Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2004-835269
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Rationale Therapie der Urolithiasis in der täglichen Praxis[1]
Rational therapy of urolithiasis in every-day practicePublication History
eingereicht: 28.6.2004
akzeptiert: 7.10.2004
Publication Date:
21 October 2004 (online)

Zusammenfassung
Die Behandlung von Patienten mit Nierenkoliken erfolgt meist in den Notaufnahmen der Krankenhäusern oder durch den betreuenden Hausarzt und erfordert eine rasche Diagnostik und Therapie.
Das Lebenszeitrisiko eine Nieren- oder Ureterkolik zu erleiden, kann bis zu 10 % betragen. Die Urolithiasis ist mit einer Prävalenz von 4,7 % in Deutschland häufig. Neben einer situationsgerechten Therapie und Diagnostik ist die korrekte Weiterbehandlung des Patienten und vor allem die Prävention - gerade in Zeiten knapper Finanzmittel - von entscheidender Bedeutung. Denn unbehandelt liegt die Rezidivrate bei 50-100 %. Insbesondere dort, wo Patienten zunächst ohne urologische Fachkompetenz behandelt werden müssen, dürften die hier vorgestellten Prinzipien hilfreich sein.
Summary
Patients with renal colic are usually treated in emergency care units or by their family doctors and require immediate diagnosis and treatment. The life-time risk is up to 10 %. The prevalence amounts to 4.7 % in Germany. In addition to confirming the diagnosis and inducing an adequate pain therapy it’s very important for patients to be directed correctly and, above all, prevention is important, too. Without treatment the recurrence rate ranges between 50 and 100 %. Particularly, these principals should give useful advice, wherever patients are treated without urological department.
1 Der Beitrag „Rationale Diagnostik der Urolithiasis in der täglichen Praxis” ist im vorhergehenden Heft (Nr. 43) erschienen.
Literatur
- 1
Borghi L, Schianchi T, Meschi T, Guerra A, Allegri F, Maggiore U, Novarini A.
Comparison of Two Diets for the Prevention of Recurrent Stones in Idiopathic
Hypercalciuria.
N Engl J Med.
2002;
346
77-84
MissingFormLabel
- 2
Brandle E, Hautmann R, Alken P, Hesse A, Schafer R, Richter-Reichhelm M, Schalkhauser K, Huland H, Rubben H, Melchior H.
Indication for Therapy in Urinary Calculi.
Urologe A.
1997;
36
582-584
MissingFormLabel
- 3
Cervenakov I, Fillo J, Mardiak J, Kopecny M, Smirala J, Lepies P.
Speedy Elimination of Ureterolithiasis in Lower Part of Ureters With the Alpha
1-Blocker - Tamsulosin.
Int Urol Nephrol.
2002;
34
25-29
MissingFormLabel
- 4
Curhan G C, Willett W C, Rimm E B, Speizer F E, Stampfer M J.
Body Size and Risk of Kidney Stones.
J Am Soc Nephrol.
1998;
9
1645-1652
MissingFormLabel
- 5
Curhan G C, Willett W C, Rimm E B, Spiegelman D, Stampfer M J.
Prospective Study of Beverage Use and the Risk of Kidney Stones.
Am J Epidemiol.
1996;
143
240-247
MissingFormLabel
- 6
Curhan G C, Willett W C, Rimm E B, Stampfer M J.
A Prospective Study of Dietary Calcium and Other Nutrients and the Risk of Symptomatic
Kidney Stones.
N Engl J Med.
1993;
328
833-838
MissingFormLabel
- 7
Dellabella M, Milanese G, Muzzonigro G.
Efficacy of Tamsulosin in the Medical Management of Juxtavesical Ureteral Stones.
J Urol.
2003;
170
2202-2205
MissingFormLabel
- 8 Esen T, Marshall V R, Rao N, Ettinger B. Medical Management of Urolithiasis. 1 ed Paris: Health Publications Segura JW, Conort P, Khoury S, Pak CY, Preminger GM, Tolley D. Stone Disease 2003: 133-149
MissingFormLabel
- 9
Gericke D.
Eindrucksvolles Comeback: Zur Wiederzulassung Von Novalgin in Schweden.
Munch Med Wochenschr.
1997;
139
110
MissingFormLabel
- 10
Hesse A, Brandle E, Wilbert D, Kohrmann K U, Alken P.
Study on the Prevalence and Incidence of Urolithiasis in Germany Comparing the
Years 1979 Vs. 2000.
Eur Urol.
2003;
44
709-713
MissingFormLabel
- 11 Hesse A, Jahnen A, Klocke K. Nachsorge bei Harnsteinpatienten. Jena: G.Fischer 1994
MissingFormLabel
- 12 Hesse A, Tiselius H G, Jahnen A. Urinary Stones. 2 ed Karger 2003
MissingFormLabel
- 13
Hetherington J W, Philip N H.
Diclofenac Sodium Versus Pethidine in Acute Renal Colic.
Br Med J.
1986;
292
237-238
MissingFormLabel
- 14
Heymann S N, Fuchs S, Jaffe R.
Renal Microcirculation and Tissue Damage During Acute Ureteral Obstruction in
the Rat: Effect of Saline Infusion, Indomethacin and Radiocontrast.
Kidney Int.
1997;
51
653-663
MissingFormLabel
- 15
Hiatt R A, Ettinger B, Caan B, Quesenberry C P, Duncan D, Citron J T.
Randomized Controlled Trial of a Low Animal Protein, High Fiber Diet in the
Prevention of Recurrent Calcium Oxalate Kidney Stones.
Am J Epidemiol.
1996;
144
25-33
MissingFormLabel
- 16
Knoll T, Michel M S, Alken P.
Interventional Treatment of Urinary Calculi.
Dtsch Med Wochenschr.
2003;
128
1485-1488
MissingFormLabel
- 17
Kok D J, Iestra J A, Doorenbos C J, Papapoulos S E.
The Effects of Dietary Excesses in Animal Protein and in Sodium on the Composition
and the Crystallization Kinetics of Calcium Oxalate Monohydrate in Urines of
Healthy Men.
J Clin Endocrinol Metab.
1990;
71
861-867
MissingFormLabel
- 18
Labrecque M, Dostaler L P, Rousselle R, Nguyen T, Poirier S.
Efficacy of Nonsteroidal Antinflammatoriy Drugs in the Treatment of Acute Renal
Colic: a Meta - Analysis.
Arch Intern Med.
1994;
154
1381-1387
MissingFormLabel
- 19
Lee Y H, Lee W C, Chen M T, Huang J K, Chung C, Chang L S.
Acupuncture in the Treatment of Renal Colic.
J Urol.
1992;
147
16-18
MissingFormLabel
- 20
Siener R, Glatz S, Nicolay C, Hesse A.
The Role of Overweight and Obesity in Calcium Oxalate Stone Formation.
Obes Res.
2004;
12
106-113
MissingFormLabel
- 21
Sivula A, Lehtonen T.
Spontaneous Passage of Artificial Concretions Applied in the Rabbit Ureter.
Scand J Urol Nephrol.
1967;
1
259-263
MissingFormLabel
- 22
Straub M, Hautmann R E.
Prevention of Nephrolithiasis. Established Strategies and New Concepts.
Urologe A.
2004;
43
440-449
MissingFormLabel
1 Der Beitrag „Rationale Diagnostik der Urolithiasis in der täglichen Praxis” ist im vorhergehenden Heft (Nr. 43) erschienen.
Dr. med. Ludwig Rinnab
Universitätsklinikum Ulm, Abteilung Urologie und Kinderurologie, Arbeitsgruppe
Harnsteine
Prittwitzstraße 43
89075 Ulm
Phone: +49/731/50027807
Fax: +49/731/50033166
Email: ludwig.rinnab@medizin.uni-ulm.de