Aktuelle Neurologie 2004; 31(7): 347-352
DOI: 10.1055/s-2004-828369
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Eine neue galenische Zubereitung von Selegin (Xilopar®) in der Behandlung des Morbus Parkinson

A New Galenic Formulation of Selegiline (Xilopar®) in the Treatment of Parkinson DiseaseT.  Müller1 , J.  Glaß2 , D.  Müller3 , A.  Link4 , C.  Schenk5 , G.  Rammes6
  • 1Neurologische Klinik der Ruhr-Universität Bochum
  • 2Praxis für Neurologie und Psychiatrie, Neubrandenburg
  • 3Praxis für Neurologie und Psychiatrie, Ilmenau
  • 4Praxis für Neurologie, Psychiatrie und Psychotherapie, Celle
  • 5Praxis für Neurologie und Psychiatrie, Osnabrück
  • 6Max Planck Institut für Psychiatrie, München
Further Information

Publication History

Publication Date:
27 August 2004 (online)

Zusammenfassung

Selegilin ist ein selektiver irreversibler Hemmer der Monoaminoxidase-B. Die Wirksamkeit, Verträglichkeit und Sicherheit wurde in umfangreichen kontrollierten Studien an Patienten mit idiopathischem Morbus Parkinson nachgewiesen. Selegilin wird bevorzugt im Frühstadium des M. Parkinson als Monotherapie eingesetzt, so kann auch die Gabe von Levodopa hinausgezögert werden. Selegilin ist jetzt auch als eine Schmelztablette (Xilopar®) erhältlich, die über die Mundschleimhaut überwiegend resorbiert wird und den First-pass-Effekt der Leber umgeht. So wird eine deutliche Reduktion der Amphetaminderivate und gleichzeitig bei oraler Einnahme von nur 1/8 der üblichen Dosis eines konventionellen Präparates ein ähnliches pharmakokinetisches Verhalten der Wirksubstanz Selegilin im Blut erreicht. Ziel dieser multizentrischen Anwendungsbeobachtung war die Bestätigung der Ergebnisse aus Studien mit Xilopar® unter kontrollierten Studienbedingungen jetzt in der täglichen Praxisrealität mit Dokumentation der Behandlungsdaten. Patienten mit idiopathischem Morbus Parkinson, welche erstmals mit Xilopar® behandelt wurden, als auch Patienten, die von konventionellem Selegilin auf Xilopar® umgestellt wurden, zeigten nach 3 Monaten eine Verbesserung der motorischen Symptome und der Fluktuationen der Beweglichkeit. Auch konnte in beiden Patientengruppen eine Reduktion der oralen Levodopadosis pro Tag erzielt werden (Erstbehandlung mit Xilopar®: 21 %; 143 ± 115 [Mittelwert ± SD] mg/Tag; Umstellung auf Xilopar®: 17 %; 98 ± 40 mg/Tag). Relevante Nebenwirkungen traten nicht auf. Diese Ergebnisse bestätigen die Effizienz von Xilopar® in der Behandlung des Morbus Parkinson.

Abstract

Selegiline is a selective and irreversible inhibitor of monoamine oxidase B (MAO-B). Selegiline is looked upon as a putative progression of Parkinson's disease (PD) delaying compound due to its in preclinical research proven neuroprotective modes of action. Xilopar® is a new formulation of selegiline, which facilitates absorption in the mouth and thus avoids hepatic first-pass metabolism. Intake of 1.25 mg Xilopar® provides similar pharmacokinetic plasma behaviour corresponding to oral administration of 10 mg conventional selegiline. This observational trial evaluated the efficacy, safety and tolerability of Xilopar® in the daily practice. Motor symptoms and fluctuations of PD patients improved after 3 months of initial treatment with Xilopar® or switch from selegiline to Xilopar®. Both treatment strategies enabled a reduction of the daily oral levodopa intake (initial treatment with Xilopar®: 21 %; 143 ± 115 [mean ± SD] mg/daily; pre-treatment with selegiline: 17 %; 98 ± 40 mg/daily). There were no safety or tolerability problems. The results of this observational trial confirm the clinical efficacy, tolerability and safety of Xilopar®, respectively conventional selegiline formulations in the treatment of PD.

Literatur

  • 1 Anonymous . Effect of deprenyl on the progression of disability in early Parkinson's disease. The Parkinson Study Group.  N Engl J Med. 1989;  321 1364-1371
  • 2 Anonymous . DATATOP: a multicenter controlled clinical trial in early Parkinson's disease. Parkinson Study Group.  Arch Neurol. 1989;  46 1052-1060
  • 3 Anonymous . Impact of deprenyl and tocopherol treatment on Parkinson's disease in DATATOP patients requiring levodopa. Parkinson Study Group.  Ann Neurol. 1996;  39 37-45
  • 4 Anonymous . Impact of deprenyl and tocopherol treatment on Parkinson's disease in DATATOP subjects not requiring levodopa. Parkinson Study Group.  Ann Neurol. 1996;  39 29-36
  • 5 Anonymous . Mortality in DATATOP: a multicenter trial in early Parkinson's disease. Parkinson Study Group.  Ann Neurol. 1998;  43 318-325
  • 6 Giladi N, McDermott M P, Fahn S. et al . Freezing of gait in PD: prospective assessment in the DATATOP cohort.  Neurology. 2001;  56 1712-1721
  • 7 Mandel S, Grunblatt E, Riederer P. et al . Neuroprotective strategies in Parkinson's disease: an update on progress.  CNS Drugs. 2003;  17 729-762
  • 8 Shoulson I. An interim report of the effect of selegiline (L-deprenyl) on the progression of disability in early Parkinson's disease. The Parkinson Study Group.  Eur Neurol. 1992;  32, Suppl 1 46-53
  • 9 Shults C W. Effect of selegiline (deprenyl) on the progression of disability in early Parkinson's disease. Parkinson Study Group.  Acta Neurol Scand Suppl. 1993;  146 36-42
  • 10 Gerlach M, Riederer P, Youdim M B. The molecular pharmacology of L-deprenyl.  Eur J Pharmacol. 1992;  226 97-108
  • 11 Gerlach M, Youdim M B, Riederer P. Is selegiline neuroprotective in Parkinson's disease?.  J Neural Transm Suppl. 1994;  41 177-188
  • 12 Gerlach M, Youdim M B, Riederer P. Pharmacology of selegiline.  Neurology. 1996;  47 S137-S145
  • 13 Riederer P, Lachenmayer L. Selegiline's neuroprotective capacity revisited.  J Neural Transm. 2003;  110 1273-1278
  • 14 Freisleben H J, Neeb A, Lehr F, Ackermann H. Influence of selegiline and lipoic acid on the life expectancy of immunosuppressed mice.  Arzneimittelforschung. 1997;  47 776-780
  • 15 Hobbenaghi R, Tiraihi T. Neuroprotective effect of deprenyl in sensory neurons of axotomized dorsal root ganglion.  Clin Neuropharmacol. 2003;  26 263-269
  • 16 Klegeris A, McGeer P L. R-(-)-Deprenyl inhibits monocytic THP-1 cell neurotoxicity independently of monoamine oxidase inhibition.  Exp Neurol. 2000;  166 458-464
  • 17 Kontkanen O, Castren E. Trophic effects of selegiline on cultured dopaminergic neurons.  Brain Res. 1999;  829 190-192
  • 18 Mizuta I, Ohta M, Ohta K. et al . Selegiline and desmethylselegiline stimulate NGF, BDNF, and GDNF synthesis in cultured mouse astrocytes.  Biochem Biophys Res Commun. 2000;  279 751-755
  • 19 Müller T, Kuhn W, Krüger R, Przuntek H. Selegiline as immunostimulant - a novel mechanism of action?.  J Neural Transm Suppl. 1998;  52 321-328
  • 20 Ravikumar R, Lakshmana M K, Rao B S. et al . (-)-Deprenyl attenuates spinal motor neuron degeneration and associated locomotor deficits in rats subjected to spinal cord ischemia.  Exp Neurol. 1998;  149 123-129
  • 21 Haberle D, Szoko E, Magyar K. The influence of metabolism on the MAO-B inhibitory potency of selegiline.  Curr Med Chem. 2002;  9 47-51
  • 22 Heinonen E H, Anttila M I, Lammintausta R A. Pharmacokinetic aspects of l-deprenyl (selegiline) and its metabolites.  Clin Pharmacol Ther. 1994;  56 742-749
  • 23 Heinonen E H, Anttila M I, Karnani H L. et al . Desmethylselegiline, a metabolite of selegiline, is an irreversible inhibitor of monoamine oxidase type B in humans.  J Clin Pharmacol. 1997;  37 602-609
  • 24 Laine K, Anttila M, Helminen A. et al . Dose linearity study of selegiline pharmacokinetics after oral administration: evidence for strong drug interaction with female sex steroids.  Br J Clin Pharmacol. 1999;  47 249-254
  • 25 Mahmood I, Marinac J S, Willsie S, Mason W D. Pharmacokinetics and relative bioavailability of selegiline in healthy volunteers.  Biopharm Drug Dispos. 1995;  16 535-545
  • 26 Mahmood I. Clinical pharmacokinetics and pharmacodynamics of selegiline. An update.  Clin Pharmacokinet. 1997;  33 91-102
  • 27 Mahmood I. Is 10 milligrams selegiline essential as an adjunct therapy for the symptomatic treatment of Parkinson's disease?.  Ther Drug Monit. 1998;  20 717-721
  • 28 Melega W P, Cho A K, Schmitz D. et al . l-methamphetamine pharmacokinetics and pharmacodynamics for assessment of in vivo deprenyl-derived l-methamphetamine.  J Pharmacol Exp Ther. 1999;  288 752-758
  • 29 Slawson M H, Taccogno J L, Foltz R L, Moody D E. Quantitative analysis of selegiline and three metabolites (N-desmethylselegiline, methamphetamine, and amphetamine) in human plasma by high-performance liquid chromatography-atmospheric pressure chemical ionization-tandem mass spectrometry.  J Anal Toxicol. 2002;  26 430-437
  • 30 Aaltonen H, Kilkku O, Heinonen E, Maki-Ikola O. Effect of adding selegiline to levodopa in early, mild Parkinson's disease. Evidence is insufficient to show that combined treatment increases mortality.  BMJ. 1998;  317 1586-1587
  • 31 Ben S hlomo, Churchyard A, Head J. et al . Investigation by Parkinson's Disease Research Group of United Kingdom into excess mortality seen with combined levodopa and selegiline treatment in patients with early, mild Parkinson's disease: further results of randomised trial and confidential inquiry.  BMJ. 1998;  316 1191-1196
  • 32 Ben Shlomo Y, Lees A. Selegiline and mortality in subjects with Parkinson's disease: a longitudinal community study.  Neurology. 2001;  57 369-370
  • 33 Churchyard A, Mathias C J, Boonkongchuen P, Lees A J. Autonomic effects of selegiline: possible cardiovascular toxicity in Parkinson's disease.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1997;  63 228-234
  • 34 Churchyard A, Mathias C J, Lees A J. Selegiline-induced postural hypotension in Parkinson's disease: a longitudinal study on the effects of drug withdrawal.  Mov Disord. 1999;  14 246-251
  • 35 Donnan P T, Steinke D T, Stubbings C. et al . Selegiline and mortality in subjects with Parkinson's disease: a longitudinal community study.  Neurology. 2000;  55 1785-1789
  • 36 Clarke A, Johnson E S, Mallard N. et al . A new low-dose formulation of selegiline: clinical efficacy, patient preference and selectivity for MAO-B inhibition.  J Neural Transm. 2003;  110 1257-1271
  • 37 Clarke A, Brewer F, Johnson E S. et al . A new formulation of selegiline: improved bioavailability and selectivity for MAO-B inhibition.  J Neural Transm. 2003;  110 1241-1255
  • 38 Waters C H, Sethi K D, Hauser R A. et al . Zydis selegiline reduces off time in Parkinson's disease patients with motor fluctuations: a 3-month, randomized, placebo-controlled study.  Mov Disord. 2004;  19 426-432
  • 39 Przuntek H, Kuhn W. The effect of R-(-)-deprenyl in de novo Parkinson patients on combination therapy with levodopa and decarboxylase inhibitor.  J Neural Transm Suppl. 1987;  25 97-104
  • 40 Przuntek H, Conrad B, Dichgans J. et al . SELEDO: a 5-year long-term trial on the effect of selegiline in early Parkinsonian patients treated with levodopa.  Eur J Neurol. 1999;  6 141-150
  • 41 Allain H, Cougnard J, Neukirch H C. Selegiline in de novo parkinsonian patients: the French selegiline multicenter trial (FSMT).  Acta Neurol Scand Suppl. 1991;  136 73-78

Prof. Dr. Thomas Müller

Neurologische Universitätsklinik im St.-Josef-Hospital · Ruhr-Universität Bochum

Gudrunstraße 56

44791 Bochum

Email: thomas.mueller@ruhr-uni-bochum.de

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