Laryngorhinootologie 2006; 85(1): 46-49
DOI: 10.1055/s-2005-870107
Der interessante Fall
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Adenom des Mittelohres

Middle-ear AdenomaR.  Naim1 , H.  Sadick1 , A.  Sauter1 , K.  Hörmann1
  • 1Universitäts-Hals-Nasen-Ohren-Klinik, Mannheim (Direktor: Prof. Dr. med. Karl Hörmann)
Further Information

Publication History

Eingegangen: 8. Oktober 2004

Angenommen: 31. Januar 2005

Publication Date:
13 June 2005 (online)

Preview

Zusammenfassung

Neoplasien des Mittelohres sind sehr selten und können vom Epithelgewebe oder von Drüsenbestandteilen der Mittelohrschleimhaut ausgehen. Hierbei stellen Adenome gutartige epitheliale Geschwülste dar, die vom Drüsenepithel oder von der Schleimhaut ausgehen. Hyams und Michaels zeigten 1976 als erste Fälle von Mitteladenomen, die sie damals „adenomatöse Tumoren” nannten. Adenome sind in der Regel durch expansives Wachstum gekennzeichnet. Sie weisen eine fibröse Kapsel auf und werden aufgrund dessen bei chirurgischer Intervention „herausgeschält”. Sie sind benigne Tumoren und metastasieren nie. Wir berichten von einer 47-jährigen Patientin, die sich mit seit einem Jahr bestehenden rezidivierenden rechtseitigen dumpfen Otalgien mit der Diagnose eines Mittelohradenoms vorstellte.

Abstract

In our case we present a 47-year old female patient, who had a history of one year of right-sided recurrent ear pain without any signs of ear-infections. A computer tomography (CT) imaging was carried out. At the mid-modiolar level, the axial CT-scan showed a small contrast-enhancing density in the middle ear space. She refused further investigation until the ear-pain increased and slight hearing loss was present. Again, six months later a CT-scan was performed, and the hyperdense tissue formation engaged the entire middle ear cleft of the right temporal bone. Typical of MEA, no osteolytic signs were present; the skull-base was intact, the air-cell system of the temporal bone showed no osteolysis or deficiency. In the case presented here, we show a MEA which has filled the middle ear with fluid retention in the mastoid with absent destruction of any structure clinically resulting in ear pain and slight conductive hearing loss. These lesions are contrast-enhancing on CT and on magnetic resonance imaging (MRI) have brain-like signal intensity T2-weighted images. In this case, the lesion was exenterated.

Literatur

Dr. med. Ramin Naim

Univ.-HNO-Klinik, Klinikum

Theodor-Kutzer-Ufer 1 - 3 · 68135 Mannheim · Germany

Phone: +49 621-383-1600

Fax: +49 621-383-1972

Email: ramin.naim@hno.ma.uni-heidelberg.de