Handchir Mikrochir Plast Chir 2004; 36(2/03): 126-136
DOI: 10.1055/s-2004-817941
Original Article

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Congenital Duplication of the Thumb

Kongenitaler DoppeldaumenW. P. Cooney1 , J. Wolf1 , K. Holtkamp1 , J. H. Dobyns1
  • 1Mayo Clinic and Mayo Graduate School of Medicine, Rochester, Minnesota, USA
Further Information

Publication History

Received: February 18, 2004

Accepted: February 19, 2004

Publication Date:
26 May 2004 (online)

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Zusammenfassung

Der Doppeldaumen oder Polydaktylie des Daumens gehört zu den häufigsten angeborenen Handfehlbildungen. Es werden die in der Mayo Klinik gemachten Erfahrungen und Ergebnisse bei der Korrektur des Doppeldaumens und die besonders geeigneten Operationstechniken mit den bestmöglichen klinischen und kosmetischen Ergebnissen vorgestellt. Nach unserer Erfahrung führt eine Kombination der „best parts“ des Doppeldaumens mit Erhalt der ulnaren Komponente als Basis der Rekonstruktion zum besten funktionellen Operationsergebnis. Ein klinisches Bewertungssystem und die Auswertung unserer operativen Erfahrungen während zweier verschiedener Zeitabschnitte untermauern auf wissenschaftlicher Grundlage unsere Schlussfolgerung, dass Kombinationstechniken einer einfachen Exzision oder einer Vereinigung verschiedener Teile, wie im Falle der Bilhaut-Cloquet-Technik, vorzuziehen sind.

Abstract

Duplication or polydactyly of the thumb is among the most common congenital deformities that involve the hand. The purpose of this presentation is to review the Mayo Clinic experience with thumb duplication and to present preferred operative procedures to achieve the best clinical outcome and esthetic appearance for the hand. We propose that a combination or “best of parts”, utilizing the components of both duplicates with retention of the ulnar duplicate as the base for reconstruction will provide the most functional clinical result. A clinical grading system and analysis of results from our personal experience during two different time frames provides the scientific support for our conclusions that combination procedures are preferred to simple excisions or to central joining of parts as in the Bilhaut-Cloquet procedure.