Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2006-926561
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Vitreous Haemorrhage in Children
Glaskörperblutung bei KindernPublication History
received: 4.10.2005
accepted: 26.11.2005
Publication Date:
16 May 2006 (online)

Zusammenfassung
Hintergrund: Glaskörperblutungen in früher Kindheit sind selten und kaum symptomatisch. Anamnese und Befund: 3 Kinder (2 Monate, 2 und 6 Jahre alt) ohne Trauma-Anamnese wurden vorgestellt mit Schielen oder Pupillenveränderungen. Es fand sich jeweils eine dichte Glaskörperblutung. Therapie und Verlauf: Bei 2 Kindern resorbierte sich die Blutung spontan unerwartet rasch innerhalb von wenigen Wochen. Bei einem Kind wurde eine Vitrektomie durchgeführt. Alle drei Kinder erreichten einen guten Visus. Eine sorgfältige Untersuchung ergab Iris recessus, Pigmentepithel-/Netzhaut-Narben bzw. Orbitabodenfraktur als Hinweis auf eine traumatische Genese in allen drei Fällen. Schlussfolgerung: Trauma scheint bei kleinen Kindern eine häufige Ursache einer Glaskörperblutung zu sein. Auch wenn die Entwicklung einer Amblyopie ein wesentliches Problem darstellt, kann gelegentlich abgewartet werden, da sich bei kleinen Kindern auch eine dichte Glaskörperblutung innerhalb kurzer Zeit resorbieren kann.
Abstract
Background: Vitreous haemorrhage in early childhood is rare and may cause few symptoms. History and Signs: Three children (aged 1, 2 and 6 years) with no history of trauma, presented with squint or unreactive pupil. Unilateral dense vitreous haemorrhage was found in all three children. Therapy and Outcome: Rapid clearing of the vitreous opacities within a few weeks made surgical intervention unnecessary in two children. A 6-year-old boy underwent a vitrectomy. Thorough investigations revealed angle recession, retinal pigment epithelium (RPE) scars and an orbital floor bone fracture, respectively, suggesting ocular trauma as the cause for the haemorrhage in all three cases. With early amblyopia treatment, the visual outcome was good. Conclusion: Trauma appears to be a likely cause for vitreous haemorrhage in small children. Even if there is a risk for the development of amblyopia, observation may be a reasonable approach in some cases, since even dense vitreous haemorrhage may resorb rapidly in young children.
Schlüsselwörter
Glaskörperblutung - Kinder - Vitrektomie - Trauma - Amblyopie
Key words
Vitreous haemorrhage - children - vitrectomy - amblyopia - trauma
References
- 1 Capone Jr A. Lens-sparing vitreous surgery for infantile amblyogenic vitreous haemorrhage. Retina. 2003; 23 792-795
- 2 Hutcheson K A, Nguyen A T, Preslan M W. et al . Vitreous haemorrhage in patients with high-risk retinopathy of prematurity. Am J Ohthalmol. 2003; 136 258-263
- 3 Pierre-Kahn V, Roche O, Dureau P. et al . Ophthalmologic findings in suspected child abuse victims with subdural hematomas. Ophthalmology. 2003; 110 1718-1723
- 4 Simon J, Sood S, Yoon M K. et al . Vitrectomy for dense vitreous hemorrhage in infancy. J Pediatr Ophthalmol Strabismus. 2005; 42 18-22
- 5 Towner D, Castro M, Eby-Wilkins E. et al . Effect of mode of delivery in nulliparous women on neonatal intracranial injury. N Engl J Med. 1999; 341 1709-1714
Gabriela Wirth Barben
Department of Ophthalmology, University Hospital
Frauenklinikstrasse 24
8091 Zurich
Switzerland
Phone: ++ 41/44/2 55 11 11
Fax: ++ 41/44/2 55 24 48
Email: gabriela.wirth@usz.ch