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DOI: 10.1055/s-2006-927404
© Karl Demeter Verlag im Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Akutes Hämoperitoneum bei einer spontanen Tumorruptur als Erstmanifestation eines hepatozellulären Karzinoms
Acute Haemoperitoneum due to Spontaneous Tumour Rupture as First Manifestation of Hepatocellular CarcinomaPublication History
Manuskript eingetroffen: 21.10.2006
Manuskript akzeptiert: 22.12.2006
Publication Date:
10 July 2007 (online)
Zusammenfassung
HCC-Ruptur mit einem potenziell fatalen Hämoperitoneum stellt eine nicht seltene Komplikation des primären Leberzellkarzinoms dar mit einer Prävalenz zwischen 2,9 - 26 % und muss deshalb bei jedem Patienten mit einem Hämoperitoneum in die differenzialdiagnostischen Überlegungen einbezogen werden. In den meisten Fällen handelt es sich um eine spontane Tumorruptur, obgleich die Pathogenese dieser Komplikation nicht eindeutig geklärt ist. Bezüglich des Managements dieser lebensbedrohlichen Situation erscheint aufgrund der hohen Mortalitätsrate der notfallmäßigen Tumorresektion ein zweizeitiges Vorgehen mit initaler TAE und anschließender Resektion die sicherste und effektivste Strategie zu sein. Die Prognose dieser schweren Komplikation bleibt trotz aller therapeutischen Bemühungen jedoch nach wie vor schlecht. Wir berichten über einen 82-jährigen Patienten mit spontaner Tumorruptur als Erstmanifestation eines Leberzellkarzinoms. Unser Patient stellt insofern eine Besonderheit dar, als sein HCC mit der spontanen Tumorruptur ohne begleitende Leberzirrhose auftrat. Unseren Erkenntnissen nach ist diese kasuistische Fallbeschreibung die erste Publikation über eine spontane HCC-Ruptur ohne präexistente Leberzirrhose.
Abstract
HCC rupture with potentially fatal haemoperitoneum is not an infrequent complication of primary hepaotcellular carcinoma with a prevalence between 2.9 and 26 % and must be considered in the differential diagnosis in all patients with acute haemoperitoneum. Spontaneous tumour rupture is the most common cause, although the pathogenesis of it is not completely understood. Because of the high mortality of an emergency tumour resection, it appears that a two-stage treatment approach with emergency TAE and subsequent elective hepatic resection is the safest and most effective strategy for the management of this life-threatening situation. Despite all therapeutic efforts, the prognosis of this severe complication still remains poor. We report on a 82-year-old patient with spontaneous tumour rupture as the first manifestation of liver cell carcinoma. Our patient represents an exception because his spontaneous HCC rupture occurred without concomitant liver cirrhosis. According to our knowledge this case report is the first publication on spontaneous HCC rupture without pre-existing liver cirrhosis.
Schlüsselwörter
spontane HCC-Ruptur - Leberzirrhose - TAE
Key words
spontaneous HCC rupture - liver cirrhosis - TAE
Literatur
- 1 Takayasu K, Arii S, Ikai I. et al . Prospective cohort study of transarterial chemoembolization for unresectable hepatocellular carcinoma in 8510 patients. Gastroenterology. 2006; 131 461-469
- 2 Lau K Y, Wong T P, Wong W WC. et al . Emergency embolisation of spontaneous ruptured hepatocellular carcinoma: Correlation between survival and child, pugh classification. Australas Radiol. 2003; 47 231-235
- 3 Recordare A, Bonariol L, Caratozzolo E. et al . Management of spontaneous bleeding due to hepatocellular carcinoma. Minerva Chir. 2002; 57 347-356
- 4 Liu B C, Fan S T, Lo C M. et al . Management of spontaneous rupture of hepatocellular carcinoma: Single centre experience. Journal of Clinical Oncology. 2001; 19 (17) 372 5-3732
- 5 Shimada R, Imamura H, Makuuchi M. et al . Staged hepatectomy after emergency transcatheter arterial embolization for ruptured heptocellular carcinoma. Surgery. 1998; 124 526-535
- 6 Fattovich G, Stroffolini T, Zagni I. et al . Hepatocellular carcinoma in cirrhosis: Incidence and Risk Factors. Gastroenterology. 2004; 127 535-550
- 7 Belghiti J, Regimbeau J M, Durand F. Resection of hepatocellular carcinoma: a European experience on 328 cases. Hepatogastroenterology. 2002; 49 (43) 41-46
- 8 Castells L, Moreiras M, Quiroga S. et al . Hemoperitoneum as a first manifestation of hepatocellular carcinoma in western patients with liver cirrhosis. Digestive Diseases and Sciences. 2001; 46 (3) 555-562
- 9 Liver Cancer Study Group of Japan .Fourteenth annual follow-up report of primary liver cancer in japan Shinko,. Kyoto; 2000: 26
- 10 Marini P, Vilgrain V, Belghiti J. Management of spontaneous rupture of liver tumors. Dig Surg. 2002; 19 109-113
- 11 Tanaka A, Takeda R, Mukaihara S. et al . Treatment of ruptured hepatocellular carcinoma. Int J Clin Oncol. 2001; 6 291-295
- 12 Yamagata M, Maeda T, Ikeda Y. et al . Surgical results of spontaneously ruptured hepatocellular carcinoma. Hepatogastroenterology. 1995; 42 461-464
- 13 Yeh C N, Lee W C, Jeng L B. et al . Spontaneous tumour rupture and prognosis in patients with hepatocellular carcinoma. British Journal of Surgery. 2002; 89 1125-1129
- 14 Miyamoto M, Sudo T, Kuyama T. Spontaneous rupture of hepatocellular carcinoma: a review of 172 Japanese cases. Am J Gastroenterol. 1991; 86 67-71
- 15 Sevastianos V A, Deutsch M, Dourakis S P. Grey-Turner’s sign as the first indication of a ruptured hepatocellular carcinoma. Journal of Clincal Oncology. 2004; 146 1156-1157
- 16 Ishida H, Konno K, Hamashima Y. et al . Sonographic and colour Doppler findings of rupture of liver tumours. Abdom Imaging. 1998; 24 587-591
- 17 Okazaki M, Higashihara H, Koganemaru F. et al . Interaperitoneal hemorrhage from hepatocellular carcinoma: Emergency chemoembolization or embolization. Radiology. 1991; 180 647-651
Dr. Ahmed Abdel Samie
Medizinische Klinik II, Klinikum Pforzheim
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