Korrelation zwischen MRT und Histopathologie des Knochenmarks bei Patienten mit Multiplem Myelom
Correlation of MRI and Histopathology of Bone Marrow in Patients with Multiple MyelomaK. Wasser1, 2
, T. Moehler3
, S. Nosas-Garcia1
, C. Rehm1
, R. Bartl4
, H. Goldschmidt3
, C. Düber2
, H. U. Kauczor1
, S. Delorme1
1Radiologie, Deutsches Krebsforschungszentrum, Im Neuenheimerfeld 280, 69120 Heidelberg
Ziel: Direkter Vergleich zwischen MRT-Befund und histologischer Plasmazellinfiltration des Knochenmarks bei Patienten mit Multiplem Myelom (MM). Material und Methoden: 24 Patienten mit verschiedenen Stadien eines MM erhielten eine MRT (1,5-Tesla) des Beckens vor und nach Beckenkammstanze. Verwendet wurden in axialer Schichtung eine native T1w-SE und STIR sowie eine T1wSE-fatsat nach Kontrastmittelgabe (Gd-DTPA). Unmittelbar nach der Stanze wurde die T1w-SE zur Lokalisation des Stanzkanals wiederholt. In der identischen Region wurde in der MRT vor der Beckenstanze der Befall des Knochenmarks unter Gebrauch einer Drei-Punkte-Skala untersucht (0: negativ, 1: suspekt, 2: sicher). Ergebnisse: Zwei Patienten wurden ausgeschlossen wegen unklarer Lokalisation des Stanzkanals. Von 7 Patienten ohne histologische Plasmazellinfiltration war der MRT-Befund in einem Fall falsch positiv (suspekt). Bei 15 Patienten mit histologischer Infiltration wurde MR-tomographisch ein positiver Befund in 10 Fällen erhoben (4 suspekt, 6 sicher). Dabei war in 9 Fällen die T1w-SE positiv, in 8 Fällen die STIR und in 7 Fällen die kontrastunterstützte T1wSE-fatsat. Bei 10 der 15 Patienten wurde die Infiltration histologisch als schwach (5 - 20 % des Knochenmarks) eingestuft. Hier konnte nur in fünf Fällen ein positiver Befund erhoben werden (3 suspekt, 2 sicher). Bei fünf Patienten mit starker Infiltration (> 20 % des Knochenmarks) war die MRT in allen Fällen positiv (1 suspekt, 4 sicher). Schlussfolgerungen: Nur fortgeschrittene Knochenmarksinfiltrationen beim MM lassen sich anhand der MRT zuverlässig nachweisen. Insgesamt erwies sich keine der eingesetzten Sequenzen als eindeutig über- oder unterlegen.
Abstract
Purpose: To compare MRI findings and histological plasmacellular infiltration of the bone marrow in patients with multiple myeloma (MM). Material and Methods: Twenty-four patients with different stages of MM underwent 1.5T MRI of the pelvic bone before iliac crest punch biopsy. Precontrast T1wSE and STIR and postcontrast (Gd-DTPA) T1wSE-fatsat were acquired using axial slices. Immediately after the biopsy, T1wSE was repeated to locate the biopsy canal. The corresponding region in the examination before punch biopsy was assessed for bone marrow involvement using a three-point score (0: negative, 1: suspect, 2: definite). Results: Two patients were not included because the location of the biopsy canal was unclear. Of 7 patients without histological plasmacellular infiltration, MRI was false positive in one case (suspect). Of 15 patients with histological infiltration, MRI was positive in 10 cases (4 suspect, 6 definite). The T1wSE was positive in 9 cases, STIR in 8 cases, and postcontrast T1wSE-fatsat in 7 cases. In 10 of the 15 patients, the infiltration was histologically graded as low (5 - 20 % of bone marrow). In this group, MRI was only positive in 5 cases (3 suspect, 2 definite). Of five patients with the infiltration histologically graded as high (> 20 % of bone marrow), MRI was positive in all cases (1 suspect, 4 definite). Conclusion: Only advanced bone marrow infiltration in MM can be reliably detected by MRI. None of the used sequences proved to be significantly superior or inferior.
Key words
Multiple myeloma - bone marrow - MRI
Literatur
1
Bartl R, Frisch B, Fateh-Moghadam A. et al .
Histologic classification and staging of multiple myeloma.
Am J Clin Pathol.
1987;
87
342-355
4
Baur A, Stäbler A, Steinborn M. et al .
Magnetresonanztomographie beim Plasmozytom: Wertigkeit verschiedener Sequenzen bei diffuser und fokaler Infiltrationsform.
Fortschr Röntgenstr.
1998;
168
323-329
5
Stäbler A, Baur A, Bartl R. et al .
Contrast enhancement and quantitative signal analysis in MR imaging of multiple myeloma: assessment of focal and diffuse growth patterns in marrow correlated with biopsies and survival rates.
AJR Am J Roentgenol.
1996;
167
1029-1036
6
Fruehwald F X, Tscholakoff D, Schwaighofer B. et al .
Magnetic resonance imaging of the lower vertebral column in patients with multiple myeloma.
Invest Radiol.
1988;
23
193-199
7
Tertti R, Alanen A, Remes K.
The value of magnetic resonance imaging in screening myeloma lesions of the lumbar spine.
Br J Haematol.
1995;
91
658-660
8
Mirzaei S, Filipits M, Keck A. et al .
Comparison of Technetium-99 m-MIBI imaging with MRI for detection of spine involvement in patients with multiple myeloma.
BMC Nucl Med.
2003;
3
2
9
Baur A, Stäbler A, Nagel D. et al .
Magnetic resonance imaging as a supplement for the clinical staging system of Durie and Salmon?.
Cancer.
2002;
95
1334-1345
10
Nosas-Garcia S, Moehler T, Wasser K. et al .
Dynamic contrast-enhanced MRI for assessing the disease activity of multiple myeloma: a comparative study with histology and biochemical markers.
J Magn Reson Imaging.
(in press)
11
Durie B GM, Salmon S E.
A clinical staging system for multiple myeloma.
(Correlation of measured myeloma cell mass with presenting clinical features, response to treatment and survival) Cancer.
1975;
36
842-854
12
Islam A, Frisch B.
Plastic embedding in routine histology. I: Preparation of semi-thin sections of undecalcified marrow cores.
Histopathology.
1985;
9
1263-1274
15
Baur A, Bartl R, Pellengahr C. et al .
Neovascularization of bone marrow in patients with diffuse multiple myeloma: a correlative study of magnetic resonance imaging and histopathologic findings.
Cancer.
2004;
101
2599-2604
16
Moulopoulos L A, Varma D G, Dimopoulos M A. et al .
Multiple myeloma: spinal MR imaging in patients with untreated newly diagnosed disease.
Radiology.
1992;
185
833-840
18
Lecouvet F E, Vande Berg B C, Michaux L. et al .
Stage III multiple myeloma: clinical and prognostic value of spinal bone marrow MR imaging.
Radiology.
1998;
209
653-60
19
Wasser K, Moehler T, Neben K. et al .
Dynamische MRT des Knochenmarks zum Monitoring des Multiplen Myeloms unter Thalidomid-Monotherapie oder Kombination mit CED-Chemotherapie.
Fortschr Röntgenstr.
2004;
176
1285-1295
24
Baur A, Stabler A, Bartl R. et al .
MRI gadolinium enhancement of bone marrow: age-related changes in normals and in diffuse neoplastic infiltration.
Skeletal Radiol.
1997;
26
414-418
25
Kauczor H U, Dietl B, Kreitner K F. et al .
Knochenmarkveränderungen nach Strahlentherapie. Ergebnisse der MR-Tomographie.
Radiologe.
1992;
32
516-522