Psychother Psychosom Med Psychol 2007; 57(1): 32-38
DOI: 10.1055/s-2006-951918
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

One drink, one drunk - Ist kontrolliertes Trinken möglich?

Neue Ergebnisse aus Grundlagen- und TherapieforschungOne Drink, one Drunk - Controlled Drinking by Alcoholics?3-Year-Outcome After Intensive Outpatient TreatmentMiriam  Bottlender1 , Rainer  Spanagel2 , Michael  Soyka1
  • 1Psychiatrische Klinik und Poliklinik, Ludwig-Maximilians-Universität München
  • 2Abt. Psychopharmakologie, Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Mannheim
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Publication History

eingereicht 31. Mai 2006

akzeptiert 7. Nov. 2006

Publication Date:
12 January 2007 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund Nach wie vor wird die Möglichkeit des kontrollierten Trinkens für alkoholabhängige Patienten kontrovers diskutiert. Ob alkoholabhängige Patienten in der Lage sind über einen 3-Jahres-Verlauf nach Behandlung „kontrolliert” zu trinken, wird untersucht. Material und Methoden 103 alkoholabhängige Patienten (ICD-10) führten eine ambulante, abstinenzorientierte Entwöhnungstherapie durch und wurden 6, 12, 24 und 36 Monate nach Therapieende nachuntersucht (Ausschöpfquote ca. 90 %). Ergebnisse Die durchgängige Abstinenzquote betrug nach 36 Monaten 43 %. Die Quote der sogenannten „gebesserten” Patienten nach der Definition von Feuerlein und Küfner lag über dem gesamten Katamnesezeitraum bei 12 %, wobei kein einziger Patient durchgängig kontrolliert Alkohol trank. Schlussfolgerung Lediglich bei vier Patienten konnte ein dem kontrollierten Trinken am nächsten kommendes Trinkmuster erkannt werden, über einen Zeitraum von maximal 24 Monaten. Obgleich primäres Therapieziel der untersuchten Therapieeinrichtung die Abstinenz und nicht das Erlernen von kontrolliertem Trinken war, ist festzustellen, dass kontrolliertes Trinken nur als marginales Phänomen bei manifest alkoholabhängigen Patienten auftritt und nicht empfohlen werden kann. Auch aktuelle tierexperimentelle Befunde sprechen dafür, dass die Alkoholabhängigkeit eher ein irreversibles Verhaltensmuster darstellt.

Abstract

Background Up to now, controlled drinking as an alternative to abstinence for alcohol-dependents has been discussed controversially. In the present study we examined in a sample of alcohol-dependent patients whether or not controlled drinking is possible during a three years period following treatment. Methods 103 consecutively recruited alcohol-dependent participants (ICD-10) which took part in an abstinence-orientated outpatient treatment were re-interviewed 6, 12, 24, 36 months following treatment (follow-up ratio ca. 90 %). ResultsAnalyses revealed that 43 % of patients were abstinent during total follow-up period and 12 % of patients were classified as improved at follow-up using the classification proposed by Feuerlein and Küfner. Of these patients, no patient at all was able to practise self-controlled drinking alcohol during the entire follow-up period. Conclusions Only four patients had a drinking pattern similiar to controlled drinking during a maximum period of 24 months. Though the primary aim of the evaluated outpatient clinic was to achieve abstinence and not controlled drinking, controlled drinking in alcohol-dependent patients nevertheless seems to be a rare phenomenon, which cannot be recommended. Moreover, recent animal models for alcoholism indicate alcoholism being an irreversible pattern.

Literatur

  • 1 Reinert R E, Bowen W T. Social drinking following treatment for alcoholism.  Bull Menninger Clin. 1968;  32 280-290
  • 2 National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism. Nr. 16, PH 315,. 1992
  • 3 Dufour M C. What is moderate drinking?.  Alcohol Res Health. 1999;  23 (1) 5-14
  • 4 Caddy G R, Addington H J, Perkins D. Individualized behavior therapy for alcoholics: a third year independent double-blind follow-up.  Behav Res Ther. 1978;  16 (5) 345-362
  • 5 Sobell M B, Sobell L C. Individualized behavior therapy for alcoholics: rationale, procedures, preliminary results, and appendix. Sacramento; California Mental Health Research Monograph 1972 No.13
  • 6 Sobell M B, Sobell L C. Alcoholics treated by individualized behavior therapy: one year treatment outcome.  Behav Res Ther. 1973;  11 599-618
  • 7 Sobell M B, Sobell L C. Second year treatment outcome of alcoholics treated by individualized behavior therapy: results.  Behav Res Ther. 1976;  14 195-215
  • 8 Pendery M L, Maltzman I M, West L J. Controlled drinking by alcoholics? New findings and a reevaluation of a major affirmative study.  Science. 1982;  217 169-175
  • 9 Körkel J, Soyka M. Pro und Contra. Kontroverse zur Therapie bei Alkoholkrankheit. Kontrolliertes Trinken oder Abstinenz.  Der Neurologe und Psychiater. 2004;  7 - 8/04 41-44
  • 10 Körkel J, Langguth W, Schellberg W. Jenseits des Abstinenzdogmatismus: Das „Ambulante Gruppenprogramm zum kontrollierten Trinken” (AkT). In: Wienberg G, Driessen M (Hrsg) Auf dem Weg zur vergessenen Mehrheit. Bonn; Psychiatrie-Verlag 2001: 92-116
  • 11 Körkel J, Schellberg B, Haberacker K. et al . Das „Ambulante Gruppenprogramm zum kontrollierten Trinken (AkT)”.  Suchttherapie. 2002;  3 106-111
  • 12 Schneider W. Anmerkungen zur Replik von Prof. Dr. Joachim Körkel zur Stellungnahme der Selbsthilfe- und Abstinenzverbände zum „Kontrollierten Trinken”.  Sucht. 2001;  47 204-205
  • 13 Stellungnahme der fünf Selbsthilfe- und Abstinenzverbände zum „Ambulanten Gruppenprogramm zum kontrollierten Trinken”.  Sucht. 2000;  46 457-458
  • 14 Heather N, Robertson I. Controlled drinking (revised edition). London; Methuen 1983
  • 15 Körkel J. Kontrolliertes Trinken: Eine Übersicht.  Suchttherapie. 2002;  3 87-96
  • 16 Soyka M. Die Alkoholkrankheit - Diagnostik und Therapie. Weinheim; Chapman und Hall 1995: 285-307
  • 17 Walters G D. Behavioral self-control training for problem drinkers: A meta-analysis of randomized control studies.  Behav Ther. 2000;  31 135-149
  • 18 Saladin M E, Santa Ana E J. Controlled drinking: More than just a controversy.  Current Opinion in Psychiatry. 2004;  17 (3) 175-187
  • 19 Feuerlein W, Küfner H. A prospective multicentre study of in-patient treatment for alcoholics: 18- and 48-month follow-up (Munich Evaluation for Alcoholism Treatment, MEAT).  Eur Arch Psychiatry Neurol Sci. 1989;  239 (3) 144-157
  • 20 Bottlender M, Bottlender R, Scharfenberg C D, Soyka M. Die Bedeutung von Persönlichkeitsstörungen für den Therapieverlauf einer ambulanten Alkoholentwöhnungstherapie.  Psychother Psych Med. 2003;  53 1-6
  • 21 Soyka M, Hasemann S, Scharfenberg C D. et al . Prospektive Untersuchung zur Effizienz der ambulanten Entwöhnungstherapie bei alkoholabhängigen Patienten: Ergebnisse zur Haltequote und Katamnese.  Nervenarzt. 2003;  74 226-234
  • 22 Deutsche Gesellschaft für Suchtforschung und Suchttherapie (Hrsg) .Dokumentationsstandards 2 für die Behandlung von Abhängigen. Freiburg i. B.; Lambertus Verlag 1992
  • 23 McLellan A T, Kushner H, Metzger D. et al . The Fifth Edition of the Addiction Severity Index.  J Subst Abuse Treat. 1992;  9 (3) 199-213 , (Deutsche Version: Gsellhofer B, Küfner H, Vogt M, Weiler D. EuropASI. Hohengehren: Schneider Verlag, 1999)
  • 24 Babor T F, Stephens R S, Marlatt G A. Verbal report methods in clinical research on alcoholism: Response bias and its minimization.  J Stud Alcohol. 1987;  48 410-424
  • 25 Mundle G, Ackermann K, Günthner A. et al . Treatment outcome in alcoholism - A comparison of self-report and the biological markers carbohydrate-deficient Transferrin and γ-Glutamyl Transferase.  Eur Addict Research. 1999;  5 91-96
  • 26 Ouimette P C, Moos R H, Finney J W. Influence of outpatient treatment and 12-step group involvement on one-year substance abuse treatment outcomes.  J Stud Alcohol. 1998;  59 513-522
  • 27 Miller W R, Leckman A L, Delaney H D, Tinkcom M. Long-term follow-up of behavioral self-control training.  J Stud Alcohol. 1992;  53 (3) 249-261
  • 28 Helzer J E, Robins L N, Taylor J R. et al . The extent of long-term moderate drinking among alcoholics discharged from medical and psychiatric treatment facilities.  N Engl J Med. 1985;  312 1678-1682
  • 29 Vaillant G E. A 60-year follow-up of alcoholic men.  Addiction. 2003;  98 1043-1051
  • 30 Wolffgramm J, Heyne A. From controlled drug intake to loss of control: the irreversible development of drug addiction in the rat.  Behav Brain Res. 1995;  70 77-94
  • 31 Spanagel R, Hölter S M. Long-term alcohol self-administration with repeated alcohol deprivation phases: an animal model of alcoholism?.  Alcohol Alcohol. 1999;  34 231-243
  • 32 Spanagel R. Alcohol addiction research: From animal models to clinics.  Best Pract Res Cl GA. 2003;  17 507-518
  • 33 Böning J. Warum muss es ein Suchtgedächtnis geben? Klinische, empirische und neurobiologische Argumente.  Sucht. 1994;  40 244-252
  • 34 Wolffgramm J, Galli G, Thimm F, Heyne A. Animal models of addiction: models for therapeutic strategies?.  J Neural Transm. 2000;  107 649-668
  • 35 Elal-Lawrence G, Slade P D, Dewey M E. Predictors of outcome type in treated problem drinkers.  J Stud Alcohol. 1986;  47 41-47
  • 36 Nordström G, Berglund M. A prospective study of successful long-term adjustment in alcohol dependence: Social drinking versus abstinence.  J Stud Alcohol. 1987;  48 95-103
  • 37 Rychtarik R G, Foy D W, Scott T. et al . Five-six-year follow-up of broad-spectrum behavioral treatment for alcoholism: Effects of training controlled drinking skills.  J Consult Clin Psychol. 1987;  55 106-108
  • 38 Berglund M, Thelander S, Jonsson E. Treating Alcohol and Drug Abuse. An evidence Based Review. Weinheim; Wiley-VCH 2003
  • 39 Foy D W, Nunn L B, Rychtarik R G. Broad-spectrum behavioural treatment for chronic alcoholics: Effects of training controlled drinking skills.  J Consult Clin Psychol. 1984;  52 218-230
  • 40 Körkel J, Gehring U, König D, Drinkmann A. Zieloffene Suchtarbeit mit alkoholabhängigen Wohnungslosen: Das Projekt „WALK”. In: Fachverband Sucht (Hrsg) Perspektiven für Suchtkranke. Geesthacht; Neuland 2005: 197-207

Dr. Miriam Bottlender

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