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DOI: 10.1055/s-2005-836466
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Prospective Study of Fever After Bronchoalveolar Lavage in Children
Fieber nach bronchoalveolärer Lavage bei Kindern - Eine prospektive StudiePublication History
Publication Date:
12 May 2005 (online)
Abstract
Background: We investigated the significance of bronchoalveolar lavage fluid (BALF) characteristics and bacterial pathogens isolated in bronchoalveolar lavage fluids, oropharyngeal cultures and blood cultures for the development of fever in children after flexible bronchoscopy. Method: We studied 41 consecutive patients (age 4 months to 15 years), who underwent bronchoalveolar lavage (BAL) and 24 hours temperature monitoring. Two blood cultures of each patient drawn at two sites, oropharyngeal swabs, total cell counts, cell differentials and microbial cultures from lavage fluid were studied. Results: Postbronchoscopic temperature increase was significantly higher in patients with positive BALF cultures (p = 0.04). Seven out of 41 patients had postbronchoscopic fever and positive bacterial cultures of BALF. Bacteraemia (with an identical pathogen isolated in BALF) was found in one febrile patient. There was a significantly higher total cell count (p = 0.03) and concentration of neutrophils (p = 0.001) in BALF among the children with presence of positive bacterial cultures. Conclusion: We conclude that fever is a frequent adverse event following BAL in children and is rarely associated with bacteraemia. Findings associated with the risk to develop fever are positive bacterial cultures and high neutrophil numbers in BALF.
Zusammenfassung
Hintergrund: Ziel der Studie ist die Untersuchung der Bedeutung zytologischer Parameter der bronchoalveolären Lavageflüssigkeit (BALF) sowie mikrobiologische Ergebnisse aus BALF, Rachenabstrichen und Blutkulturen für die Entwicklung von Fieber bei Kindern nach flexibler Bronchoskopie mit bronchoalveolärer Lavage (BAL). Patienten: Wir untersuchten 41 Patienten (Alter 4 Monate bis 15 Jahre), die sich einer BAL und einem 24-stündigen Temperaturmonitoring unterzogen. Bei jedem Patienten wurden zwei Blutkulturen an zwei unterschiedlichen Abnahmestellen und Rachenabstriche abgenommen, sowie die Gesamtzellzahl, Differenzialzytologie und mikrobielle Kulturen aus der BAL bestimmt. Ergebnisse: Postbronchoskopische Temperaturerhöhungen (7 von 41 Patienten) fanden sich signifikant häufiger bei Patienten mit Keimnachweis in der BALF (p = 0,04). Eine Bakterämie (mit identischem Keim in der BALF) wurde bei einem Patienten nachgewiesen. Die Gesamtzellzahl (p = 0,03) und die Neutrophilenzahl in der BALF (p = 0,001) waren signifikant erhöht bei Kindern mit positiven Blutkulturen. Schlussfolgerungen: Fieber ist eine häufige Komplikation nach BAL bei Kindern, die jedoch selten mit dem Nachweis einer Bakteriämie einhergeht. Als Risikofaktoren wurden positive Blutkulturen und hohe Neutrophilenzahlen in der BALF identifiziert.
Key words
fibreoptic bronchoscopy - BAL - fever - bacteraemia - children - oropharyngeal culture
Schlüsselwörter
flexible Bronchoskopie - bronchoalveoläre Lavage - Fieber - Bakteriämie
References
- 1 Cantral D E, Tape T G, Reed E C, Spurzem J R, Rennard S I, Thompson A B. Quantitative culture of bronchoalveolar lavage fluid for the diagnosis of bacterial pneumonia. Am J Med. 1993; 95 601-607
- 2 Cobben N AM, Jacobs J A, Dieijen-Visser M P van, Mulder P GH, Wouters E FM, Drent M. Diagnostic value of BAL fluid profile and enzymes in infectious pulmonary disorders. Eur Resp J. 1999; 14 496-502
- 3 de Blic J, Midulla F, Barbato A. et al . Bronchoalveolar lavage in children. Eur Respir J. 2000; 15 217-231
- 4 Godfrey S, Avital A, Maayan C, Rotschild M, Springer C. Yield from flexible bronchoscopy in children. Pediatr Pulmonol. 1997; 23 261-269
- 5 Klech H, Hutter C. Safety and side effects of bronchoalveolar lavage. Eur Resp Rev. 1992; 2 54-57
- 6 Kim C K, Chung C Y, Choi S J, Kim D K, Park Y, Koh Y Y. Bronchoalveolar lavage cellular composition in acute asthma and acute bronchiolitis. J Pediatr. 2000; 137 517-522
- 7 Krawiec M E, Westcott J Y, Chu H W. et al . Persistent wheezing in very young children is associated with lower respiratory inflammation. Am J Resp Crit Care Med. 2001; 163 1338-1343
- 8 Marguet C, Jouen-Boedes F, Dean T P, Warner J O. Bronchoalveolar cell profiles in children with asthma, infantile wheeze, chronic cough, or cystic fibrosis. Am J Respir Crit Care Med. 1999; 159 1533-1540
- 9 Mylotte J M, Tayara A. Blood cultures: Clinical aspects and controversies. Eur J Clin Microbiol Infect Dis. 2000; 19 157-163
- 10 Picard E, Schlesinger Y, Goldberg S, Schwartz S, Kerem E. Fatal Pneumococcal sepsis following flexible bronchoscopy in an immunocompromised infant. Pediatr Pulmonol. 1998; 25 390-392
- 11 Picard E, Schwartz S, Goldberg S, Glick T, Villa Y, Kerem E. A prospective study of fever and bacteremia after flexible fiberoptic bronchoscopy in children. Chest. 2000; 117 573-577
- 12 Pohunek P, Pokorna H, Striz I. Comparison of cell profiles in separately evaluated fractions of bronchoalveolar lavage BAL fluid in children. Thorax. 1996; 51 615-618
- 13 Pugin J, Suter P M. Diagnostic bronchoalveolar lavage in patients with pneumonia produces sepsis-like systemis effects. Intensive Care Med. 1992; 18 6-10
- 14 Ramsey B W, Wentz K R, Smith A L. et al . Predictive value of oropharyngeal cultures for identifying lower airway bacteria in cystic fibrosis patients. Am Rev Respir Dis. 1991; 144 331-337
- 15 Ratjen F, Costabel U, Havers W. Differential cytology of bronchoalveolar lavage fluid in immunosuppressed children with pulmonary infiltrates. Arch Dis Child. 1996; 74 507-511
- 16 Riedler J, Grigg J, Stone C, Tauro G, Robertson C F. Bronchoalveolar lavage cellularity in healthy children. Am J Resp Crit Care Med. 1995; 152 163-168
- 17 Riedler J, Grigg J, Robertson C F. Role of bronchoalveolar lavage in children with lung disease. Eur Respir J. 1995; 8 1725-1730
- 18 Rosenfeld M, Emerson J, Accurso F. et al . Diagnostic accuracy of oropharyngeal cultures in infants and young children with cystic fibrosis. Pediatr Pulmonol. 1999; 28 321-328
- 19 Schellhase D E, Tamez J R, Menendez A A, Morris M G, Fowler G W, Lensing S Y. High fever after flexible bronchoscopy and bronchoalveolar lavage in noncritically ill immunocompetent children. Pediatr Pulmonol. 1999; 28 139-144
- 20 Yigla M, Oren I, Bentur L. et al . Incidence of bacteraemia following fibreoptic bronchoscopy. Eur Respir J. 1999; 14 789-791
Priv. Doz. Dr. Volker Stephan
Klinik für Kinder- und Jugendmedizin · Ruhr-Universität Bochum · St. Josef Hospital
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