Zusammenfassung
Die Psoriasis vulgaris ist eine der häufigsten dermatologischen Erkrankungen in der täglichen Praxis. Neben der Haut sind bei 5-10 % der Patienten auch die Gelenke im Sinne einer Psoriasis arthropatica befallen. Häufig sind Psoriasispatienten durch die auffallenden, manchmal doch sehr ausgeprägten Effloreszenzen psychisch stark beeinträchtigt. In den letzten Jahren sind durch ein besseres Verständnis von Ätiologie und Pathogenese der Erkrankung wichtige Fortschritte in der Therapie gelungen. So genannte Biologicals haben Einzug in die Behandlung der mittelschweren bis schweren Psoriasis gehalten und sind für viele Betroffene ein Meilenstein für ihre Lebensqualität. Dennoch sollten die bisher gut eingeführten und häufig ausreichenden Therapiemöglichkeiten nicht in Vergessenheit geraten, da bei diesen Verfahren viel Erfahrung bezüglich Wirksamkeit und Sicherheit vorliegt. Weiterhin sind bei der alltäglichen Therapie auch die Kosten für den behandelnden Arzt ein wichtiges Auswahlkriterium. Ein Überblick über den aktuellen Stand der Diagnostik und Therapie der Schuppenflechte wird in diesem Artikel gegeben.
Abstract
Psoriasis is a common inflammatory skin disease in general practice. Mild or moderate plaque psoriasis is the most important form. About 5-10 % of patients with psoriasis has psoriasis arthritis, a destructive joint disease. Often psoriasis has a negative effect on quality of life. Improved understanding of pathogenesis of psoriasis led to new systemic interventions of severe psoriasis. The biologicals can help to control skin lesions of psoriasis and are a milestone improving patients quality of life. Despite of this the old-fashioned therapy regimens are still important, because there is a broad experience with efficacy and safety of these interventions.
Schlüsselwörter
Psoriasis vulgaris - Psoriasis arthropathica - Biologicals
Key words
Plaque psoriasis - psoriasis arthritis - biologicals
Literatur
-
1
Greaves M, Weinstein G.
Treatment of psoriasis.
N Engl J Med.
1995;
332
581-588
-
2
Altmüller J, Palmer L J, Fischer G. et al .
Genomewide scans of complex human diseases: true linkage is hard to find.
American Journal of Human Genetics.
2001;
69
936-950
-
3
Davidson A, Diamond B.
Autoimmune diseases.
N Engl J Med.
2001;
345
340-350
-
4
Schön M, Boehnke W.
Psoriasis.
N Engl J Med.
2005;
352
1899-1912
-
5 Traupe H, Robra B. Gesundheitsbericht des Bundes. Schuppenflechte 2002; Heft 11
-
6
Naldi L, Bronzoni M, d'Oro L C. et al .
Family history, smoking habits, alcohol consumption and the risk of Psoriasis.
Brit J Dermatol.
1992;
127
212-217
-
7
Naldi L, Parazzini F, Peli L. et al .
Dietary factors and the risk of psoriasis.
Brit J Dermatol.
1996;
134
101-106
-
8
Bernstein J, Parish L C, Rapaport M. et al .
Effects of topically applied capsicain on moderate and severe psoriasis vulgaris.
J Am Acad Dermatol.
1986;
15
504-507
-
9
Mason J, Mason A R, Cork M J.
Topical preparations for the treatment of psoriasis.
Brit J Dermatol.
2002;
146
351-364
-
10
Svensson A.
A comparative study of mometason furoateointment and betamethasone valerate ointment in patients with psoriasis vulgaris.
Curr Ther Res Clin Exp.
1992;
52
390-396
-
11 Topische Dermatotherapie mit Glukokortikoiden - Therapeutischer Index Leitlinie der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft. 2003; www.awmf-online.de
-
12 DAC. 2000; 170
-
13
Lebwohl M.
Anthralin.
Dermatol Ther.
1999;
11
8-13
-
14
Freeman A, Linowski G J, Brady C. et al .
Tacrolimus ointment for the treatment of psoriasis.
J Am Acad Dermatol.
2003;
48
564-568
-
15
Kragballe K, Noerrelund K L, Lui H. et al .
Efficacy of once-daily treatment regimens with calcipotriol/betamethason dipropionate ointment and calcipotriol ointment in psoriasis vulgaris.
Brit J Dermatol.
2004;
150
1167-1173
-
16
Weinstein G D, Koo J Y, Krueger G G. et al .
Tazarotene cream in the treatment of psoriasis.
J Am Acad Dermatol.
2003;
48
760-767
-
17
Lebwohl M.
Psoriasis.
Lancet.
2003;
361
1197-1204
-
18
Larko O.
Treatment of psoriasis with a new UVB-lamp.
Acta Dermatol Venerol.
1989;
69
357-359
-
19
Gordon P M, Diffey B L, Matthews J N. et al .
A randomised comparison of narrow-band TL-01 phototherapy and PUVA photochemotherapy for psoriasis.
J Am Acad Dermatol.
1999;
41
728-732
-
20
Weinstein G, Frost P.
Methotrexate for psoriasis. A new therapeutic schedule.
Arch Dermatol.
1971;
103
33-38
-
21
Heyendael V.
Methotrexat versus Cyclosporine in moderate-to-severe chronic plaque-psoriasis.
N Engl J Med.
2003;
349
658-665
-
22
Altmeyer P J, Matthes U, Pawlak F. et al .
Antipsoriatic effect of fumaric acid derivates.
J Am Acad Dermatol.
1994;
30
977-981
-
23
Granstein R.
New treatments for psoriasis.
N Engl J Med.
2001;
345
284-287
-
24
Lebwohl M, Tyring S K, Hamilton T K. et al .
A novel targeted T-cell modulator, Efalizumab, for plaque psoriasis.
N Engl J Med.
2003;
349
2004-2013
-
25
Leonardi C L, Powers J L, Matheson R T. et al .
Etanercept as monotherapy in patients with psoriasis.
N Engl J Med.
2003;
349
2014-2022
-
26
Tyring S, Gottlieb A, Papp K. et al .
Etanercept and clinical outcomes, fatigue, and depression in psoriasis.
Lancet.
2006;
367
29-35
-
27
Chaudhari U, Romano P, Mulcahy L D. et al .
Efficacy and safety of inflixmab monotherapy for plaque-type psoriasis: a randomised trial.
Lancet.
2001;
357
1842-1847
-
28
Reich K, Nestle F O, Papp K. et al .
Infliximab induction and maintenance therapy for moderate-to-severe psoriasis: a phase III, multicentre, double-blind trial.
Lancet.
2005;
366
1367-1374
-
29
Rapp S R, Feldmann S R, Exum M L. et al .
Psoriasis causes as much disability as other major medical diseases.
J Am Acad Dermatol.
1999;
41
401-407
Dr. med. Peter Engeser
Hohenzollernstraße 36
75177 Pforzheim
Email: engeser@s-direktnet.de