Aktuelle Traumatol 2005; 35(3): 121-125
DOI: 10.1055/s-2005-865728
Schwerpunktthema

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Möglichkeiten und Grenzen mit dem LISS (distaler Femur)[1]

Possibilities and Limitation of the LISS in Distal Femoral FracturesD. Höntzsch1
  • 1BG-Unfallklinik Tübingen (Ärztlicher Direktor: Prof. Dr. K. Weise)
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 July 2005 (online)

Zusammenfassung

Das Less Invasive Stabilisation System (LISS) der AO ist geschaffen worden, um mehrere neue Merkmale einer Osteosynthese in einem System zu vereinen. „Less Invasive …“ beinhaltet die Möglichkeit, das LISS minimalinvasiv implantieren zu können. Das System integriert gleichzeitig die winkelstabile Verschraubung des Platten- bzw. Fixateursystems. Eine jetzt mehrjährige breite nationale und internationale erfolgreiche Anwendung erlaubt es, die Möglichkeiten und Grenzen des LISS aufzuzeigen. Das Indikationsspektrum des LISS umfasst alle Kondylenfrakturen, suprakondylären und distalen Femurfrakturen in allen Schweregraden. Es wird damit ein sehr breites Indikationsspektrum abgedeckt. Nach einer anfänglichen Lernkurve hat sich das System jetzt weltweit als sehr tolerant, anwenderfreundlich und für die Heilung erfolgreich erwiesen. Wenn die Grenzen eingehalten und intraoperative handwerkliche Tipps und Tricks beachtet werden, handelt es sich um ein sehr erfolgreiches System.

Abstract

The Less Invasive Stabilisation System (LISS) has been created by the AO in order to combine several new features of osteosynthesis in just one system. “Less Invasive …” incorporates the possibility of implanting the LISS in a minimally invasive procedure. Fixed-angle screw fixation of the plate or internal fixator is also integrated into this system. Widespread national and international application over many years has permitted the identification of the possibilities and limitations of the LISS. The spectrum of indications for the LISS includes all condylar fractures and supracondylar and distal femur fractures of all severities. Thus, a very broad range of indications can be addressed. Allowing for an initial learning curve, proof has been obtained worldwide that the system is very easy to handle, user-friendly, and facilitates successful healing. As long as the limitations are respected and the tips and tricks for intraoperative handling are applied, then the LISS can be regarded as a very successful system.

1 Herrn Professor Dr. med. Kuno Weise zum 60. Geburtstag

Literatur

  • 1 Claes L. Das Prinzip der Winkelstabilität in der Osteosynthese.  Op J. 2002;  20 4-7
  • 2 Dettori J R, Norell D C. Treatment of the distal femur fractures in the elderly. AO Rec Lit Gen Orto Trauma, number 3, issue 2. Stuttgart, Davos; Thieme, Ao Publ 2002
  • 3 Frigg R. The development of the distal femur Less Invasive Stabilization System (LISS).  Injury. 2001;  32 (Suppl 3) 24-31
  • 4 Krettek C, Schandelmaier P, Miclau T, Bertram R, Holmes W, Tscherne H. Transarticular joint reconstruction and indirect plate osteosynthesis for complex distal supracondylar femoral fractures.  Injury. 1997;  28 (Suppl 1) A31-A41
  • 5 Rüedi T, Murphey (eds) W. AO Principles of Fracture Management. Stuttgart; Thieme 2000
  • 6 Schütz M, Müller M, Krettek C, Höntzsch D. et al . Minimally invasive fracture stabilization of distal femoral fractures with the LISS - A prospective multicenter study.  Injury. 2001;  32 (Suppl 3) 48-54

1 Herrn Professor Dr. med. Kuno Weise zum 60. Geburtstag

Prof. Dr. med. Dankward Hoentzsch

Abt. für medizin-technische Entwicklung
BG-Unfallklinik

Schnarrenbergstraße 95

72076 Tübingen

Phone: 07071/606-1008

Fax: 07071/606-1783

Email: dhoentzsch@bgu-tuebingen.de