Zusammenfassung
Ziel: Untersuchung des Einflusses der sublingualen Nitroglyceringabe (1,2 mg, Nitrat, Nitrolingual N Spray) auf die Koronararteriendurchmesser in der Koronarangiographie mittels Mehrschicht-Computertomographie (MSCT). Material und Methode: Aus der Gruppe der 950 Patienten, die zwischen Juli 2003 und November 2005 eine MSCT-Koronarangiographie (0,5 mm Schichtdicke, Aquilion, Toshiba) erhielten, wurden 10 Patienten retrospektiv identifiziert, bei denen eine Untersuchung mit und eine weitere ohne sublinguales Nitrat durchgeführt wurde. Zum Vergleich wurden 10 weitere Patienten, die zweimal eine MSCT-Koronarangiographie nach Nitrat erhielten, randomisiert ausgewählt (Kontrollgruppe). Die resultierenden 40 Untersuchungen wurden als geblindete Datensätze in randomisierter Reihenfolge einem Auswerter vorgelegt, der die proximalen Durchmesser des linken Hauptstamms (LH), des Ramus interventricularis anterior (RIVA), des Ramus circumflexus (RCX) und der rechten Koronararterie (RKA) ausmaß. Ergebnisse: Die proximalen Durchmesser aller 4 Koronararterien waren signifikant größer nach Gabe von Nitrat im Vergleich zu den MSCT-Koronarangiographien bei denselben 10 Patienten ohne Nitratgabe (p < 0,001). Die durchschnittlichen Durchmesser ohne und mit Nitrat für den LH, den RIVA, den RCX und die RKA betrugen 4,3 ± 1,1 vs. 4,8 ± 0,9 mm (12 % Anstieg, p < 0,005), 3,0 ± 0,6 vs. 3,5 ± 0,5 mm (17 % Anstieg, p < 0,001), 2,7 ± 0,6 vs. 3,2 ± 0,7 mm (19 % Anstieg, p < 0,005), beziehungsweise 2,9 ± 0,9 vs. 3,5 ± 0,7 mm (21 % Anstieg, p < 0,005). In der Kontrollgruppe (zweimalige Nitratgabe) waren keine signifikanten Unterschiede in den proximalen Koronararteriendurchmessern aller 4 Koronararterien nachweisbar. Schlussfolgerung: Nach sublingualer Nitratgabe werden signifikant größere proximale Koronararteriendurchmesser in der MSCT-Koronarangiographie erzielt, sodass eine Nitratgabe für klinische Untersuchungen empfohlen werden kann.
Abstract
Purpose: To investigate the influence of sublingual glycerol trinitrate (1.2 mg, Nitrate [nitroglycerine], Nitrolingual N Spray) on the coronary artery diameter on multislice computed tomography (MSCT) coronary angiography. Materials and Methods: Out of our database of patients who underwent MSCT (slice thickness of 0.5 mm, Aquilion, Toshiba) coronary angiography between July 2003 and November 2005 (950 patients) we retrospectively identified patients with follow-up examinations who received Nitrate for one examination while another examination was performed without Nitrate (10 patients). Another 10 patients who underwent two MSCT examinations with sublingual Nitrate administration were randomly selected from this database to serve as control group. For the resulting 40 MSCT examinations, blinded MSCT datasets were prepared, which were randomly evaluated by a reader blinded to the patient information and whether or not Nitrate had been given. The proximal coronary artery diameters were measured for the left main coronary artery (LMA), the left anterior descending coronary artery (LAD), the left circumflex coronary artery (LCX), and the right coronary artery (RCA) in all 40 datasets, resulting in altogether 160 measurements. Results: The proximal diameters of all four coronary arteries were significantly larger on the MSCT coronary angiograms obtained after sublingual administration of Nitrate compared with the examinations in the same 10 patients without Nitrate (p < 0.001). The average diameters without and with Nitrate for the LMA, LAD, LCX, and RCA were 4.3 ± 1.1 vs. 4.8 ± 0.9 mm (12 % increase, p < 0.005), 3.0 ± 0.6 vs. 3.5 ± 0.5 mm (17 % increase, p < 0.001), 2.7 ± 0.6 vs. 3.2 ± 0.7 mm (19 % increase, p < 0.005), and 2.9 ± 0.9 vs. 3.5 ± 0.7 mm (21 % increase, p < 0.005), respectively. In the control group of 10 patients who underwent two MSCT coronary angiographies after sublingual Nitrate, no significant difference in the proximal diameter of all four main coronary vessels was observed. Conclusion: Sublingual administration of Nitrate results in significantly larger proximal coronary artery diameters on MSCT coronary angiography and might thus be recommended for routine examinations.
Key words
Coronary angiography - heart - arteries - CT - nitrogylcerine - clinical trial