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DOI: 10.1055/s-2007-1000453
Atherosklerose - Früherkennung mit hochauflösendem Ultraschall am Beispiel von Typ II-Diabetikern
Early Detection of Atherosclerosis in Type 2 Diabetic Patients Using High Resolution UltrasoundZusammenfassung
Studienziel: Die endothelial Dysfunktion (ED) gilt als frühfunktioneller, die Intima-Media-Dicke (IMT) als frühmorphologischer Marker der Atherogenese. Gibt es ein einfaches, nichtinvasives, routinemaßig einsetzbares Ver-fahren zur Darstellung des Atherosklerosestatus, welches die frühfunktionellen Veränderungen z.B. bei Typ II-Diabetikern mitberücksichtigt? Methode: Wir untersuchten mittels hochauflosendem Ultraschall bei 25 Typ II-Diabetikern und gematchten Kontrollpersonen die periphere Endothelfunktion (ausgedrückt durch die flußassoziierte Vasodilatation nach Ischämie = FAD %) und die endothelunabhangige Vasodilatation nach Gabe von 400 μg Glyceroltrinitrat (Postnitro %) an der A. brachialis sowie die IMT an der A. carotis communis. Ergebnisse (Mittelwerte ± SD): Die Typ II-Diabetiker zeigen eine deutliche Endothelschadigung (FAD %: 3,8 ±3,3 vs. 6,9 ± 4,4%, p = 0,01) sowie eine bereits verdickte IMT (0,72 ±0,14 vs. 0,62 ± 0,10 mm, p > 0,01). Die Vasodilatation nach Nitrogabe als Ausdruck eines prinzipiell noch dilatierfähigen Gefäßsystems unterscheidet sich nicht von der der Gesunden (Postnitro %: 14,3 ±9,4 vs. 14,9 ±8,5%, p = ns). Schlußfolgerung: Die hier verwendete diagnostische Trias ermöglicht die Darstellung des Atherosklerosestatus unter Berücksichtigung der frühfunktionellen Störungen bei Typ II-Diabetikern.
Abstract
Aim: Endothelial Dysfunction (ED) is an early functional marker and Intima-Media-Thickness (IMT) an early morphological parameter of atherogenesis. Is there a simple, non-invasive routine method for the identification of atherosclerosis including the detection of the early functional endothelial impairment seen for example in Type 2 diabetic patients? Methods: Using high resolution ultrasound we studied peripheral endothelial function expressed as flow-associated dilation (FAD %) and endothelial independent vasodilation after administration of 400 μg glycerol trinitrate (postnitro %) of the brachial artery as well as IMT of the common carotid artery in 25 Type 2 diabetic patients and their matched controls. Results (mean ± SD): The diabetic patients showed a remarkable ED (FAD%: 3.8 ±3.3 vs. 6.9 ± 4.4%, p = 0.01) and an already increased IMT (0.72 ±0.14 vs. 0.62 ± 0.10 mm, p>0.01). The similar postnitro % in diabetic patients and controls suggests normal dilating capacity of the studied vessels in the diabetic patients (postnitro%: 14.3 ±9.4 vs. 14.9 ± 8.5%, p = ns). Conclusion: With a combination of these three sonomorphological parameters it is possible to document the stage of atherosclerosis including endothelial dysfunction in Type 2 diabetic patients.
Schlüsselwörter
Atherosklerose - Früherkennung - Primärprävention - Endothelial Dysfunktion - Intima-Media-Dicke - Endothelunabhängige VasodilatationKey words
Atherosclerosis - Early Detection - Endothelial Dysfunction - Endothelial Independent Vasodilation - Intima Media Thickness - Primary Prevention - Type 2 DiabetesPublication History
Received: 30 October 1997
Accepted: 08 January 1998
Publication Date:
16 May 2008 (online)
© 1998. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York