Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2004-822639
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Das Vakuumsystem in der Gefäßchirurgie
Vacuum-assisted Therapy in Vascular SurgeryPublication History
Publication Date:
28 May 2004 (online)
Zusammenfassung
Die Gefäßchirurgie als Spezialgebiet der Medizin hat zahlreiche Problemzonen und Problemwunden zu behandeln. In Zeiten von knappen Ressourcen ertönt der Ruf nach einfachen, sicheren und angenehmen Therapieformen immer lauter. Wir sind der Meinung, dass das V.A.C.®-System in einigen Gebieten der Gefäßchirurgie eine Verbesserung der Therapie darstellt. Anhand von Beispielen in der Behandlungen des Ulcus cruris, dem Spalthauttransplantat, der Weiterbehandlung einer Fasziotomie, der inguinalen Problemwunde, dem Aneurysma spurium, der Fußphlegmone - Malum perforans-Gangrän und der Grenzamputation wollen wir die Möglichkeiten und Vorteile der vakuum- assistierten Therapie aufweisen.
Abstract
Since the first use of vacuum-assisted therapy (V.A.C.®) in wound care, the indications of this therapy have rapidly expanded. Vascular surgery presents many types of problematic wounds. In the current costconscious atmosphere, there is a great demand for simple and effective therapies. The V.A.C.® system has a lot of potential in the management of vascular wounds. In this article we present indications for vacuum-assisted therapy in vascular surgery: chronic leg ulcers, mesh skin graft, wound care after fasciotomy for compartment syndrome, problematic inguinal wound, false aneurysms, diabetic foot gangrene and amputations with marginal circulations.
Schlüsselwörter
Vakuum assistierte Therapie - Wundbehandlung - Problemwunde
Key words
Vacuum-assisted therapy - wound care - problematic wound
Literatur
- 1 Ballard K, McGregor F. Use of vacuum-assisted closure therapy following foot amputation. Br J Nurs. 2001; 10 (Suppl) 6-12
- 2 Bowker J H, Pfeifer M A. Levin and O’Neil’s The Diabetic Foot. Mosby 2001; 19-20
- 3 Heller G, Savolainen H, Widmer M K, Makaloski V, Carrel T P, Schmidli J. Die gefäßchirurgische Problemwunde inguinal und die vakuumassistierte Therapie. Eur Surg ACA. 2003; 35 (Suppl) 34-35
- 4 Leitz K, Timm D. Infected groin following vascular surgery. Fortschr Med. 1974; 93 127-128
- 5 Matsen F A, Winquist R A, Krumire R B. Diagnosis and management of compartmental syndromes. J Bone Joint Surg [Am]. 1980; 62 286-291
- 6 Mörl H, Menges H W. Gefäßkrankheiten in der Praxis. Thieme, Stuttgart, New York 2000; 329
- 7 Mooney J F, Argenta L C, Marks M W, Morykwas M J, De Franzo A J. Treatment of soft tissue defects in pediatric patients using the V.A.C.® system. Clin Orthop. 2000; 376 26-31
- 8 Morykwas M J, Argenta L C, Shelton-Brown E I, McGuirt W. Vacuum-assisted closure: a new method for wound control and treatment: animal studies and basic foundation. Ann Plast Surg. 1997; 38 556-562
- 9 Morykwas M J, David L R, Scheider A M, Whang C, Jennings D A, Canty C, Parker D, White W L, Argenta L C. Use of subatmospheric pressure to prevent progression of partial-thickness burns in a swine model. J Burn Care Rehabil. 1999; 20 15-21
- 10 Skalani A P, Delicata R J. Vacuum assisted closure system in the management of enterocutaneous fistula. Postgrad Med J. 2002; 78 699
- 11 Soyka P, Favez C, Ganzoni N. Treatment of an infected inguinal wound following vascular reconstruction with a sartorius muscle flap. Helv Chir Acta. 1990; 57 355-358
- 12 Spraul M. Internationaler Konsensus über den diabetischen Fuß. Kirchheim Verlag 1999; 17
- 13 Stirnemann P, Z'Brun A, Brunner D. Der diabetische Fuß. Ther Umsch. 1998; 55 650-655
- 14 Tang A T, Okri S K, Haw M P. Vacuum-assisted closure to treat deep sternal wound infection following cardiac surgery. J Wound Care. 2000; 9 229-230
- 15 Zölch G. Das Prinzip der vakuumunterstützten Wundbehandlung. Eur Surg ACA. 2003; 35 (Suppl) 3
Georg Heller
Klinik für Herz- und Gefäßchirurgie · Inselspital
Universitätsspital
3010 Bern
Schweiz
Phone: +41 31 6 32 21 11
Fax: +41 31 6 32 29 19
Email: georg.heller@insel.ch