jahnke A H. et al . MRI in the evaluation of patients with suspected instability of the shoulder joint including a comparison with CT-arthrography. Fortschr Röntgenstr. 1991; 154 593-600
- 11 Schulte-Altedorneburg G, Gebhard M, Wohlgemuth W A. et al . MR arthrography: pharmacology, efficacy and safety in clinical trials. Skeletal Radiol. 2003; 32 1-12
- 12 Wagner S C, Schweitzer M E, Morrison W B. et al . Shoulder instability: accuracy of MR imaging performed after surgery in depicting recurrent injury - initial findings. Radiology. 2002; 222 196-203
- 13 Herold T, Hente R, Zorger N. et al . Indirekte MR-Arthrographie der Schulter - Wertigkeit im Nachweis von SLAP-Läsionen. Fortschr Röntgenstr. 2003; 175 1508-1514
- 14 Will C H, Zander H, Chmielewski W. et al . Kombination von konventioneller Einfachkontrastarthrographie mit Arthro-CT der Schulter - Auswertung von 78 Untersuchungen. Akt Radiol. 1993; 3 309-312
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