Ziel: Die Feldenkrais-Therapie wird für eine Reihe von Krankheiten empfohlen. Dieser Artikel fasst die randomisierten Studien hierzu susammen und evaluiert sie kritisch. Design: Systematisches Review. Literaturrecherchen wurden in sieben elektronischen Datenbanken durchgeführt. Alle randomisierten, kontrollierten Studien zur Feldenkrais-Therapie wurden inkludiert unabhängig von der Indikation. Es bestanden keine Restriktionen bezüglich Fremdsprachen. Die Daten wurden von zwei Reviewern extrahiert und valisiert. Die methodische Qualität der Primärstudien wurde mittels Jadad-Score evaluiert. Setting: Akademisches Zentrum UK. Studienteilnehmer: Alle Freiwilligen, die in den Studien teilnahmen. Interventionen: Nicht von Belang. Ergebnisse: Sechs Studien entsprachen den Einschlusskriterien. Alle waren methodisch angreifbar. Die Indikationen umfassten multiple Sklerose, Nacken- und Schulterprobleme und Rückenschmerzen. Alle Studien berichteten positive Ergebnisse. Schlussfolgerung: Die Datenlage zur Feldenkrais-Therapie ist ermutigend, aber wegen dem Mangel an Studien und deren methodischen Schwächen bei weitem nicht überzeugend.
Abstract
Objective: The Feldenkrais Method (FM) is being promoted for a range of medical conditions. This article is aimed at summarising and critically evaluating the results of randomised controlled trials of FM. Design: Systematic review; literature searches were carried out in 7 electronic databases. All randomised controlled trials of FM were included regardless of indication. No language restrictions were applied. The data were extracted and valuated by two independent reviewers. The methodological quality of the primary studies was assessed with the Jadad score. Setting: Academic centre, UK. Participants: All human volunteers participating in trials. Interventions: Not applicable. Results: Six studies met our inclusion criteria. They were all burdened with significant methodological weaknesses. The indications included multiple sclerosis, neck/shoulder problems and chronic back pain. All but one trial reported positive results. Conclusion: The evidence for the FM is encouraging but, due to the paucity and low quality of studies, by no means compelling.
14 Bost H, Burges S, Russell R, Ruettinger H, Schlaefke U. Feldstudie zur Wirksamkeit der Feldenkrais-Method bei MS-Betroffenen. Forschungsbericht der DMSG, Landesverband Saar 1993
18 Czetczok H E. Die Feldenkrais-Methode. In: Buehring M, Kemper FH (Hrsg) Naturheilverfahren und unkonventionelle medizinische Richtungen. Grundlagen, Methode, Nachweissituation. Berlin, Heidelberg, New York; Springer 1992: 24
20
Malmgren-Olsson E, Armelius B, Armelius K.
A comparative outcome study of body awareness therapy, Feldenkrais, and conventional physiotherapy for patients with nonspecific musculoskeletal disorders: changes in psychological symptoms, pain, and self-image.
Physiother Theory and Practice.
2001;
17
77-95
22
Kendall S A, Ekselius L, Gerdle B, Soeren B, Bengtsson A.
Feldenkrais intervention in fibromyalgia patients: a pilot study.
J Musculoskel Pain.
2001;
9
25-34
23
Laumer U, Bauer M, Fichter M, Milz H.
Therapeutic effects of the Feldenkrais method „awareness through movement” in patients with eating disorders.
Psychother Psychosom Med Psychol.
1997;
47
170-180
24
Bearman D, Shafarman S.
The Feldenkrais method in the treatment of chronic pain: a study of efficacy and cost effectiveness.
Am J Pain Management.
1999;
9
22-27
25
Löwe B, Breining K, Wilke S, Zipfel W, Herzog W.
Körperorientierte Kurzintervention in der Akutphase nach Herzinfarkt - Feldenkrais, progressive Muskelrelaxation und eine Kontrollgruppe im Vergleich.
Psychother Psychosom Med Psychol.
2001;
51
108-109
26
Löwe B, Breining K, Wilke S, Wellmann R, Zipfel S, Eich W.
Quantitative and qualitative effects of Feldenkrais, progressive muscle relaxation, and standard medical treatment in patients after acute myocardial infarction.
Psychother Res.
2002;
12
179-191
27
Jadad A R, Moore R A, Carroll D, Jenkinson C, Reynolds D J, Gavaghan D J. et al .
Assessing the quality of reports of randomized clinical trials: is blinding necessary?.
Contr Clin Trials.
1996;
17
1-12
29
Johnson S K, Frederick J, Kaufman M, Mountjoy B.
A controlled investigation of bodywork in multiple sclerosis.
J Alt Complementar Med.
1999;
5
237-243
30
Lundblad I, Elert J, Gerdle B.
Randomized controlled trial of physiotherapy and Feldenkrais interventions in female workers with neck-shoulder complaints.
J Occupational Rehab.
1999;
9
179-194
31
Stephens J, DuShuttle D, Hatcher C, Schmunes J, Slaninka C.
Improvements in balance and balance confidence resulting from the use of awareness through movement, a structured, group motor learning process; a randomized, controlled study in people with multiple sclerosis.
Neurology Report.
2001;
25
39
32
Smith A L, Kolt G S, McConville J C.
The effect of the Feldenkrais method on pain and anxiety in people experiencing chronic low back pain.
NZ J Physiother.
2001;
29
6-14