Rofo 2004; 176(10): 1416-1422
DOI: 10.1055/s-2004-813534
Mamma

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Tissue Harmonic Imaging (THI) und Contrast Harmonic Imaging (CHI) zur sonographisch gezielten Vakuumstanzbiopsie mammographisch okkulter Brusttumoren

Tissue Harmonic Imaging (THI) and Contrast Harmonic Imaging (CHI) for Sonographically Guided Vacuum-Assisted Biopsy of Mammographically Occult Breast TumorsE. M. Jung1 , K.-P Jungius2 , M. Lenhart3 , M. Dengler4 , H. Becker4 , N. Rupp1
  • 1Institut für Röntgendiagnostik, Klinikum Passau
  • 2Institut für Diagnostische Radiologie, Universitätsspital Zürich
  • 3Institut für Röntgendiagnostik, Universitätsklinikum Regensburg
  • 4Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Klinikum Passau
Besonderen Dank für die Mitarbeit an Frau Marion Hautsch, an Herrn Wolfgang Peter Jung für die Aufarbeitung der aufwändigen Auswertungen und an Frau Petra Bönisch für die redaktionelle Tätigkeit.
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Publication History

Publication Date:
22 September 2004 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Ziel der vorliegenden Studie war es zu untersuchen, ob mithilfe des Tissue Harmonic Imaging (THI) und des Contrast Harmonic Imaging (CHI) eine sonographisch gesteuerte Vakuumstanzbiopsie im Vergleich zu einer Ultraschallführung im fundamentalen B-Bild sicherer und zuverlässiger durchführbar ist. Material und Methode: Mithilfe eines Multifrequenzschallkopfs (10 - 14 MHz) wurden prospektiv bei 550 Patientinnen Ultraschalluntersuchungen der Mamma im fundamentalen B-Scan, mit THI und mit CHI durchgeführt; herdförmige Läsionen wurden in vergleichbaren Projektionen dokumentiert. Als Echokontrastverstärker wurden 0,5 ml Perflutren Protein-Typ A Microsphären (Optison®) appliziert. Mammographisch okkulte malignomsuspekte Läsionen wurden sonographisch gesteuert biopsiert. Von drei in der Mammadiagnostik erfahrenen Radiologen erfolgte retrospektiv die Bewertung der sonographischen Abgrenzbarkeit der biopsierten Läsionen. Ergebnisse: Es fanden sich 38 fokale Läsionen (4 - 15 mm; Mittel 8 mm), die als malignomsuspekt angesehen wurden. Im B-Scan waren 29/38 Läsionen abgrenzbar, im THI-Mode 34/38 und im CHI-Mode 38/38. Sämtliche Läsionen wurden ultraschallgesteuert biopsiert, wobei biopsieassoziierte Komplikationen nicht beobachtet wurden. In 25/38 Fällen lagen invasive Mammakarzinome vor, in 6/38 Fällen duktale Carcinomata in situ, in 3 Fällen Metastasen duktal-invasiver Karzinome und in 4 Fällen proliferierende Fibroadenome. Die biopsierten Läsionen waren im THI-Mode, kleine Läsionen (< 10 mm) im CHI-Mode besonders gut abgrenzbar. Schlussfolgerung: THI und CHI können die Abgrenzbarkeit suspekter Herdbefunde in dichtem Drüsengewebe verbessern und so die Durchführung einer ultraschallgeführten Stanzbiopsie erleichtern.

Abstract

Purpose: To assess the guidance of tissue harmonic imaging (THI) and contrast harmonic imaging (CHI) for vacuum assisted biopsies of suspicious breast lesions compared to fundamental B-mode ultrasound-guided biopsies. Material and Methods: In 550 patients, ultrasound examinations of the breast were performed prospectively using fundamental B-scan, THI, and CHI. Focal lesions were documented in comparable projections for all three ultrasound modes. As contrast agent, a dose of 0.5 milliliters of Perflutren Protein-Type A microspheres (Optison®) was injected. An ultrasound-guided biopsy was performed in 38 focal lesions. Three radiologists experienced in breast imaging retrospectively assessed the lesions on the ultrasound images. Results: Thirty-eight suspicious focal lesions [size 4 - 15 mm; median 8 mm] were detected by ultrasound. Of these, 29 were detected by fundamental B-scan images, 34 by THI, and 38 by CHI. Ultrasound-guided biopsy was performed on all of these lesions. No complications related to the biopsy were observed. In 25/38 cases, invasive carcinomas were found; in 6/38 ductal carcinomas in situ; in 3 cases metastases of already known invasive ductal carcinomas; and in 4 cases fibroadenomas. The size of the lesion was best identified using THI, smaller lesions (< 10 mm) using CHI. Conclusion: THI and CHI can help to detect focal lesions in dense breasts. Both modes can make it easier to perform ultrasound-guided biopsies of focal breast lesions.

Literatur

  • 1 Chen C M, Chou Y H, Kan K C. et al . Breast lesions on sonograms: computer-aided diagnosis with nearly setting-independent features and artificial neural networks.  Radiology. 2003;  223 504-514
  • 2 Metha T S. Current uses of ultrasound in the evaluation of the breast.  Radiol Clin N Am. 2003;  41 841-856
  • 3 March D E, Coughlin B F, Barham R B. et al . Breast Masses: removal of all US evidence during biopsy by using a handheld vacuum-assisted device - initial experience.  Radiology. 2003;  227 549-555
  • 4 Berg W A, Campassi C I, Ioffe O B. Cystic lesions of the breast: Sonographic-pathologic correlation.  Radiology. 2003;  227 183-191
  • 5 Huber S, Wagner M, Medl M. et al . Benign breast lesions: Minimally invasive vacuum-assisted biopsy with 11-Gauge needles - patient acceptance and effect on follow-up imaging findings.  Radiology. 2003;  226 783-790
  • 6 Fishman J E, Milikowski C, Ramsinghani R. et al . US-guided core-needle biopsy of the breast: how many specimen are necessary?.  Radiology. 2003;  226 779-782
  • 7 Philpotts L E, Hooley R J, Lee C H. Comparison of automated versus vacuum-assisted biopsy methods for sonograhically guided core biopsy of the breast.  AJR. 2003;  180 347-351
  • 8 Kushwaha A C, O’Toole M, Sneige N. et al . Mammographic-pathologic correlation of apocrine metaplasia diagnosed using vacuum-assisted stereotactic core-needle biopsy: our 4-year experience.  AJR. 2003;  180 795-798
  • 9 Jackman R J, Marzoni F A. Stereotactic histologic biopsy with patients prone: technical feasibility in 98 % of mammographically detected lesions.  AJR. 2003;  180 785-794
  • 10 Whaley D H, Adamczyk D L, Jensen E A. Sonographically guided needle localization after stereotactic breast biopsy.  AJR. 2003;  180 352-354
  • 11 Schulz-Wendtland R, Aichinger U, Krämer S. et al . Sonographisch gezielte Stanzbiopsie: Wie viele Biopsiezylinder sind notwendig?.  Fortschr Röntgenstr. 2003;  175 94-98
  • 12 Siegmann K C, Wersebe A, Fischmann A. et al . Stereotaktische Vakuumbiopsie mammographisch detektierter Läsionen - Erfolg, histologische Sicherheit, Patientenakzeptanz und BI-RADSTM-korrelierte Indikationsstellung.  Fortschr Röntgenstr. 2003;  175 99-104
  • 13 Memarsadeghi M, Pfarl G, Riedl C. et al . Die Wertigkeit der 14-Gauge Ultraschall-gezielten Stanzbiopsie bei Brustläsionen: Eigene Resultate im Vergleich mit der Literatur.  Fortschr Röntgenstr. 2003;  175 374-380
  • 14 Diebold T, Jacobi V, Krapfl E. et al . Wertigkeit der stereotaktischen 11 G-Vakuumbiopsie zur Abklärung von Befunden der Kategorie BI-RADSTM IV in der Mammographie.  Fortschr Röntgenstr. 2003;  175 489-494
  • 15 Liberman L. Percutaneous image-guided core breast biopsy.  Radiol Clin North Am. 2002;  40 483-500
  • 16 Apesteguia L, Mellado M, Saenz J. et al . Vacuum-assisted breast biopsy on digital streotaxic table of nonpalpable lesions non-recognisable by ultrasonography.  Eur Radiol. 2002;  12 638-645
  • 17 Jackman R J, Birdwell R L, Ikeda D M. Atypical ductal hyperplasia: can some lesions be defined as probably benign after steretaxic 11-gauge vacuum-assisted biopsy, eliminating the recommendation for surgical excision?.  Radiology. 2002;  224 548-554
  • 18 Pfarl G, Helbich T H, Riedl C C. et al . Stereotactic 11-gauge vacuum-assisted breast biopsy: A validation study.  AJR Am J Roentgenol. 2002;  176 1503-1507
  • 19 Rosen E L, Bentley R C, Baker J A. et al . Imaging-guided core needle biopsy of papillary lesions of the breast.  AJR Am J Roentgenol. 2002;  179 1185-1192
  • 20 Parker S H, Klaus A J, McWey P J. et al . Sonographically guided directional vacuum-assisted breast biopsy using a handheld device.  Am J Roentgenol. 2001;  177 405-408
  • 21 Meloni G B, Dessole S, Becchere M P. et al . Ultrasound-guided mammotome vacuum biopsy for the diagnosis of impalpable breast lesions.  Ultrasound Obstet Gynecol. 2001;  18 520-524
  • 22 Liberman L. Clinical management issues in percutaneous breast biopsy.  Radiol Clin North Am. 2000;  38 791-807
  • 23 Russin L D. New directions in breast biopsy: review of current minimally invasive methods and presentation of a new coaxial technique.  Semin Ultrasound CT MR. 2000;  21 395-403
  • 24 Simon J R, Kalbhen C L, Cooper R A. et al . Accuracy and complication rate of US-guided vacuum-assisted core biopsy: initial results.  Radiology. 2000;  215 694-697
  • 25 Harvey J A, Moran R E, De Angelis G A. Technique and pitfalls of ultrasound-guided core-needle biopsy of the breast.  Semin Ultrasound CT MR. 2000;  21 362-374
  • 26 Simon J R, Kalben C L, Cooper R A. et al . Accuracy and complication rates of US-guided vacuum-assisted core breast biopsy: initial results.  Radiology. 2000;  215 694-697
  • 27 Darling M L, Smith D N, Lester S C. et al . Atypical ductal hyperplasia and ductal carcinoma in situ as revealed by large-core needle breast biopsy: results of surgical excision.  AJR Am J Roentgenol. 2000;  175 1341-1346
  • 28 Liberman L, Feng T L, Dershaw D D. et al . US-guided core breast biopsy: use and cost-effectiveness.  Radiology. 1998;  208 717-723
  • 29 Harvey J A, Moran R E. US-guided core needle biopsy of the breast: technique and pitfalls.  RadioGraphics. 1998;  18 867-877
  • 30 Desser T S, Jeffrey R B. Tissue harmonic imaging techniques: physical and clinical applications.  Semin Ultrasound CT MR. 2001;  22 (1) 1-10
  • 31 Rosen E L, Soo M S. Tissue harmonic imaging sonography of breast lesions: improved margin analysis, conspicuity, and image quality compared to conventional ultrasound.  Clin Imaging. 2001;  25 379-384
  • 32 Jung E M, Clevert D A, Lutz R. et al . Tissue Harmonic Imaging (THI) zur präoperativen sonographischen Markierung von Mammaherden.  Fortschr Röntgenstr. 2002;  174 1121-1125
  • 33 Pudzuhn A, Marx C, Malich A. et al . Computerassistierte Quantfizierungsanalyse der kontrastmittelverstärkten Power Doppler-Sonographie bei unklaren Herdbefunden der Mamma.  Fortschr Röntgenstr. 2003;  175 495-501
  • 34 Schröder R J, Bostanjoglo M, Hidajat N. et al . Vaskularisationsanalyse bei Mammatumoren - Vergleich von Hochfrequenzsonographie und Kontrast-Colour-Harmonic-Imaging.  Fortschr Röntgenstr. 2002;  174 1132-1141
  • 35 Yang W T, Metreweli C, Lam P KW. et al . Benign and malignant breast masses color power Doppler US and axillary nodes: Evaluation with echo-enhanced Color power Doppler US.  Radiology. 2001;  220 795-802
  • 36 Moon W K, Im J G, Noh D Y. et al . Nonpalpable breast leasions: evaluation with power Doppler US and a microbubble contrast agent - initial experience.  Radiology. 2000;  217 240-246
  • 37 Stuhrmann M, Aronius R, Schietzel M. Tumor vascularity of breast lesions: potential and limits of contrast-enhanced Doppler sonography.  AJR Am J Roentgenol. 2000;  175 1585-1589
  • 38 Huber S, Stiskal M, Steinbach R. et al . Vaskularisation von Fibroadenomen: Kontrast-Harmonic-Imaging in Vergleich mit kontrastverstärktem Power Doppler.  Fortschr Röntgenstr. 2000;  172 830-835
  • 39 Jung E M, Clevert D A, Rupp N. Erste Erfahrungen mit der kontrastmittelverstärkten Sonographie mit Optison bei der perkutanen Thermoablation von Lebertumoren.  Fortschr Röntgenstr. 2003;  175 1403-1412
  • 40 Chen S, Wang Z, Zhou Y T. et al . Optimization of the size distribution and myocardial contrast effect of perfluorocarbon-filled albumin microbubbles by lyophilization under continous negative pressure.  J Am Soc Echocardiogr. 2000;  13 748-753
  • 41 Lell M, Wenkel E, Aichinger U. et al . Einsatz des 3 D Ultraschalls bei der Stanzbiopsie unklarer Mammaläsionen.  Ultraschall in Med. 2003;  24 126-130
  • 42 Fischmann A, Pietsch-Breitfeld B, Müller-Schimpfle M. et al . Radiologisch-histopathologische Korrelation von Mikrokalzifikationen in 11-G-Vakuumbiopsaten - eine Analyse von insgeamt 3196 Proben.  Fortschr Röntgenstr. 2004;  176 538-544
  • 43 Diekmann F, Diekmann S, Beljavskaja M. et al . Präoperative MRT der Brust beim invasiv-lobulären im Vergleich zum invasiv-duktalen Karzinom.  Fortschr Röntgenstr. 2004;  176 544-549
  • 44 Winnekendonk G, Krug B, Warm M. et al . Diagnostischer Stellenwert der präoperativen MR-Mammographie (MRM).  Fortschr Röntgenstr. 2004;  176 688-693
  • 45 Yang T W, Tse G MK. Sonographic, mammagraphic, and histopathologic correlation of symptomatic ductal carcinoma in situ.  AJR. 2004;  182 101-110

Dr. med. Ernst Michael Jung

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