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DOI: 10.1055/s-2007-962929
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Computed Tomography-Based Lung Nodule Volumetry - Do Optimized Reconstructions of Routine Protocols Achieve Similar Accuracy, Reproducibility and Interobserver Variability to that of Special Volumetry Protocols?
Computertomografiegestützte Lungenrundherdvolumetrie - können optimiert rekonstruierte Routineprotokolle eine vergleichbare Genauigkeit, Reproduzierbarkeit und Interobservervarianz erzielen wie spezielle Volumetrieprotokolle?Publication History
received: 23.8.2006
accepted: 4.1.2007
Publication Date:
26 February 2007 (online)

Zusammenfassung
Ziel: Diese In-vitro- und Ex-vivo-Studie sollte überprüfen, ob anhand optimal rekonstruierter CT-Daten eines Routinethoraxprotokolls (RTP) eine vergleichbare Genauigkeit, Reproduzierbarkeit und Interobservervarianz erzielt werden kann wie mit einem speziellen Volumtrieprotokoll (SVP). Material und Methoden: Zur Untersuchung der Genauigkeit wurden 3 Polyurethan-(PU-)Kugeln (35 HE; 4, 6 und 10 mm Durchmesser) in einem Mehrzeilen-CT mit einem SVP (Kollimation 16 × 0,75 mm, pitch 1,25, 20 mAs, Schichtdicke 1 mm, Inkrement 0,7 mm, mittelharter Faltungskern) und einem modifizierten RTP (Kollimation 1,5 mm, pitch 1,25, 100 mAs, Schichtdicke 2 mm, Inkrement 0,4 mm, harter Faltungskern) untersucht. Zur Überprüfung der Intra- und Interscanreproduzierbarkeit und der Interobservervarianz wurden zusätzlich 20 kleine artifizielle Lungenrundherde durch Injektion entsprechend kleiner Mengen eines Fett-Wachs-Lipiodol®-Gemisches in einem Thoraxphantom erzeugt und anschließend mit den gleichen Scanprotokollen untersucht. Die Phantome und Rundherde wurden anschließend mit einer kommerziellen Volumetriesoftware ausgewertet. Zur Beschreibung der Genauigkeit wurden die relativen Abweichungen von den Realvolumina der PU-Phantome wiedergegeben. Die Intra- und Interscanreproduzierbarkeit und die Interobservervarianz wurden als 95 %-Normbereich (95 %-NB) der relativen Abweichungen zwischen den jeweiligen Messungen berechnet. Ergebnisse: Unter Verwendung des SVP betrugen die relativen Abweichungen für die 4, 6 und 10 mm durchmessenden PU-Kugeln - 14,3 %, - 12,7 % und - 6,8 % bzw. 4,5 %, - 0,6 % und - 2,6 % für das modifizierte RTP. Das SVP erzielte einen 95 %-NB der relativen Abweichungen von 0 - 1,5 % für die Intrascan- und einen 95 %-NB von - 10,8 - 2,9 % für die Interscanreproduzierbarkeit. Der 95 %-NB der Interobservervarianz betrug - 4,3 - 3,3. Das modifizierte RTP erzielte einen 95 %-NB von - 3,1 - 4,3 % für die Intrascan- und einen 95 %-NB von - 7,0 - 3,5 % für die Interscanreproduzierbarkeit. Der 95 %-NB der Interobservervarianz betrug hier - 0,4 - 6,8 %. Schlussfolgerung: Die volumetrische Untersuchung kleiner Kugelphantome und artifizieller Ex-vivo-Lungenrundherde zeigte für die mittels eines speziellen Volumtrieprotokolls und eines modifizierten Routinethoraxprotokolls gewonnenen Daten eine vergleichbare Genauigkeit, Reproduzierbarkeit und Interobservervarianz.
Abstract
Purpose: The aim of this in vitro and ex vivo CT study was to investigate whether the use of a routine thorax protocol (RTP) with optimized reconstruction parameters can provide comparable accuracy, reproducibility and interobserver variability of volumetric analyses to that of a special volumetry protocol (SVP). Materials and Methods: To assess accuracy, 3 polyurethane (PU) spheres (35 HU; diameters: 4, 6 and 10 mm) were examined with a recommended SVP using a multislice CT (collimation 16 × 0.75 mm, pitch 1.25, 20 mAs, slice thickness 1 mm, increment 0.7 mm, medium kernel) and an optimized RTP (collimation 16 × 1.5 mm, pitch 1.25, 100 mAs, reconstructed slice thickness 2 mm, increment 0.4 mm, sharp kernel). For the assessment of intrascan and interscan reproducibility and interobserver variability, 20 artificial small pulmonary nodules were placed in a dedicated ex vivo chest phantom and examined with identical scan protocols. The artificial lesions consisted of a fat-wax-Lipiodol® mixture. Phantoms and ex vivo lesions were examined afterwards using commercial volumetry software. To describe accuracy the relative deviations from the true volumes of the PU phantoms were calculated. For intrascan and interscan reproducibility and interobserver variability, the 95 % normal range (95 % NR) of relative deviations between two measurements was calculated. Results: For the SVP the achieved relative deviations for the 4, 6 and 10 mm PU phantoms were - 14.3 %, - 12.7 % and - 6.8 % and were 4.5 %, - 0.6 % and - 2.6 %, respectively, for the optimized RTP. SVP showed a 95 % NR of 0 - 1.5 % for intrascan and a 95 % NR of - 10.8 - 2.9 % for interscan reproducibility. The 95 % NR for interobserver variability was - 4.3 - 3.3 %. The optimized RTP achieved a 95 % NR of - 3.1 - 4.3 % for intrascan reproducibility and a 95 % NR of - 7.0 - 3.5 % for interscan reproducibility. The 95 % NR for interobserver variability was - 0.4 - 6.8 %. Conclusion: For datasets achieved with an SVP and an optimized RTP, this experimental approach showed comparable accuracy, reproducibility, and interobserver variability to allow for sufficient volumetric analysis of pulmonary lesions.
Key words
CT quantitative - thorax - experimental study
References
- 1
Henschke C I, McCauley D I, Yankelevitz D F. et al .
Early lung cancer action project: Overall design and findings from baseline screening.
Lancet.
1999;
354
99-105
MissingFormLabel
- 2
Diederich S, Wormanns D, Semik M. et al .
Screening for early lung cancer with low-dose spiral CT: prevalence in 817 asymptomatic
smokers.
Radiology.
2002;
222
773-781
MissingFormLabel
- 3
Pastorino U, Bellomi M, Landoni C. et al .
Early lung-cancer detection with spiral CT and positron emission tomography in heavy
smokers: 2-year results.
Lancet.
2003;
362
593-597
MissingFormLabel
- 4
Wormanns D, Beyer F, Diederich S. et al .
Vergleich der diagnostischen Leistungsfähigkeit eines kommerziellen CAD-Systems zur
automatischen Detektion von Lungenherden mit ärztlicher Einzel- und Doppelbefundung.
Fortschr Röntgenstr.
2004;
176
953-958
MissingFormLabel
- 5
Gergely I, Neumann C, Reiger F. et al .
Detektion pulmonaler Rundherde mit der Ultra-low-dose-CT im Rahmen der onkologischen
Nachsorge.
Fortschr Röntgenstr.
2005;
177
1077-1083
MissingFormLabel
- 6
Gurung J, Maataoui A, Khan M. et al .
Automatisierte Detektion von Lungenrundherden mittels Mehrzeilen-Detektor-Spiral-CT:
Einfluss unterschiedlicher Rekonstruktionsprotokolle auf die Leistung eines Softwareprototyps.
Fortschr Röntgenstr.
2006;
178
71-77
MissingFormLabel
- 7
Schäfer J F, Vollmar J, Schick F. et al .
Detektion von Lungenrundherden mit der Magnetresonanztomographie in Atemanhaltetechnik
im Vergleich zur Spiral-Computertomographie.
Fortschr Röntgenstr.
2005;
177
171-179
MissingFormLabel
- 8
Libby D M, Smith J P, Altorki N K. et al .
Managing the small pulmonary nodule discovered by CT.
Chest.
2004;
125
1522-1529
MissingFormLabel
- 9
Wormanns D, Diederich S.
Characterization of small pulmonary nodules by CT.
Eur Radiol.
2004;
14
1380-1391
MissingFormLabel
- 10
Marten K, Rummeny E J, Engelke C.
Computerassistierter Nachweis und automatisierte Volumetrie pulmonaler Rundherde in
der Multislice-CT: Aktueller Stand und Perspektiven.
Fortschr Röntgenstr.
2005;
177
188-196
MissingFormLabel
- 11
Therasse P, Arbuck S G, Eisenhauer E A. et al .
New Guideline to evaluate the response to treatment in solid tumors.
J Natl Can Inst.
2000;
92
2005-2016
MissingFormLabel
- 12
Marten K, Auer F, Schmidt S. et al .
Inadequacy of manual measurements compared to CT volumetry in assessment of treatment
response of pulmonary metastases using recist criteria.
Eur Radiol.
2006;
16
781-790
MissingFormLabel
- 13
Revel M P, Bissery A, Bienvenu M. et al .
Are two-dimensional measurements of small noncalcified pulmonary nodules reliable?.
Radiology.
2004;
231
453-458
MissingFormLabel
- 14
Yankelevitz D F, Gupta R, Zhao B. et al .
Small pulmonary nodules: evaluation with repeat CT - preliminary experience.
Radiology.
1999;
212
561-566
MissingFormLabel
- 15
Ko J P, Rusinek H, Jacobs E L. et al .
Small pulmonary nodules: volume measurement at chest CT - phantom study.
Radiology.
2003;
228
864-870
MissingFormLabel
- 16
Wormanns D, Kohl G, Klotz E. et al .
Volumetric measurements of pulmonary nodules at multi-row detector CT: in vivo reproducibility.
Eur Radiol.
2004;
14
86-92
MissingFormLabel
- 17
Bolte H, Riedel C, Jahnke T. et al .
Reproducibility of computer aided volumetry of artificial small pulmonary nodules
in ex vivo porcine lungs.
Invest Radiol.
2006;
41
28-35
MissingFormLabel
- 18
Bolte H, Müller-Hülsbeck S, Riedel C. et al .
Ex-vivo-Injektionsmethode zur Implantation realistischer Lungenrundherde in Schweinelungen
mittels Mehrzeilen-CT.
Fortschr Röntgenstr.
2004;
176
1380-1384
MissingFormLabel
- 19
Ur H, Gross D.
Improved resolution from sub-pixel shifted pictures.
CVGIP: Graph Models Image Process.
1992;
54
181-186
MissingFormLabel
- 20
Kuhnigk J M, Dicken V, Bornemann L. et al .
Morphological segmentation and partial volume analysis for volumetry of solid pulmonary
lesions in thoracic CT scans.
IEEE Trans Med Imaging.
2006;
25
417-434
MissingFormLabel
- 21
Kostis W J, Reeves A, Yankelevitz D F. et al .
Three-dimensional segmenstation and growth rate estimation of small pulmonary nodules
in helical CT images.
IEEE Trans Med Imaging.
2003;
22
1259-1274
MissingFormLabel
- 22
Swensen S J, Viggiano R W, Midthun D E. et al .
Lung nodule enhancement at CT: multicenter study.
Radiology.
2000;
214
73-80
MissingFormLabel
Dr. Hendrik Bolte
Diagnostische Radiologie, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel
Arnold-Heller Straße 9
24105 Kiel
Phone: ++49/4 31/5 97 30 22
Fax: ++49/4 31/5 97 31 51
Email: hendrikbolte@rad.uni-kiel.de