Zusammenfassung
In einer retrospektiven Studie an Einsatzdaten der ADAC-Luftrettung der Jahre 2000
und 2001 wurde die Qualität der präklinischen Versorgung von 4454 Patienten mit der
Diagnose „akuter Schlaganfall" untersucht. Verglichen wurde die tatsächliche präklinische
Versorgung dieser Patienten mit einem Katalog von zehn thesenartig formulierten Empfehlungen.
Diese Empfehlungen waren zuvor aus entsprechenden Veröffentlichungen nationaler wie
internationaler Fachgesellschaften abgeleitet und von den leitenden Ärzten der beteiligten
Luftrettungszentren als verbindlich eingeführt worden. Die Ergebnisse der Untersuchung
zeigen, dass die meisten Empfehlungen zu einem hohen Prozentsatz in der tatsächlichen
Patientenversorgung umgesetzt werden. Die Arbeit weist jedoch auch auf Defizite hin
- etwa bei der unzureichenden Therapie von Schlaganfallpatienten mit hypertensiven
wie hypotensiven Blutdruckentgleisungen und der ebenfalls unzureichenden Kontrolle
des Blutzuckerwertes in dieser Patientengruppe. Optimierungsmöglichkeiten - insbesondere
im Schulungsbereich - werden vorgestellt. Zudem zeigt die Arbeit das Konzept des medizinischen
Qualitätsmanagement in einem Luftrettungsunternehmen auf. Die Gesamtauswertung aller
an der Datenerfassung beteiligten Luftrettungszentren bildet die Grundlage für einen
externen Qualitätsvergleich anhand von aus der Literatur abgeleiteten und auf die
Möglichkeiten der präklinischen Versorgung und der Luftrettung spezifizierten Therapieempfehlungen.
Die Datenauswertung einer einzelnen Station lässt regionale Stärken und Schwächen
erkennen, Defizite können nachgewiesen, Optimierungsvorschläge erarbeitet werden.
Die Darstellung des zeitlichen Verlaufs der Daten liefert kontinuierliche Standardinformationen
zum Zustand der Patientenversorgung im jeweiligen Luftrettungsstandort und ermöglicht
das Hinterfragen von Verbesserungskonzepten anhand der fortgeführten Daten.
Summary
In a retrospective study of mission data of ADAC Air Rescue in the years 2000 and
2001 the quality of preclinical care of 4454 patients with the diagnosis of „acute
stroke" was examined. The actual preclinical care of these patients was compared with
a catalogue of ten thesis-like recommendations. These recommendations were previously
gleaned from relevant publications of national and international specialized companies
and were introduced from the senior doctors of the participating air rescue centres
in a binding manner. The results of the study show that most recommendations, at a
high percentage, are implemented in the actual patient care. The work, however, points
out deficits too - such as the insufficient therapy of stroke patients with hypertensive
and hypotensive blood pressure dysfunctions and the equally insufficient control of
the blood sugar value in this patient group. Optimization possibilities - particularly
in the training area - are presented. Furthermore, the work shows the concept of medical
quality management in an air rescue company. - The total evaluation of the air rescue
centres participating in data collection forms the basis of an external quality comparison
based on therapy recommendations derived from the literature and tailored to the possibilities
of preclinical supply and of air rescue. The data evaluation of a single station shows
regional strengths and weaknesses, deficits can be proven and proposals for optimization
can be developed. The presentation of the time history of data yields continuous standard
information on the state of the patient care at the relevant air rescue location and
makes it possible to analyze improvement concepts based on the updated data.
Literatur
- 1
Moecke HP, Dirks B, Friedrich HJ. et al. .
DIVI-Notarzteinsatzprotokoll Version 4.0.
Notfall Rettungsmed.
1999;
2
377-379
- 2
Schlechtriemen T.
The LIKS Deployment Documentation System as a basic for air med service quality management.
Scand J Traumatol Emerg Med.
2000;
7
24
- 3
Friedrich HJ, Messelken M.
Der minimale Notarztdatensatz (MIND).
Anästh Intensivmed, Notarzt.
1996;
37
352-358
1996;
12
186-190
- 4
Cummins RO, Chamberlain DA, Hazinski MF. et al. .
Recommended Guidelines for uniform reporting of data from out of hospital cardiac
arrest: The Utstein Style.
Resuscitation.
1991;
22
1-26
- 5
Dick WF, Baskett PJF.
Recommendations for uniform reporting of data following major trauma - The Utstein
Style.
Resuscitation.
1999;
42
81-100
- 6
Schlechtriemen T, Bradschetl G, Stolpe E, Altemeyer KH.
Entwicklung eines erweiterten Mindestdatensatz Notfallmedizin für die Luftrettung.
Notfall Rettungsmed.
2001;
4
76-89
- 7
American Heart Association in Collaboration with the International Liaison Committee
on Resuscitation .
Guidelines 2000 for Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care
- An International Consensus on Science.
Resuscitation.
2000;
46
1-448
- 8
Busse O.
Strategien zur optimalen Versorgung von frischen Schlaganfällen in Europa.
Intensivmed und Notfallmed.
1998;
35
292-296
- 9
Hennes HJ, Steiner T, Heid F. et al. .
Der Schlaganfall als medizinischer Notfall - Akutbehandlung im Rettungsdienst.
Notfall Rettungsmed.
1999;
2
408-418
- 10
Sefrin P, Rupp P, Grond M.
Die präklinische Akutversorgung des Schlaganfalls - Ergebnisse eines Expertengesprächs
in Lindau 1999.
Notarzt.
2000;
16
61-64
- 11
Weltermann B, vom Eyser D, Klein-Zander R. et al. .
Prästationäre Versorgung von Schlaganfallpatienten.
Notarzt.
1999;
15
134-138
- 12
Adams R.
Management issues for patients with ischemic stroke.
Neurology.
1998;
45
15-18
- 13
Kothari R, Barsan W, Brott T, Broderick J, Ashbrock S.
Frequency and accuracy of prehospital diagnosis of acute stroke.
Stroke.
1995;
26
937-941
- 14
Stratmann D, Hennes HP.
Qualitätsmanagement im Rettungsdienst: Ergebnisqualität.
Notarzt.
2001;
17
S55-S73
- 15
Grond M, Ringelstein EB, Busse O.
Strukturelle Voraussetzungen für die Akutversorgung des cerebralen Insultes.
Notfall Rettungsmed.
1999;
2
419-421
- 16 Grotta JC. The importance of time. Proceedings of a National Symposium on Rapid
Identification an Treatment of Acute Stroke.Bethesda Md199759The importance of time.
Proceedings of a National Symposium on Rapid Identification an Treatment of Acute
Stroke. Bethesda Md 1997: 5-9
- 17
Lott C, Hennes HJ, Dick W.
Stroke - a medical emergency.
J Accid Emerg Med.
1998;
16
2-12
- 18
Wehrmann H, Morra F, Rauch F, Steiner M.
Kurzfristige Ermittlung von Fallkosten. Qualitäts- und Produktivitätsreserven. Qualitäts-
und Zeitmanagement im Krankenhaus.
Führen und Wirtschaften im Krankenhaus.
1995;
5
5-9
- 19
Schwarz S, Georgiadis D. et al. .
Effects of body position on intracranial pressure and cerebral perfusion in patients
with large hemispheric stroke.
Stroke.
2002;
33
497-501
- 20
Lisk DR, Grotta JC, Lamki LM. et al. .
Should hypertension be treated after acute stroke? A randomized controlled trial using
single photon emission computed tomography.
Arch Neurol.
1993;
50
855-862
- 21
Powers WJ.
Acute hypertension after stroke. The scientific basis for treatment decisions.
Neurology.
1993;
43
461-467
- 22
Adams HP, Brott TG, Crowell RM. et al. .
Guidelines for the management of patients with acute ischemic stroke.
Stroke.
1994;
25
1901-1914
- 23
Hacke W, Kaste M, Olsen TS. et al. .
European Stroke Initative Recommendations for Stroke Management.
Cerebrovasc Dis.
2000;
10
335-351
- 24
Broderick JP, Brott T, Barsan W.
Blood pressure during the first minutes of focal cerebral ischemia.
Ann Emerg Med.
1993;
22
1438-1443
- 25
Schellinger PD, Steiner T.
Notfall- und Intensivbehandlung nach Schlaganfall.
Nervenarzt.
1998;
69
530-539
- 26
The European Ad Hoc Consensus Group. .
European strategies for early intervention in stroke.
Cerebrovasc Dis.
1996;
6
315-324
- 27
Feldmann E, Gordon N, Brooks J. et al. .
Factors associated with early presentation of acute stroke.
Stroke.
1993;
24
1805-1810
Anschrift für die Verfasser
Dr. med. Thomas Schlechtriemen
Oberarzt Bereich Notfallmedizin, Klinik für Anästhesiologie, Intensivmedizin, Notfallmedizin
und Schmerztherapie, Klinikum Saarbrücken
Winterberg 1
66119 Saarbrücken
eMail: t.schlechtriemen@klinikum-saarbruecken.de