Zusammenfassung
Ziel: Zielstellung der Arbeit ist die Evaluierung der Wertigkeit von Nativ-Sonographie (B-Bild- und farbcodierte Duplexsonographie), Kontrastmittel-Ultraschall (KM-US) und CT bei der Detektion von Leberraumforderungen im Vergleich zum intraoperativen bzw. histologischen Abschlussbefund. Methode: Prospektiv wurden 100 Patienten präoperativ wegen Raumforderungen der Leber sonographisch (1. Nativ-Sonographie, 2. KM-US mit SonoVue®) und mit Spiral-CT untersucht. Patienten mit irresektablen Befunden (n = 44) fanden in der statistischen Auswertung keine Berücksichtigung. Von 56 Patienten mit resektablen Lebertumoren verglichen wir die Aussagen der bildgebenden Verfahren mit dem intraoperativen bzw. histologischen Abschlussbefund. Ergebnisse: Im Nachweis von Raumforderungen erreichten wir im Nativ-Ultraschall eine Sensitivität von 53 %, die nach Gabe von 2,4 ml SonoVue® als Bolus auf 86 % erhöht werden konnte (p = 0,001). Die CT erreichte eine Sensitivität von 76 %. Die Spezifitäten der Verfahren differierten nur unwesentlich (87 bis 89 %). Eine Aussageerweiterung wurde durch die Kontrastmittel-Sonographie bei feinknotigen kleiner ein Zentimeter durchmessenden Metastasen (n = 7), nach adjuvanter Chemotherapie (n = 4), bei oberflächennahen Befunden (n = 6) sowie Rundherden um das Ligamtum teres (n = 6) erreicht. Schlussfolgerung: Die Ultraschalluntersuchung mit SonoVue® führt zu einer signifikant verbesserten Detektion von Raumforderungen in der Leber. Vor allem bei Patienten nach adjuvanter Chemotherapie bzw. vorliegenden feinknotigen Befunden ist der Einsatz von Ultraschall-Kontrastmittel zu empfehlen.
Abstract
Aim: Evaluation of b-mode and colour-duplex imaging, contrast-enhanced ultrasound (CEUS) and CT for the detection of liver lesions in comparison to intraoperative and histological findings. Methods: Before laparotomy, 100 patients with suspected liver lesions were prospectively examined with b-mode and colour-duplex imaging followed by contrast-enhanced ultrasound (SonoVue®) and CT-scan. Patients with nonresectable tumours (n=44) were excluded from the analysis. The diagnostic findings of 56 patients who displayed liver lesions were compared to the intraoperative and histological findings. Results: CEUS enhanced the sensitivity for the number of detected lesions from 53 % (b-mode) to 86 % (CEUS) (p = 0,001), while CT-scan reached 76 %. The specifity of the three methods differed only slightly (87 % to 89 %). Contrast agents lead to an improvement in the results of ultrasound, particularly in cases of nodular metastases smaller than one centimeter (n = 7), after adjuvant chemotherapy (n = 4), near the surface (n = 6) and in lesions situated around the Lig. teres (n = 6). Conclusions: CEUS leads to a significant improvement in the detection of liver lesions. For patients after adjuvant chemotherapy as well as for cases of small nodular metastases a CEUS should be carried out as a routine.
Schlüsselwörter
Ultraschall - Leber-Läsion - Kontrastmittel - SonoVue®
Key words
Ultrasound - liver lesion - contrast agent - SonoVue®
Literatur
-
1
Bleck J S, Gebel M, Boozari B. et al .
Fortschritte in der Ultraschalldiagnostik bei Lebererkrankungen.
Dtsch Med Wochenschr.
2001;
126 (suppl. 1)
S81-86
-
2
Seemann M D, Bonel H, Wintersperger B. et al .
Comparison of a high-end ultrasound system with a spiral CT scanner in screening for liver metastases.
Ultraschall Med.
1998;
19
164-167
-
3
Strobel D, Krodel U, Martus P. et al .
Clinical evaluation of contrast-enhanced color Doppler sonography in the differential diagnosis of liver tumors.
J Clin Ultrasound.
2000;
28
1-13
-
4 Wermke W, Gaßmann B. Tumor diagnostics of the liver with echo enhancers. Springer Verlag 1998
-
5
Beissert M, Delorme S, Mutze S. et al .
Comparison of B-mode and conventional colour/power Doppler ultrasound, contrast-enhanced Doppler ultrasound and spiral CT in the diagnosis of focal lesions of the liver: Results of a multicentre study.
Ultraschall Med.
2002;
23
245-250
-
6
Rickes S, Ocran K, Schulze S. et al .
Evaluation of Doppler sonographic criteria for the differentiation of hepatocellular carcinomas and regenerative nodules in patients with liver cirrhosis.
Ultraschall Med.
2002;
23
83-90
-
7
Seitz K, Mauch M, Vasilakis D. et al .
Giant haemangioma of the liver - clinical andiagnostic problems - a case report.
Ultraschall Med.
2003;
24
413-417
-
8
Seitz K.
Ante portas: Contrast agents in routine ultrasound examination.
Ultraschall Med.
2002;
23
81-82
-
9
Becker D.
Contrast enhanced ultrasound in the liver using low mechanical index - what is the difference?.
Ultraschall Med.
2002;
23
397-402
-
10
Albrecht T.
Kontrastmittelgestützter Ultraschall der Leber-Herausforderung und Chance für die deutsche Radiologie.
Fortschr Röntgenstr.
2003;
175
889-891
-
11
Gebel M, Caselitz M, Bowen-Davies P E. et al .
A multicenter, prospective, open label, randomized, controlled phase IIIb study of SH U 508 a (Levovist) Doppler signal enhancement in the portal vascular system.
Ultraschall Med.
1998;
19
148-156
-
12
Wilson S R, Burns P N, Muradali D. et al .
Harmonic hepatic US with microbubbles contrast agent: initial experience showing improved characterization of hemangioma, hepatocelluar carcinoma and metastases.
Radiology.
2000;
215
153-161
-
13
Kim T K, Choi B I, Han J K. et al .
Hepatic tumors: contrast agent-enhancement patterns with pulse-inversion harmonic US.
Radiology.
2000;
216
411-417
-
14
Strobel D, Hoefer A, Martus P. et al .
Dynamic contrast-enhanced power Doppler sonography improves the differential diagnosis of liver lesions.
Int J Colorectal Dis.
2001;
16
247-256
-
15
Basilico R, Blomley M J, Harvey C J. et al .
Which contiuous US scanning mode is optimal for the Detection of vascularity in liver lesions when enhanced with the second Geneation contrast agent.
Eur J Radiol.
2002;
41
184-191
-
16
Leen E.
The role of contrast-enhanced ultrasound in the characterisation of fokal liver lesions.
Eur Radiol.
2001;
11 (suppl. 3)
E27-34
-
17
Albrecht T, Blomley M J, Burns P N. et al .
Improved detection of hepatic metastases with pulse-inversio US during the liver-specific phase of SHU 508A: mulitcenter study.
Radiology.
2003;
227
361-370
-
18
Solbiati L, Tonolini M, Cova L. et al .
The role of contrast-enhanced ultrasound in the detection of focal liver lesions.
Eur Radiol.
2001;
11 (suppl. 3)
E15-26
-
19
Hölscher A H, Jakimowicz J J, Makuuchi M. et al .
Value of intraoperative sonography.
Langenbecks Arch Chir.
1990;
375
251-256
-
20
Bunk A, Stolben E, Konopke R. et al .
Farbdopplersonographie in der Leberchirurgie.
Ultraschall in Med.
1998;
19
202-212
-
21
Gross M, Zoller W G.
Ultraschallkriterien versus Histologie.
Bildgebung.
1995;
62 (suppl)
25-30
-
22
Bernatik T, Becker D, Neureiter D. et al .
Detection of liver metastases - comparison of contrast-enhanced ultrasound using first versus second generation contrast agents.
Ultraschall Med.
2003;
24
175-179
-
23
Lencioni R, Cioni D, Crocetti L. et al .
Ultrasound imaging of focal liver lesions with a second-generation contrast Agent.
Acad Radiol.
2002;
9 (suppl 2)
371-374
-
24
Harvey C J, Blomley M J, Eckersley R J. et al .
Pulse-inversion mode imaging of liver specific microbubbles: improved detection of subcentimetre metastases.
Lancet.
2000;
355
807-808
-
25
Dalla P alma L, Bertolotto M, Quaia E. et al .
Detection of liver metastases with pulse inversion harmonic imaging: preliminary results.
Eur Radiol.
1999;
9 (suppl 3)
382-387
-
26
Schuessler G, Ignee A, Hirche T. et al .
Improved detection and characterisation of liver tumors with echo-enhanced ultrasound.
Z Gastroenterol.
2003;
41
1167-1176
-
27
Kockerling F, Schug-Pass C, Weskott H P. et al .
Malignant hepatobiliary tumors. Surgical requirement concerning preoperative diagnosis.
Zentralbl Chir.
2000;
125
616-623
-
28
Vogl T J, Schwarz W, Blume S. et al .
Preoperative Evaluation of malignant liver tumors: comparison of unenhanced and SPIO (Revovist)- enhanced MR imaging with biphasic CTAP and intraoperative US.
Eur J Radiol.
2003;
13
262-272
-
29
Kamel I R, Choti M A, Horton K M. et al .
Surgically staged focal liver lesions: accuracy and reproducibilly of dual-phase helical CT for detection and characterization.
Radiology.
2003;
227
752-757
-
30
Bobek-Billewicz B, Szurowska E, Zapasnik A. et al .
Localisation of focal liver lesions to specific hepatic segments - comparison of multiphase spiral CT and MR imaging.
Folia Morphol.
2002;
61
291-297
-
31
Kim T, Murakami T, Nakamura H.
Abdominal applications of multislice CT.
Nippon Igaku Hoshasen Gakkai Zasshi.
2003;
63
369-377
Dr. med. R. Konopke
Klinik und Poliklinik für Viszeral-, Thorax- und Gefäßchirurgie; Universitätsklinikum Carl Gustav Carus an der Technischen Universität Dresden
Fetscherstr. 74
01307 Dresden
Phone: 03 51/4 58 48 80
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Email: ralf.konopke@uniklinikum-dresden.de