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DOI: 10.1055/s-2005-837388
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Ambulantes Hepatitis-B-Management vor und nach Lebertransplantation (LTX)
Prevention on an outpatient basis of hepatitis B recurrence after liver transplantationPublication History
eingereicht: 1.4.2004
akzeptiert: 16.12.2004
Publication Date:
20 January 2005 (online)
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Zusammenfassung
Anamnese und klinischer Befund: Ein 48-jähriger Patient pakistanischer Herkunft wurde mit einem Sklerenikterus, Aszites und Beinödemen überwiesen.
Diagnose: Es handelte sich um eine posthepatitische Leberzirrhose CHILD B auf dem Boden einer einer chronischen Hepatitis B/C-Koinfektion.
Therapie und Verlauf: Es wurde ein Jahr nach Diagnosestellung eine orthotope Lebertransplantation (LTX) durchgeführt. Zur Vermeidung eines Transplantatrezidivs der Hepatitis B wurde der Patient präoperativ mit Lamivudin behandelt, peri- und postoperativ mittlerweile über 5 Jahre mit der Kombination von Lamivudin und Hyperimmunglobulin B prophylaktisch versorgt.
Folgerung: Der Einsatz von Lamivudin und Hyperimmunglobulin B verbessert das Transplantatüberleben bei Patienten, die wegen einer posthepatitischen Leberzirrhose auf dem Boden einer chronischen Hepatitis B transplantiert werden. Kostenreduzierend ist die intramuskuläre Hyperimmunglobulin B-Substitution und die LTX-Vorbereitung und -Nachsorge unter ambulanten Bedingungen.
Summary
History and clinical findings: A 48-year-old patient from Pakistan was referred with scleral icterus, ascites and lower limb edema.
Diagnosis: The patient was suffering from post-hepatitis liver cirrhosis, CHILD stage B, with underlying chronic hepatitis B and C coinfection.
Treatment and course: One year after diagnosis, orthotopic liver transplantation (OLT) was performed. To avoid recurrence of the hepatitis B in the transplant, the patient was given a treatment with lamivudine preoperatively. A prophylaxis with a combination of lamivudine and hepatitis B immunoglobulin peri- and postoperatively has been given for more than 5 years.
Conclusion: The use of lamivudine and hepatitis B immunoglobulin improves transplant survival in patients who have undergone OLT on the basis of post-hepatitis liver cirrhosis secondary to chronic hepatitis B. Costs are reduced by administering the hepatitis B immunoglobulin intramuscularly and by managing the preoperative and aftercare of the patient on an outpatient basis.
Literatur
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