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DOI: 10.1055/s-2006-955871
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Diagnostische Probleme bei der isolierten Ruptur der vorderen Syndesmose (VS) - ein Vergleich von Arthrosonografie, MRT und Operationsbefund
Diagnostic Problems in Isolated Ruptures of the Ventral Syndesmosis (VS) - Comparison of Ultrasound, MRI and Intraoperative FindingsPublication History
Publication Date:
02 January 2007 (online)
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Zusammenfassung
Studienziel: Nach Eversionstraumata des oberen Sprunggelenkes verbleibt bei fehlendem Nachweis einer Fraktur und persistierenden Beschwerden oft der klinische Verdacht einer isolierten Ruptur der vorderen Syndesmose (VS). Die vorliegende Studie vergleicht die diagnostische Wertigkeit der Arthrosonografie und der MRT. Methode: Retrospektiv wurden bei 46 Patienten mit klinischem Verdacht auf eine isolierte Ruptur der vorderen Syndesmose sonografische, kernspintomografische und intraoperative Befunde verglichen. Ergebnisse: Wir fanden nach operativer Revision in 33,3 % falsche MRT- und in 25 % falsche Sonografiebefunde. Bei 80,1 % der nicht operierten Patienten wurde der negative Sonografiebefund durch den klinischen Verlauf bestätigt. Schlussfolgerung: Der klinische Alltag bestätigt die unter Studienbedingungen erzielten hohen Trefferquoten beider Methoden zum Nachweis oder Ausschluss der isolierten Ruptur der VS nicht.
Abstract
Aim: After ankle sprains without fibular fracture but with persisting pain, an isolated disruption of the ligamentum tibiofibulare anterius (ventral syndesmosis - VS) often is presumed. This study deals with the reliability of ultrasound and MRI investigations in the prediction of this injury. Method: Retrospectively the ultrasound - MRI - and intraoperative findings of 46 patients with suspicion of isolated disruption of the ventral syndesmosis were compared. Results: After operative revision and investigation of the clinical course we found false results of the MRI in 33.3 % and of ultrasound in 25 %. In 80.1 % of the non operated cases negative ultrasound results were confined by the clinical course. Conclusion: Clinical everyday business does not verify high quotes of both methods as found in standardized studies concerning isolated syndesmosis disruption.
Literatur
- 1 Durkee N J, Jacobson J A, Jamadar D A, Femino J E, Karunakar M A, Hayes C W. Sonographic evaluation of lower extremity interosseous membrane injuries: retrospective review in 3 patients. J Ultrasound Med. 2003; 22 1369-1375
- 2 Ebraheim N A, Lu J, Yang H, Mekhail A O, Yeasting R A. Radiographic and CT evaluation of tibiofibular syndesmotic diastasis: a cadaver study. Foot Ankle Int. 1997; 18 693-698
- 3 Frick H. Zur Entstehung, Klinik, Diagnostik und Therapie der isolierten Verletzung der tibiofibularen Syndesmose. Unfallheilkunde. 1978; 81 542-545
- 4 Grass R, Herzmann K, Biewener A, Zwipp H. Verletzungen der unteren tibiofibularen Syndesmose. Unfallchirurg. 2000; 103 520-532
- 5 Haller J, Bernt R, Seeger T, Weissenback A, Tuchler H, Resnick D. MR-imaging of anterior tibiotalar impingement syndrome: agreement sensitivity and specifity of MR-imaging and indirect MR-arthrography. Eur J Radiol. 2006; 58 450-460
- 6 Lui T H, Ip K, Chow H T. Comparison of radiologic and arthroscopic diagnosis of distal tibiofibular syndesmosis disruption in acute ankle fracture. Arthroscopy. 2005; 21 1370-1373
- 7 Milz P, Milz S, Putz R, Reiser M. 13 MHz high-frequency sonography of the lateral ankle joints and the tibiofibular syndesmosis in anatomic specimens. J Ultrasound Med. 1996; 15 277-284
- 8 Milz P, Milz S, Steinborn M, Mittlmeier T, Putz R, Reiser M. Lateral ankle ligaments and tibiofibular syndesmosis. Acta Orthop Scand. 1998; 69 51-55
- 9 Muhle C, Frank L R, Rand T, Ahn J M, Yeh L-R, Trudell D, Haghighi P, Resnick D. Tibiofibular syndesmosis: high-resolution MRI using a local gradient coil. J Comput Assist Tomogr. 1998; 22 938-944
- 10 Oae K, Takao M, Naito K, Uchio Y, Kono T, Ishida J, Ochi M. Injury of the tibiofibular syndesmosis: value of MR imaging for diagnosis. Radiology. 2003; 227 155-161
- 11 Takao M, Ochi M, Naito K, Iwata A, Kawasaki K, Tobita M, Miyamoto W, Oae K. Arthroscopic diagnosis of tibiofibular syndesmosis disruption. Arthroscopy. 2001; 17 836-843
- 12 Vogl T J, Hochmuth K, Diebold T, Lubrich J, Hofmann R, Stöckle U, Söllner O, Bisson S, Südkamp N, Mäurer J, Haas N, Felix R. Magnetic resonance imaging in the diagnosis of acute injured distal tibiofibular syndesmosis. Investigative Radiology. 1997; 32 401-409
Dr. med. Ralf Kraus
Klinik und Poliklinik für Unfallchirurgie
Universitätsklinikum Gießen und Marburg, Standort Gießen
Rudolf-Buchheim-Straße 7
35385 Gießen
Phone: 06 41/9 94 46 01
Fax: 06 41/9 94 46 09
Email: ralf.kraus@chiru.med.uni-giessen.de